חדשות מדע וטכנולוגיה

מחקר חדש: כך תרגיעו את החלק הרגשי במוח

אימון ממוחשב בן שישה ימים מחזק את מעגלי המוח האחראיים על ויסות רגשות. כך יכולים אימונים לא-רגשיים לשנות את התגובות הרגשיות של המוח

אא

כתב העת NeuroImage פרסם מחקר חדש, לפיו משימת אימון ממוחשב, המערבת התעלמות ממידע לא רלוונטי, יכולה לגרום למח להגיב פחות לאירועים לא נעימים.

במהלך המחקר, 26 מתנדבים בריאים עברו סריקות מוח לפני האימון הממוחשב ולאחריו. האימון כלל משימה פשוטה שהנבדקים חזרו עליה שלוש פעמים ביום, כל פעם כ-15 דקות, במשך שישה ימים. במהלך האימון, המשתתפים התבקשו לזהות אם חץ מרכזי מצביע לימין או לשמאל, תוך התעלמות מהכיוון של חיצים הסמוכים אליו משני הצדדים. החץ המרכזי יכול להצביע לאותו כיוון של החצים הסמוכים או לכיוון המנוגד.

חצי מהמשתתפים עברו אימון אינטנסיבי שבו 80% מהפעמים, החיצים היו מכוונים לכיוון הנגדי. המשתתפים האחרים השלימו גרסת בקרה קלה יותר של האימון, שבה רק ב-20% מהפעמים היו החיצים בכיוונים מנוגדים.

לאחר האימון, עברו המתנדבים 'סריקת fMRI במצב מנוחה', שבה החיבורים בין אזורי המוח השונים נבדקים בלי שהנבדק מבצע משימה כלשהי. בנוסף, הם ביצעו משימה פשוטה שבה התבקשו להתעלם מתמונות לא נעימות.

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

ממצאי המחקר התאימו לסברת החוקרים. נמצא כי אצל משתתפים שהשלימו את הגרסה האינטנסיבית יותר של האימון הייתה פעילות מופחתת של האמיגדלה לאחר האימון. האמיגדלה היא האזור במוח האחראי על הזיכרונות השליליים.

נוסף על כך, האימון האינטנסיבי עזר ליצור חיבורים מוגברים בין האמיגדלה לבין האזור בקליפת המוח הקדמית המעורב בוויסות רגשות. הממצאים האלו הם הראשונים להראות שאימון לא-רגשי, המשפר את היכולת להתעלם ממידע לא רלוונטי, יכול להוביל לתגובות מוחיות מופחתות לאירועים רגשיים ולשנות את החיבורים במוח.

כותבי המאמר מציינים כי הם מכירים במגבלות המחקר, שאחת מהן היא מספרם הקטן של הנבדקים וכן התמקדותו בהשפעות קצרות הטווח של האימון, אך הם מציעים שהאימון הזה עשוי להיות יעיל לאנשים הסובלים מבעיות בוויסות רגשי.

מחקרי המשך למחקר זה הם בדיקת השפעת האימון הלא-רגשי הזה על אנשים הסובלים מתגובות רגשיות מוגברות, כמו אנשים הסובלים מדיכאון ומחרדה, או על אנשים הנמצאים בסיכון גבוה לפתח לחץ דם גבוה עקב רגישות למידע שלילי. כיוונים עתידיים כאלה הם בעלי השלכות רפואיות פוטנציאליות חשובות בעבור אחוז גדול מהאוכלוסייה.

תגיות:מחקרמוח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה