אמונה

סגולה להינצל ממגיפה

"אבל באלו שמתחזקים בליבם בביטחונם בה' ומתגברים על הפחד, אין שום דבר רע יכול לשלוט בהם" 10 עובדות מרבותינו הקדושים על כוח האמונה, הביטחון והתפילה

אא

1. בספר "שומר אמונים" מובא בשם האריז"ל שכאשר יש חלילה דבר בעיר, הוא יכול לשלוט רק באלו שיש להם פחד, "אבל באלו שמתחזקים בליבם בביטחונם בה' ומתגברים על הפחד, אין שום דבר רע יכול לשלוט בהם".

2. "ולכן צריך גם הוא להיזהר שלא להתיירא בשעת הדבר והמגפה... אלא להתפלל לה' והוא יענם, כי המתיירא... נותן כוח ... להתגבר במגיפה, אלא יעסוק תמיד בתורה ובמעשה הקטורת". נראה כי העצה להינצל ממגפה או ממחלות מדבקות היא להתחזק באמונה וביטחון שישנה השגחה פרטית על כל אחד ואחד, ואין בני אדם מופקרים למקרה, חלילה, לא יפחד כלל, ובזה יישמר מן השמים שלא יוכלו לשלוט עליו כוחות המזיקין". ("שומר אמונים").

3. בשם הבעל שם טוב מקובל ש"בעת צרה ומצוקה גדולה יחזק ביטחונו בה' ולא יעשה שום פעולה אחרת ואפילו לא תפילה, ויראה פלאות". כוונת הבעל שם טוב היא שבשעת הצרה עצמה יתחזק בביטחונו בה' וביטחון זה יועיל לו יותר מכל דבר.

4. כך נהגו בני ישראל קודם קריעת ים סוף. נאמר בחומש שמות: "ויאמר ה' אל משה מה תצעק אלי, דבר אל בני ישראל ויסעו". (יד, טו) מכאן נראה כי בשעת הצרה עצמה – יש להתחזק בביטחון בלבד, דהיינו להשליך עצמו על ה' שיעשה לו רק את הטוב עבורו.

5. ממכת דבר שהייתה במצרים ניתן ללמוד השגחה פרטית ומדוקדקת. במכת דבר נאמר: "וממקנה בני ישראל לא מת אחד". קל וחומר: אם בבהמות ישנה השגחה כל כך פלאית להבדיל בין מקנה בני ישראל לבין מקנה מצרים, קל וחומר בבני אדם, שההשגחה עליהם הרבה יותר פרטית, שבוודאי מי שצריך להינצל יזכה להינצל.

6. עצם הביטחון עצמו והעובדה שהאדם "מסלק היראה ממנו ומשליך עצמו על ה' ויודע שאין מעצור לה' מלהושיע בכל מצב" תגרום לו להינצל.

7. אחת הדרכים להתחזק באמונה היא הזכרתה בפיו בכל עת, כמו שנאמר: "האמנתי כי אדבר" – לדבר הרבה על אמונה.

8. עצה נוספת היא לקרוא מאמרי אמונה והשגחה, כגון בספר "חובות הלבבות" שער הביטחון, לקרוא סיפורי השגחה, סיפורי צדיקים, להתבונן במקראות התורה, הנביאים והכתובים שכולם מלאים אמונה, ובפרט חומש בראשית וסיפור יציאת מצרים.

9. עצה נוספת המועילה לאמונה היא להקדים תפילה קודם כל מעשה שיעשה ויבקש שיצליחנו ה'. אפילו כשבא לעשות מעשה קטן ביותר, כגון קנית מצרך פשוט או סידור כלשהוא – יקדים תפילה שיעזרהו ה'. "השינון שישנן האמונה בפיו בכל עת יחזקהו להשריש האמונה בדעתו ובהכרתו, ואף שהדיבורים המה רק דיבורים ואין ליבו כל כך שווה עם פיו, סוף שרוב דיבורו באמונה יחדור לליבו להשיבו לאמונת ההשגחה".

10. כוח התפילה מבטל גזירות. ידוע שגם אם נגזרה גזרה, הקדוש ברוך הוא מבטלה בכוח התפילה. כך מצינו בחזקיהו המלך, שניבא לו ישעיהו הנביא בשם ה' שימות, וכשהסב פניו אל הקיר והתפלל מקירות ליבו הוסיף לו הקדוש ברוך הוא חמש עשרה שנים.

בגמרא (ירושלמי ר"ה פ"ב) נראה כי הקדוש ברוך הוא מאריך ימים גם לאחר הגזירה: "רב כהנא היה מאריך בתפילתו, אמר לו רבי חייא: "מדוע הינך מאריך כל כך בתפילתך", השיב לו רב כהנא: "אני מבית עלי, שנאמר עליהם "מרבית ביתך ימותו אנשים", כלומר שנתקללו למות צעירים, ודרשו חז"ל מהפסוק: "אם יכופר עוון בית עלי בזבח ובמנחה עד עוללם", בזבח ומנחה אינו מתכפר לו, אבל מתכפר לו בתפילה, ולכך אני מאריך בתפילה". כששמע זאת רבי חייא התפלל על רב כהנא שיאריך ימים, וזכה לשיבה טובה".

הרב שי עמר מבהיר כיצד ניתן לחיות מתוך תחושה פנימית אמיתית, שהכל מתנהל בהשגחה פרטית, מדויקת ומדוקדקת, מאת הבורא יתברך:

 

תגיות:סגולההשגחה פרטיתאמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה