הרב ארז משה דורון

מצב האומה: האם אנו באמת כל כך גרועים?

על דורנו זה, המכונה בפי הקבלה "דור העקב", נשמעות תלונות ללא הרף. האם אנו באמת כל כך גרועים? אם מישהו סובר שכן, כדאי שיקרא את הכתבה. נכונה לו הפתעה נעימה

אא

רציתי לשאול על נושא שמטריד אותי כבר זמן רב. ללא הרף אני שומע משפטים בנוסח: "הדורות משתנים"; "בזמננו זה היה אחרת"; "בזמננו ידעו לכבד את המבוגרים ולשמוע בקולם. הייתה יראת כבוד, הייתה הבנה שבעלי הניסיון הם היודעים באמת..."; "היום אין דרך ארץ... בני הנוער יותר חצופים, יותר מרוכזים בעצמם, באים בדרישות, ובעיקר מזלזלים בכל החכמה שהדורות הקודמים צברו, ומתעקשים לפעול לפי הבנתם הצעירה והצרה".

גם בנושאים אחרים אני שומע תלונות רבות על כך שהיום המציאות הרבה פחות טובה. לדוגמא, בעניין הוצאות ומותרות. הורי מספרים לי שכאשר הם נישאו, איש לא העז לדרוש משהו מההורים. מה שיכלו לתת לדירה - נתנו, ואף אחד לא דיבר על ריהוט חדש ויקר. היום יש דרישות בכל עניין, בבגדים, בריהוט וכדו´.

שאלתי היא: האם באמת בעבר בני הנוער והצעירים פעלו לפי עצות המבוגרים ולא הגיעו למסקנות עצמאיות על חייהם ועל רצונותיהם? האם באמת היה פעם מצב שבו קיבלו את הכל ´כזה ראה וקדש´?

אני מרגיש שאצלי ואצל חבריי באמת אין נטייה לקבל דברים בצורה עיוורת כמו שקיבלו הדורות הקודמים, אך השאלה היא האם האשמה היא בנו? מה אנחנו אשמים שהעולם השתנה ונהיה היום יותר חומרני?

האם הגעגועים האלה לדורות של פעם מוצדקים? האם אין שום דבר טוב בכל הדברים שנמצאים בנו - בצעירים של הדור הזה - שכולם מתלוננים ומעדיפים שהכל יהיה כמו בעבר ובלי שינוי?

במבוכה רבה,

מיכאל לוי

* * *

תמונה אידיאלית

האם באמת פעם היה טוב יותר? תשובה נחרצת לשאלה זו משיב שלמה המלך וכך הוא אומר (קהלת ז´ י´): "אל תאמר מה היה שהימים הראשונים היו טובים מאלה, כי לא מחכמה שאלת על זה". לא, הימים הראשונים לא היו טובים יותר. מדוע, אם כן, רבים מאיתנו נוטים להתרפק על העבר ולהיזכר בערגה בימים או בדורות קדמונים?

לתופעה אנושית זו קוראים "אידיאליזציה של העבר". משעוברים הימים וחולפות השנים, נוטה האדם להיזכר רק בחלקים הנעימים של העבר, ואת החלקים הפחות נעימים – הוא נוטה להדחיק ולשכוח. כך הופך העבר בדמיונו לתמונה אידיאלית שאליה הוא מתחיל להתגעגע. זקנים מתגעגעים לימי נעוריהם, כאילו לא היו הללו מלאים מבוכות נעורים, שברונות לב ומצוקות קשות של חוסר בהירות. לעתים קרובות, אנו עצמנו מתגעגעים לדמויות מן העבר, כאילו לא היו בהן כל צדדים שליליים. האנשים בסביבתך, כפי שציינת, מלאים הערצה והלל לתקופות רחוקות יותר מן ההיסטוריה, כאילו אז היה רק טוב.
 

לקרוא נכון את המפה

דברים רבים אכן השתנו מאז הדורות הקדמונים ועד דורותינו, וננסה מעט גם לדבר עליהם, אלא שאין פירוש הדברים שפעם היו המידות טובות והיום רעות - או שפעם היה אור והיום חושך.

כל זמן הוא טוב אם קוראים אותו נכון ומבינים מה טוב בו, וכל תקופה מאירה, אם עובדים נכון עם הכלים והמצבים המיוחדים לה.

חכמינו קוראים לדורנו זה "דור העקב", הווה אומר, שמבריאת העולם ועד לתיקונו מתחלקותנשמות בני האדם לסוגים המקבילים, כביכול, לאיברי הגוף, ובאופן דומה מתחלק גם תפקידם המיוחד וייעודם.

אם נציב דמות אדם מלמעלה למטה, נוכל לראות שהדורות הראשונים היו נשמות מסוג "הראש" (ניכר לעין גם שאורך חייהם היה רב יותר, מפאת התיקון הגדול והארוך שהוטל עליהם). אחריהם נשמות מבחינת "הכתפיים". בדור התנאים היו נשמות מסוג "החזה" וכן הלאה עד דורנו -  הוא דור "העקב".

האם לפי הקבלה זו, נוכל לומר ש"ראש" טוב מ"עקב", או ש"כתפיים" מעולות יותר ממנו? הלא כל איבר בגוף יש לו את ייעודו ותפקידו המיוחד. נכון שיש איברים עיקריים, שכל חיות וקיום הגוף תלוי בהם כמו המוח והלב, אבל אדם חסר רגליים הרי אינו יכול לעמוד או ללכת, גם אם יש לו מוח ולב...

אלא שאם עקב אינו מבין שהוא עקב, ועז חפצו להיות ראש או לב - אז יכולים געגועיו למה שאינו שייך לו, לגרום שגם עקב הוא לא יהיה, והגוף כולו (כלל נשמות ישראל), יהיה חסר עקבונכה רגליים.
 

נחיצות החוצפה

למעשה, חז"ל אפיינו את נשמות הדור הזה באפיונים רבים. אחד מהם, אולי המפורסם מבין כולם - הוא תכונת העזות והחוצפה. "בעקבתא דמשיחא - חוצפא יסגא" (סוטה מ"ט). זוהי, הלא, אחת מן הטענות היותר נפוצות שנוהגים להשמיע כלפי דורנו. גם במכתבך ציינת טענה זו באופן בולט - "פעם הייתה יראת כבוד והיום אין, היום בני הנוער חצופים יותר" וכו´.

אם כן, לכאורה, כן יש מקום לומר "פעם היה טוב יותר", משום שבאמת פעם לא היו האנשים חצופים כל כך והיום כן. אלא, שקביעה זו היא שטחית מאוד, ואם נתבונן בנושא לעומקו, נגלה פנים אחרות. פנים שישללו את התואר "טוב יותר" מן העבר - אפילו בתחום החוצפה.

"מי שיש לו חוצפה - יש לו כח לפעול", כותב המהר"ל (נתיבות עולם נתיב הבושה פרק ב´). הכח לפעול נחוץ לנו, כנראה, באופן עמוק יותר מדורות שקדמו לנו. עקב הוא אכן מקום גס לאין שיעור מהמוח או מהלב, אבל דווקא משום גסותו ועוצמתו, יכול כל הגוף לעמוד עליו...

"בכל המידות שאינם טובים", כותב ה"דגל מחנה אפרים" (פרשת עקב), "יכול לעבוד בהם (את) הקדוש ברוך הוא, כמו "בעקבתא דמשיחא חוצפא יסגא" וזו מידה לא טובה. ואיתא (מובא) במסכת סנהדרין (ק"ה) "חוצפא - אפילו כלפי שמיא מהני" (חוצפה מועילה אפילו כלפי שמים), כי כשמחזיק עצמו ללא כלום (דהיינו אם אינו חצוף, רק שפל וענו) אומר בליבו, שאין תפילתו עושה כלום, ולזה הוא טוב מידת עזות, ויחזיק עצמו שתפילתו עושה רושם ויחזק עצמו בכל כוחו להתפלל ולעבוד ה´".

הנה, מצאנו מקום שבו החוצפה נחוצה לנו לאין שיעור, ובכוחה דווקא נעמוד על עמדנו וניטול את חלקנו בתיקון העולם ובתיקון נשמות ישראל.

נכון, אין בנו מעלות רבות ולא קנינו לנו כל שלמות. נכון, על פי מעשינו אין לנו פה לדבר ולא מצח להרים ראש. אלמלא החוצפה - כבר היינו מתייאשים ומושכים את ידינו מכל התמודדות רוחנית. כבר מזמן היינו ´יוצאים מן המשחק´, כביכול, של ניסיון לעבוד את ה´, כי היינו בוחנים את עצמנו באמת, ורואים את פחיתותנו וריחוקנו מן השלמות, והיינו מתביישים.

היינו מתביישים להתפלל, מתביישים לתקן מעשינו, ומתביישים אפילו לחשוב להמשיך ולהתמודד עם מבוכות חיינו.
 

חוצפה קדושה

אלא שיש לנו חוצפה. חוצפה נחושה וקדושה, שבה אנו חייבים להשתמש. חוצפה להתפלל אל ה´ ולבקש רחמיו, חוצפה לחשוב שגם לנו, הדלים, תהיה תקנה, ושיש ערך עצום, אמיתי ונצחי גם למעשינו הפעוטים, למרות ריבוי פגמינו. יש לנו חוצפה נחושה להתחזק ולעמוד מול עולם ומלואו, מול חומרנות שוטפת ומכלה של דעות רעות ונפסדות, ולומר: הטוב ינצח! ולמרות שאנו מעטים, חלשים ואבודים בתוך עולם תוסס ושוטף למטרותיו הצעקניות - הצדק איתנו, ואמונתנו היא אמונת האמת!

החוצפה הזו, התקיפות הפנימית העוצמתית הטבועה בנו, הינה לא בהכרח שלילית. אולי בימים הקדמונים היא לא פיעמה בלבבות, אך אז, כפי הנראה, גם לא היו צריכים אותה. אם נבין אותה ונדע להשתמש בה באופן הנכון והמועיל, נוכן לכנות גם אותה "טוב" - נוכל לקרוא גם לה "קודש".
 

בניין האמונה

כן, רוח של מרד ירדה לעולם, ובצער אנו צופים כיצד רוח זו מדברת גם מפיות נערינו. אתה בעצמך כתבת: "אני מרגיש שאצלי ואצל חבריי באמת אין נטייה לקבל דברים בצורה עיוורת כזאת" - אבל המרד הזה, אינו בהכרח שלילי. שכן, יש המורד במלכות שמים ובועט ח"ו במצוות, ויש המורד בהבלי העולם הזה ובועט בכפירה. רוצים להבין - רוצים לחקור ולשאול, לא רוצים לקבל שום דבר כמובן מאליו, אפילו לא את האמונה - והרצון הפנימי הזה לעצמאות קיים היום יותר מאשר בעבר. אין הוא טוב או רע. אם זה יהיה טוב או רע – תלוי בשימוש שנעשה בו. החקירה והשאלה יכולים לסייע לבנות את האמונה ולאו דווקא להחריבה. החיפוש העצמי העיקש יכול להעמיק את שורשי האמונה בלב ובמוח, ולתת לה עוצמה שלא הייתה לה קודם.

אם נתכחש לשואלים, אם נכנה את נפשם המתייסרת "ירידת הדורות" ונכה על קודקודם מדוע אינם הולכים בתלם - ניצור באמת דור של מורדים בקודש. אך, אם נשכיל להבין כי בתכונה זו הנראית ´רע´ כל כך מבחוץ, יש צד חיובי וקדוש של בקשת אמת, אז, אדרבא, נזכה למאמינים עמוקים וחזקים, נזכה לעובדי ה´ משוחררים מחולי "המלומדה", ואולי רק חיילים מסוג זה עתידים לשרוד במלחמה הרוחנית האחרונה, שכבר הולכת ומשתוללת במלוא עוזה.

על העקב - עומד הכל, והעקב עניינו - אמונה. "בא חבקוק והעמידן על אחת, שנאמר - צדיק באמונתו יחיה", כותבת הגמרא (מכות כ"ד). בסוף הדורות, מבארים המפרשים, יהיה מבחנן העיקרי של נשמות ישראל, מבחן האמונה. ובשביל קיום האמונה בדור כה חלוש, כאמור, צריך עזות.

כל הדורות עומדים על הרגליים, על דור העקב, ודור העקב עומד על האמונה. אין זה רע יותר ממה שהיה פעם, זה פשוט שונה. אם נבין את השוני הזה כראוי וניפטר מגעגועים מיותרים לימים קדמונים, אזי דווקא אנחנו - עם כל מגרעותינו, נהיה המעמד והקיום של כל הדורות!

תגיות:ירידת הדורותהרב ארז משה דורון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה