חדשות יהדות

הרב שטיינמן: האם מותר לשאת אישה ששמה כשם אמו?

ידועים דברי רבי יהודה החסיד לפיהם לא טוב לשאת אישה ששמה כשם אמו, או איש ששמו כשם אבי המשודכת. פעמים רבות נשאל גדול הדור, הרב שטיינמן שליט"א בעניין אנשים שיש להם 2 שמות

אא

ידועה צוואת רבי יהודה החסיד בספרו 'ספר חסידים' האוסרת לשאת אישה ששמה כשם אמו, או איש ששמו כשם אבי המשודכת. ידועה פסיקתו של הבן איש חי כי ניתן לשנות את השם, ובכך להינצל מהאזהרה.

שאלה נוספת שנשאלת מה קורה אם לחתן או לכלה יש שני שמות, שאחד מהם הוא כשם אבי הכלה או אם החתן. גדול הדור, מרן הרב הגאון אהרון יהודה לייב שטיינמן שליט"א מורה לפונים בעלי שני שמות שאחד משמותיהם הוא כשם אבי החתן או הכלה, להתייחס לשם שמשתמשים בו.

החברותא של גדול הדור, הרב משה יהודה שניידר מספר כי: "שאלות רבות מתעוררות בכל יום בענייני שמות של משודכים, מפני שנזהרים במה שכתוב בספר חסידים, שלא להשתדך עם אנשים ששמם כשם ההורה".

(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

הרב סיפר כי הוראת מרן הרב שטיינמן למי שיש לו שני שמות אך משתמשים רק באחד מהם, היא להכריע בעניין לפי השם שמשתמשים בו.

עוד הוסיף כי בנושא של השמות לפעמים מרן הרב שטיינמן מחמיר מאד ולפעמים מקל יותר: "הגיע אל הרב אדם חשוב בעניין מי שיש לו שני שמות, אך משתמשים רק באחד מהם, ושם זה הוא כמו אביה של המשודכת, אלא שמכנים אותו ולא קוראים לו בשמו המלא, כמו למשל שלמה ומכנים אותו שלומי, ואמר לו מרן הרב שאם הוא רוצה הוא יכול להקל. לאחר שהלה שאל אם אין ממה לחשוש? השיב לו מרן הרב: "כבר אמרתי לך שלא", והרב בירך על השידוך".

הרב שניידר הוסיף כי הכלל בפסיקה הוא מה שפוסקים למטה כך פוסקים למעלה, ובפרט בעניין של שמות המשודכים כמו שגילה רבי יהודה החסיד ששידוך ששם הכלה וחותנתה שווים לא יצליח.

עוד סיפר כי הרב יצחק זילברשטיין נשאל על משודכת ששמה רחל, ושמה של אמו של החתן הוא רחל רייכל, אך כולם מכנים אותה בשם רייכל. הרב זילברשטיין ביקש ממרן הרב שטיינמן להכריע בשאלה, בטענה ש"בדבר כזה גדול הדור צריך להכריע". מרן הרב שטיינמן פסק כי השם רחל בגרמנית הוא רייכל, ולכן צריך לחוש לדברי רבי יהודה החסיד.

תגיות:הרב שטיינמןרבי יהודה החסיד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה