עובדות ביהדות

שינוי הטבע: 8 עובדות על בעלי החיים באחרית הימים

"וגר זאב עם כבש" – האם מדובר במשל בלבד, או שמא ישנו בעלי החיים את טבעם?

  • א' שבט התשע"ו
אא

1. נאמר בישעיה: "וגר זאב עם כבש ונמר עם גדי ירבץ, ועגל וכפיר ומריא יחדיו ונער קטן נוהג בם, ופרה ודב תרעינה יחדיו ירבצו ילדיהן, ואריה כבקר יאכל תבן, ושעשע יונק על חור פתן, ועל מאורת צפעוני גמול ידו הדה, לא ירעו ולא ישחיתו בכל הר קדשי". (ישעיה יא, ו' – ט').

רבותינו חלוקים בדבר: האם ישתנה טבעם של החיות באחרית הימים, או שמא מדובר במשל בלבד?

2. יש אומרים, שלא יארע דבר, מנהגן של החיות יהיה כאשר הוא כיום ללא כל שינוי בטבען, והמקרא הנאמר בישעיה "וגר זאב עם כבש..." אינו אלא משל בלבד, ונמשלו: "שיהיו ישראל יושבין לבטח, ולא יהיה להם שום נוגש מרשעי אומות העולם שמשולים לנמר וזאב". (רמב"ם פרק יח הלכות מלכים).

3. לעומתם, סוברים אחרים, שמקרא זה יתקיים כפשוטו, ככתבו וכלשונו, בלומר: שבימות המשיח אכן יגור זאב עם כבש ונמר עם גדי ירבץ..., כי ישתנה ויתחלף טבען האכזרי והטורפני של החיות. (תורת כהנים ויקרא כו).

4. שינוי זה במנהגן וטבען של החיות - למרות חריגתו הנפלאה והמופלאה ממצבן העכשווי של החיות אשר ביקום - עולה הוא בקנה אחד עם דעת האומרים שבימות המשיח "עולם כמנהגו נוהג", שכן קודם חטאו של אדם הראשון, מנהגו של עולם היה "וגר זאב עם כבש...", השתנות טבען של החיות מטוב לרע נוצרה כאשר בא חטא לעולם "לא הערוד ממית אלא החטא ממית", עולם כמנהגו נוהג במקורו הראשון הוא: "אריה כבקר יאכל תבן... לא ירעו ולא ישחיתו", יוצא איפוא, שמצבן של החיות אשר יהיה באחרית הימים, אינו אלא שיבה למצבן אשר היה בראשית הימים. (רמב"ן ויקרא כו).

5. זהו שאמרו חז"ל בבראשית רבה: "לעתיד לבוא הכל מתרפאין...", כי כאשר חטא האדם, החלו החיות והחלו לטרוף ולהשחית, אך אין זה אלא חולי בלבד, כאשר טבען הבריא הוא לא לטרוף ולא להשחית, ובאחרית הימים יתרפאו הם מחוליים זה ויהיו כאשר היו מתחילה.

6. דעה נוספת קיימת, המאזנת את שתי הדעות הקודמות. לפי דעה זו, יש לחלק בין ארץ ישראל לשאר ארצות, בארץ ישראל יתקיים המקרא "וגר זאב עם כבש ונמר עם גדי ירבץ..." הן כפשוטו, דהיינו שישתנה טבען האכזרי של החיות, והן כמשלו - שיהיו ישראל יושבין לבטח ללא שום נוגש מרשעי אומות העולם, לא כן בשאר ארצות העולם, בהם לא יחול כל שינוי בטבען של החיות, והמקרא הנאמר בהם אינו אלא דרך משל. (רדב"ז הלכות מלכים).

7. שיטה רביעית ישנה בזה הסוברת "והנכון: כי טבע החיות לא תתחלף, ויטרפו ויאכלו בשר כמו שהם עושים עתה, אלא הבטיח את ישראל, שהחיות הרעות לא יזיקו בכל ארץ ישראל, זהו שנאמר לא ירעו ולא ישחיתו בכל הר קדשי". (רד"ק).

8. המשך המקרא הנאמר בישעיה הוא, "כי מלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים". המשך זה מנמק את השינוי הפלאי אשר יחול בטבען של החיות באחרית הימים - "לא ירעו ולא ישחיתו בכל הר קדשי", מדוע? "כי מלאה הארץ דעה את ה', כיון שהם טובים ושמרו דרך ה', לא תשלוט בהם חיה רעה ולא בבהמתם ובכל אשר להם, כמו שהבטיח על ידי משה רבינו עליו השלום: "והשבתי חיה רעה מן הארץ...". (רד"ק).

תגיות:אחרית הימיםבעלי חיים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה