ערי מקלט

יש חובה לסמן את הדרך לערי המקלט בשלטים ברורים על מנת לאפשר את הבריחה המהירה ביותר לעיר המקלט. בכל שנה בט"ו אדר, לקראת סוף החורף, מצווים בית הדין לתקן את הדרכים כדי לאפשר בריחה מהירה לערי המקלט

אא
  1. עיר מקלט היא עיר שצריך לברוח אליה אדם שהרג אדם אחר בשוגג.
  2. השהייה בעיר נועדה לשתי מטרות: הצלת ההורג מפני נקמתו של גואל הדם, ועונש על כך שהרג אדם כתוצאה מחוסר זהירות. מן הטעם השני, הבריחה לעיר מקלט היא חובה, גם כשלא נשקף להורג איום כלשהו.
  3. בערי המקלט התגוררו כהנים או לויים. רוצח בשוגג או , היה בורח מיד לאחר הרצח אל אחת מערי המקלט. מטרת הבריחה הייתה למנוע מגואל הדם לבוא ולנקום את נקמת קרובו ההרוג. אם גואל הדם הרג את הרוצח מחוץ לערי המקלט, היה הגואל פטור מעונש.
  4. הגמרא לומדת שאם רב רצח בשגגה – כל תלמידיו עוברים ללמוד אצלו בעיר המקלט. וכן אם תלמיד גולה לעיר מקלט – הרב גולה עמו.
  5. יש חובה לסמן את הדרך לערי המקלט בשלטים ברורים על מנת לאפשר את הבריחה המהירה ביותר לעיר המקלט. בכל שנה בט"ו אדר, לקראת סוף החורף, מצווים בית הדין לתקן את הדרכים כדי לאפשר בריחה מהירה לערי המקלט.
  6. בספר דברים פרק ד´, מסופר שמשה הבדיל שלוש ערי מקלט בעבר הירדן המזרחי: את בֶּצֶר בנחלת שבט ראובן, את רָאמוֹת בנחלת שבט גד, ואת גּוֹלָן בנחלת שבט מנשה.
  7. בספר יהושע (כ´ א´-ט´) מסופר שישראל הקדישו להיות ערי מקלט את קֶדֶש בהרי נפתלי, את שְׁכֶם בהר אפרים, ואת קִרְיַת אַרְבַּע (חברון) בנחלת שבט יהודה. על פי דעת אביי (מכות דף י´ ע"א), גם כל ארבעים ושמונה ערי הלוויים היו ערי מקלט, אלא ששש ערי המקלט הידועות משמשות הגנה גם למי שברח אל העיר מבלי שידע כי היא עיר מקלט עבורו, מה שאין כן בארבעים ושתיים הנותרות, וכך פסק הרמב"ם.
  8. בספר שמות (כא, יד) נאמר: "וכי יזיד איש על רעהו להרגו בערמה מעם מזבחי תקחנו למות", וחז"ל הסיקו מלשון הפסוק שאכן בתנאים אלו אין המזבח מגונן על הרוצח, אך הוא כן מגן זמנית, אם הרוצח מקיים שלושה תנאים: 1. הרוצח הוא רוצח בשגגה ולא במזיד. 2. הוא אינו אוחז במזבח אלא נמצא על גביו. 3. הוא כהן ועבודה בידו.
  9. בכל מקרה אחר, הרוצח נלקח בעל כורחו לבית הדין (או, אם מדובר ברוצח בשוגג 
  10. שהורשע, גואל הדם רשאי להורגו), אף אם מדובר בכהן הנצרך להפסיק באמצע ההקרבה.
  11. לעתיד לבוא, כשאשר ירחיב ה´ את גבולות הארץ, יתווספו עוד שלוש ערי מקלט – ובסך הכל יפעלו תשע ערים.
תגיות:ערי מקלט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה