ספרים

"מירוץ החיים גורם לאנשים להתבלבל"

הוא עורך דין מצליח ובעלה של חני וינרוט המתמודדת עם מחלת הסרטן - אבל לאחרונה, הוא גם סופר ילדים. עו"ד דובי וינרוט מספר על מה שדחף אותו להוציא את הספר הראשון שלו - ולמה גיבורי הספר הם דווקא חיות, שמספרות על עצמן.

אא

תשמעו סיפור: הגרלה גדולה התקיימה בארץ החיות. השועל, שהיה אחד המארגנים של ההגרלה, החליט להתבדח על חשבונו של נורי הפיל ולספר לכולם שנורי זכה בפרס הראשון והוא עשיר גדול. כל החיות רצו אל הפיל לברכו לרגל הזכייה, וגם להציג בקשות: התרנגול והברדלס ביקשו שיחלק להם אוכל וירחיב להם את הדירה. חיה אחרת אף ביקשה מהפיל שיבנה בריכה גדולה לכל החיות. כשראו שנורי לא שומע להם, החליטו שהוא קמצן, והחיות כולן החלו לשנוא אותו. בוקר אחד נתקע הפיל עם רכבו והתקשר לחברותיו החיות שיבואו לחלץ אותו, אך אף אחד לא הסכים לעזור לפיל הקמצן. לפתע עצר ג'יפ ממנו ירד קוף. "אני רואה שנתקעת," אמר לפיל. "אפשר לעזור לך?". כאשר סיימו לתקן את הרכב שאל הפיל את הקוף: "תגיד, אני יכול לשאול אותך משהו? מאוד מסקרן אותי לדעת - למה מכל החיות רק אתה הסכמת לעזור לי?". הקוף התלבט קצת ולאחר מכן אמר: "אני יודע שהם סתם אומרים שזכית בהגרלה. זה לא בגלל שאני מאמין לך, אני פשוט יודע בוודאות - כי אני הוא זה שזכה בפרס הראשון"...

יש לסיפור הזה עוד המשך, וכמובן סוף חינוכי עם מוסר השכל, אבל נשאיר אתכם במתח.

לולא ניתנה תורה – מגלים לנו חז"ל – היינו צריכים ללמוד מידות והנהגות רבות מבעלי החיים. צניעות מחתול, איסור גזל מנמלה, איסור עריות מיונה ועוד. התורה אמנם ניתנה, ויש לנו מקור ישיר למצוות והאיסורים הללו, אבל עולמן של החיות נשאר עשיר ומחכים. עו"ד דובי וינרוט אפילו כתב על כך ספר – "בארץ החיות" שמו. הסיפור שסיפרנו בקצרה הוא רק אחד מתוך 20 סיפורים מרתקים ומלאים ברגש והומור.

"ילדים אוהבים חיות. יש בהן משהו מרתק ומסעיר ועם זאת מרכך ומרגיע. בספר 'בארץ החיות' אנחנו מאנישים את החיות ומקנים להם תכונות אנושיות", מספר וינרוט ומבטיח שעל אף שהספר נכתב לילדים ("מומלץ בעיקר לגילאי 4 – 10") גם המבוגרים ימצאו בו עניין ואפילו את עצמם. "בחרנו דווקא בחיות כמשל על חיינו שלנו משום שכשאנו מדברים על בני אדם, יש לילדים ואפילו למבוגרים הרבה חסמים שמפריעים להתחבר לסיפור. למשל, קשה להסתכל על האגואיזם העולה מהסיפור, על הכעס הבלתי נשלט שמתואר בו ועוד. אבל כשאנחנו נכנסים לעולם דמיוני, אנחנו מרשים לעצמנו לפתוח שער שלא היינו פותחים בעולם האנושי. ובהמשך קל לנו ליישם את המסקנות בחיינו שלנו".

אז כתבת ספר שהוא סוג של מדע בדיוני?

"בהחלט כן, אבל מעולם מאוד מוכר ואהוב. אומנם זה לא נבע מחמת אהבתי לבעלי חיים אלא לסיפורים ולבני האדם בעיקר, אבל בהחלט בחרתי בקפידה את החיות שעליהן אני מספר. נחשים וזיקיות ושאר מזיקים לא תמצא שם".     

אצל רבים מאתנו האסוציאציה הראשונה שעולה נוכח השם "וינרוט" היא משפטים. דובי הוא בנו של המשפטן החרדי הנודע עו"ד ד"ר יעקב וינרוט ועובד כשותף במשרד היוקרתי של אביו. בעבר דובי ייצג אישית את הרב יורם אברג'ל זצ"ל והביא לזיכויו המוחלט ולסגירת התיק נגדו בטרם הוגש כתב אישום, ויש לו עוד לקוחות רבים וידועים בתיקים מדוברים.

"רבים שואלים אותי מה מביא עורך דין לכתוב ספר," הוא מגלה. "אני לא יודע אם זה בגלל דעה קדומה על עיסוקם של עורכי הדין או על עולם הספרות. עורך דין שמשחק כדורסל בשעות הפנאי ראינו? וודאי. אז אני, בשעות הפנאי, כותב. פעם זה סיפורים לילדים, ופעם פירושים ותובנות על פרשות השבוע שאולי בעתיד אוציא לאור. הכתיבה היא חלק ממני".

רעייתו של דובי, חני, מתמודדת עם מחלת הסרטן ומרבה להרצות בארץ ובחו"ל על התמודדותה ועל משמעות החיים. בהקדמה לספרה רב המכר "בארץ החיים" היא כותבת: "בעלי היקר דובי, הוא גם השורשים, גם הגזע, גם הענפים של חיי וגם השותף לפירותינו המתוקים".

העו"ד והסופר - דובי וינרוטהעו"ד והסופר - דובי וינרוט

מצבה הבריאותי של חני השפיע על כתיבתך?

"הטריגר לכתוב ספר ילדים היה חני. היא שמעה אותי מספר סיפורים לילדים, התפעלה והחליטה שאני צריך לכתוב ספר ילדים. אמרתי לה שאחשוב על כך, ואחרי יומיים היא שאלה: 'נו, יש החלטה?'. הבנתי שהיא לגמרי רצינית והחלטתי לצאת לדרך. מצבה הבריאותי גורם לשינוי כללי בהסתכלות שלנו על מהות החיים. מרוץ החיים נפסק פתאום ואנחנו מסתכלים יותר על דברים חשובים. דברים שמשום מה לאנשים נראים כדברים קטנים אבל לנו נראים גדולים. אני מתכוון לזמן איכות עם משפחה, מידות טובות, לדון לכף זכות. מרוץ החיים גורם לאנשים להתבלבל בין אמצעי למטרה. המחלה של חני הובילה אותנו למקום שעושה לנו קצת סדר. ממילא, כתיבת ספרי ילדים בעיניי היא גאווה גדולה. הסיפורים מחדדים ומקנים מוסר השכל על דברים חשובים ומהותיים. הם נוגעים לכל אחד ואחד, הן לגור והן לאריה".

איך הגיב אביך על העיסוק החדש?

"מעניין שכולם שואלים אותי את השאלה הכביכול מתבקשת. אצל אבא שלי זאת ממש לא שאלה. אם יש אדם שלבד מעיסוקו היומיומי הוא בוחן ולומד, יודע ומתעניין בעולמות רבים ושונים, זה דווקא אבא שלי. נכון שהוא מוכר כמשפטן, אבל הוא ממש לא רק זה. ברור שהידיעה כי גם אני מתעסק בדברים נוספים מעבר לעריכת דין משמחת אותו מאוד".

בנוסף לך, על הספר חתום הסופר חיים ולדר שערך בעבר גם את ספרה של חני "בארץ החיים". כיצד נוצר הקשר ביניכם?

"התלבטתי לאיזו הוצאה לפנות עם הסיפורים שכתבתי. שלחתי את הסיפורים לחיים ולדר והוא מייד הבין את הפוטנציאל ונרתם למשימה. יחד הרחבנו את הסיפורים ובדקנו בזכוכית מגדלת שכל סיפור אכן מביא איתו את המסר הנכון. חיים ולדר הוא איש חינוך אמיתי, סופר בחסד, שמבין היטב לליבם של הילדים. למרות שמדובר בספרו ה-40 הוא השקיע בספר כאילו זה היה ספרו הראשון".

אז עלינו להתרגל לכך ש"וינרוט" זה גם שם של סופר? מה השאיפות שלך הלאה?

"קודם כל להיות בן אדם. ללטש את המידות שלי ולהתקדם בהן כמה שיותר. לגבי ספרות, לצד עיסוק הליבה שלי כעורך דין, אני אכן מתעתד לכתוב עוד הרבה ספרים, ולאו דווקא לילדים".

תגיות:עורך דיןספר ילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה