חדשות בעולם

המתיחות מחריפה: סעודיה הודיעה על ניתוק קשריה עם איראן

הוצאתו להורג של המטיף השיעי נימר א-נימר גררה ביקורות קשות מעלי חמינאי, מנהיגה העליון של איראן. כתגובה הודיעה סעודיה על ניתוק קשריה עם איראן

אא

ערב הסעודית הודיעה אמש (יום ראשון) כי היא מנתקת את קשריה הדיפלומטיים עם איראן. הגורם לכך הוא המשבר החריף שנוצר בין שתי המדינות סביב הוצאתו להורג של המטיף השיעי נימר באקר א-נימר, שהורשע בעבירות טרור בממלכה.

שר החוץ הסעודי הבהיר כי על כל הדיפלומטים האיראנים לעזוב את ערב הסעודית בתוך 48 שעות. לדבריו, הממלכה לא תאפשר לרפובליקה האיסלאמית לפגוע בביטחונה של המדינה. רשת אל-ערביה דיווחה כי ריאד כבר פינתה את נציגיה מטהראן.

א-נימר הוצא להורג לצד שלושה שיעים סעודים נוספים, שהורשעו יחד עמו בעבירות טרור בתחילת העשור הנוכחי, ועם עוד 43 אנשי אל-קאעדה, שהיו מעורבים בפיגועים בין 2003 ל-2006. בערב הסעודית טענו כי הביצוע ההמוני של עונש המוות שהוטל על עשרות הפעילים הוא חלק ממאבקה בטרור. בעולם חוששים כי הדבר יתסיס עוד יותר את הסכסוך בין הסונים לשיעים במזרח התיכון.

במהלך יום האתמול המשיכו חילופי הדברים הקשים בין שתי המעצמות האזוריות ובין בעלי בריתן ברחבי המזרח התיכון, במקביל להפגנות מטעמן של האוכלוסיות השיעיות באזור.

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

המתיחות בין שתי המדינות, מפיקות הנפט הגדולות בעולם, מובילה לעליות חדות במחירי הזהב השחור. החוזים מסוג ברנט ו-WTI עולים עד כ-1.8%.

כזכור, אתמול בבוקר אמר המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי בהתייחסו לעונש המוות של א-נימר כי "נקמה תפגע בפוליטיקאים הסעודים". גם משמרות המהפכה הבטיחו "נקמה קשה" נגד משפחת המלוכה הסעודית. מנגד, הנשיא חסן רוחאני אמנם גינה את הוצאתו להורג של המטיף השיעי, אך גם קרא להעמיד לדין את המתפרעים.

בנאום ששודר בטלוויזיה תיאר מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה את המהלך של ריאד כ"מסר של שפיכות דמים". בעיראק , איש הדת השיעי הבכיר ביותר, עלי סיסתאני, כינה את הוצאתו להורג של א-נימר, לצד שלושה שיעים סעודים נוספים, "תוקפנות לא-מוצדקת". הוא נחשב לאחד מהגורמים המשפיעים ביותר בקרב העדה במזרח התיכון, כולל בקרב המיעוט השיעי בערב הסעודית עצמה.

מולם נעמדו מדינות ערב הסוניות, נסיכויות המפרץ, ירדן, מצרים, תוניסיה והרשות הפלסטינית הוציאו הודעות שבהן הביעו את תמיכתן במאבק של הממלכה בטרור וגינו את הפגיעה בשגרירות ובקונסוליה. 

תגיות:מתיחותאיראןסעודיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה