חדשות יהדות

כיצד הגיב הגראי"ל כששמע על פטירתו של הגר"ר שמואלביץ?

האם נשים חייבות במאה ברכות? מה לענות לבחור שנודע לו כי הוא גר? פנינים מתשובותיו של מרן הרב שטיינמן שליט"א

אא

כששמע מרן הרב שטיינמן על פטירתו של הגאון רבי רפאל שמואלביץ זצ"ל, ראש ישיבת מיר, נאנח ואמר: "אוי וויי וויי...", ואחרי שתיקה ארוכה החל לדבר על גדלותו בתורה, וגדלות המידות שהיו בו. ועל זקנו הגדול הסבא מנובהרדוק מרן רבי יוסף יוזל הורוביץ זצוק"ל.

הרב משה יהודה שניידר שליט"א, שזכה ללמוד עם מרן הגראי"ל שטיינמן, מספר כי הרב שמואלביץ' זצ"ל לא הרבה לבוא למרן, באמרו שאין זה דרך להטריח לגדול הדור, אך מפעם לפעם כשהיה צריך הכרעה בדברים קשים, ביקש ע"י שליח לשאול את מרן הרב שטיינמן שיכריע בדבר, והיה מבקש לשמוע בדיוק את לשונו הטהור. הרב שניידר מזכיר כי לפני שנים ביקש ממנו הרב שמואלביץ' לשאול את הרב שטיינמן שאלה קשה בנוגע לשידוך של אחד מתלמידיו: האם לספר על מום שיש בצד אחד, וכיצד לעשות זאת, בהדגישו כי לא רוצה להטריח את מרן, "אבל מה אעשה שאיני יכול להכריע לבדי בשאלה קשה זו". כאשר השיב לו הרב שניידר את תשובת מרן הרב שטיינמן, שמח מאוד ואמר: "כך הי' אומר אבי מורי זצ"ל".

הרב שניידר מוסיף ומספר על תשובותיו של מרן הרב שטיינמן על שאלות שנשאל במשך השבוע האחרון:

"בימים האחרונים נשאל מרן הרב שטיינמן האם יש חיוב מאה ברכות בכל יום גם אצל נשים. תשובתו של מרן הייתה שהוא אינו רואה סיבה לפוטרן, למרות שזוהי מצות עשה שהזמן גרמא, מחמת שהחיוב מתחדש בכל יום", מספר הרב שניידר.

מרן הגראי"ל שטיינמן (צילום: יעקב נחומי / פלאש 90)מרן הגראי"ל שטיינמן (צילום: יעקב נחומי / פלאש 90)

כאשר הועלתה שאלה מסוימת לפני מרן הרב שטיינמן, התבטא ואמר: "שלום בית זה פיקוח נפש!"

השבוע עלה בבית מרן הרב שטיינמן נושא העליה להר הבית, והוא נזדעק ואמר "סאיז דאך כרת!!! הרי זה איסור כרת!!!"

לפני מספר ימים הגיע חקלאי מאחד המושבים בצפון על מנת לקבל ברכה ממרן הרב שטיינמן. הרב הקשיב לו בסבלנות דקות ארוכות, וכשביקש היהודי ברכה לפרנסה, השיב לו: "שמרת שמיטה, מגיע לך, שיהיה לך פרנסה ברווח".

לאחר שיצא היהודי מהבית, הוא אמר לחברותא של הרב שטיינמן, הרב שניידר, כי הוא ממש "בהלם לראות את הבית הפשוט כל כך של הרב...". הרב שניידר השיב כי הרב שטיינמן סיפר לו פעם שהחזון איש אמר ש"ישנם כאלו שחושבים שאם אין לרב את הבית היפה בעיר, זהו חילול השם". "אך", הוסיף החזו"א, "אני סבור להיפך... אם יש לו את הבית הכי יפה בעיר, זה הוא חילול השם".

השבוע, ניגשו לספר לרב שטיינמן על בחור הלומד בישיבה חשובה, שנודע לו בגיל הבחרות כי הוא נולד גוי והתגייר בקטנותו, וכעת עליו להחליט האם ברצונו להמשיך ביהדותו או לחזור להיות גוי. שאלו את מרן מה לענות לבחור כזה שניגש להתייעץ מה כדאי לו לעשות. מרן הרב שטיינמן השיב במשפט אחד, המסמל את כל השקפת עולמו: "צריך לשאלו: 'אתה רוצה עולם הבא או עולם הזה?'..."

תגיות:הרב שטיינמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה