כתבות מגזין

יוזמה מקסימה: קבלו נגן mp3 בחינם, אך בתנאי ש...

אהרן גינוייער, אברך מחיפה, הקים ארגון ייחודי שמאפשר לאנשים לנצל זמן פנוי העומד לרשותם כדי להעמיק את הידע התורני שלהם. השיטה: קבל נגן חינם תמורת התחייבות ללמוד 15-20 שיעורי תורה בחודש – דרך הנגן, כמובן

אא

כל אחד מאיתנו חשב לפחות פעם אחת בחייו כיצד לנצל את הזמן טוב יותר. אברכים שתורתם אומנותם וכל חייהם למעשה נסובים סביב התורה – מוצאים עצמם לא פעם מצרים על זמן 'מת' אותו יכלו לתעל לטובת לימוד תורה, או שמיעת שיעור גמרא/הלכה או מוסר.

בדיוק על הרקע הזה הקים האברך אהרון גינוייער (40) מחיפה, את הארגון היחיד מסוגו בארץ ובעולם, שדואג לניצול זמן רוחני של הציבור הדתי: 'הכולל הדיגיטלי הנייד'. מדובר ברעיון מהפכני ביותר של נגני mp3 שמחולקים לציבור הדורשים בחינם – על סמך ההתחייבות ללמוד כ-15 עד 20 שיעורי תורה בחודש. "הכל התחיל כשהבנתי שלרשות הציבור עומדות כחצי מיליארד שעות פנאי בערך, שיכלו להתמלא באיכות של תורה. כשאנחנו מתעסקים בפעילות פיזית או נמצאים בנסיעה – אפשר לנצל את הכלי היקר שנקרא 'אוזן' לצורך השלמת פערים לימודיים".

כן, הדברים מכוונים גם לציבור האברכים, האמונים על לימוד התורה יומם ולילה. "יש כאלה שמתמקדים בהלכה וגמרא, ואין להם זמן ללמוד את שאר הנושאים – מוסר, השקפה, פרשת שבוע ועוד. באמצעות הנגנים הם יכולים להשלים פערים ולשמוע שיעורי תורה שמתמקדים בנושאים החסרים, שאותם אין להם זמן ללמוד בכולל. זה יכול להיות בזמן ההליכה הלוך ושוב לבית הכנסת, בימי שישי – תוך כדי עזרה בהכנות לשבת, וכמובן בנסיעות. בשקלול שנתי – מדובר בהמון זמן מבוזבז, ולכל אחד יש אפשרות 'לחטוף' את המצווה הזו".

אהרן גינוייעראהרן גינוייער

אז איך זה עובד?

"יהודים יקרים אשר מנדבם ליבם (כדוגמת מנכ"ל רשת 'אופטיקה הלפרין' שהקדיש את העשייה הזו לעילוי נשמת אביו) - תורמים את הנגנים, ובחור או בחורה שמקבלים על עצמם להאזין לכ-20 שיעורי תורה בחודש - מקבלים את הנגן עם כל השיעורים שקיימים באתר 'קול הלשון', לפי בחירתם האישית".

ומה לגבי מוזיקה?

"כל עוד הם מחויבים לשיעורי תורה, אין שום הגבלה על מוזיקה – כשרה כמובן. הם בהחלט יכולים להזין בנגן גם מוזיקה, אם זה מה שעושה להם טוב על הלב, ומאפשר להם ללמוד יותר בכיף".

לפני 10 שנים, כשהטכנולוגיה עוד לא הייתה במיטבה – נגנים היו נפוצים ומבוקשים יותר. האם אתם מרגישים סוג של ירידה בביקוש כיום, בדור הסמארטפונים?

"תתפלאי לשמוע, אבל למרות השכלול הטכנולוגי – לשמחתינו, לא רק שזה לא פגע בביקוש, הוא רק הלך וגדל. כיוון שיש אפשרות להטעין את האייפונים בשיעורי תורה, הטכנולוגיה משרתת אותנו בצורה נפלאה, וכל מה שנותר לנו הוא פשוט להמשיך ולפרסם את הרעיון עד שהוא יגיע לכל בית ובית בישראל".  

 

הגנן שלקח את הנגן – הפך למגיד שיעור

לדברי אהרון, כשאדם מתחייב למשימה מסוימת – יש למשימה ערך אחר לגמרי בעיניו. כך שאם לוקחים גם את הנקודה הזו בחשבון - המשתתפים במצווה יוצאים נשכרים מכל כיוון. זאת ועוד, לרשות הציבור עומדת אפשרות של השתתפות מעשית במצווה בשתי דרכים עיקריות: תרומה של נגני mp3 ישנים וחדשים (בעלי קיבולת של לא פחות מ-1,000 שיעורי תורה), והשתתפות בהקמת 'עמדות הטענה' דיגיטליות – בבתי כנסת, מרכזים תורניים, ישיבות ועוד.

ואיך השיטה מוכיחה את עצמה עד כה? כנראה שלא רע בכלל, אם היא הצליחה לשרוד למעלה מעשר (!) שנים. "מגיעים אלינו אנשים מכל קצוות הקשת הישראלית – אברכי כולל, בעלי תשובה בתחילת דרכם ואפילו מסורתיים שרוצים להוסיף נופך אחר, רוחני יותר, לחייהם. זכור לי מקרה יוצא דופן במיוחד, של גנן חילוני אוהד כדורגל שסימן ההיכר הידוע שלו היה שהוא הסתובב כשחולצתו פתוחה, ושיעורי תורה היו ממנו והלאה", מספר גינוייער. "הוא הגיע אלינו אחרי ששמע את הרעיון ממכר, והחליט לנסות ולהצטרף לפרויקט. תוך שבועות ספורים, ראינו את השינוי שחל בו: החולצה החלה להיסגר לאט, הכדורגל כבר לא היה בראש מעיינותיו, והדובדבן שבקצפת: היום הוא מוסר שיעור תורה בבית הכנסת השכונתי, על בסיס שיעורי התורה שהוא שומע בנגן. זו דוגמה אחת מני רבות".

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

השיטה הזו, מוסיף גינוייער, מחוללת מהפיכה של ממש, בפרט אצל אנשים שמסיבות כאלה ואחרות - התקשו במסגרות ישיבתיות. לא סתם אומרים: 'גדול המצווה ועושה, ממי שאינו מצווה ועושה' – דווקא משום הקושי שיש בעצם הציווי. אדם שמחויב למסגרת, קשה לו יותר להתמיד בה. לעומת זאת, אדם שאין לו שום חיוב, ייתכן ויתאמץ אפילו יותר, רק כדי להוכיח לעצמו שהוא יכול. 

ישנו פן נוסף שצריך לתת עליו את הדעת: ככל שיש יותר ביקוש לנגנים, בד בבד גדל הביקוש לתורמי הנגנים. "כרגע יש לנו מלאי מסוים של נגנים במחסן, אך דרישה לנגנים נוספים ישנה תמיד וכל מי שרוצה להשתתף במצווה העצומה ולתרום את הנגן שלו - תבוא עליו ברכה", אומר גינוייער. פשוט וכל כך נפלא לדעת - איך בצעד אחד קטן, אפשר לשמח יהודי אחר. 'יש הקונה עולמו בשעה אחת'. 

ומהם אחוזי ההתמדה במצווה?

"יש כאלה שלקחו על עצמם שש שעות ביום ועומדים בזה כבר כמה שנים, אחרים לקחו על עצמם קצת פחות. זה לא משנה לנו איך החלוקה נעשית באופן יומיומי, העיקר שלאדם תהיה אפשרות למלא את שעות הפנאי בדברים טובים. כשאנשים מבינים את גודל הערך של המצווה הזו - הם לא רק מצטרפים בעצמם ליוזמה, אלא אף מפיצים אותה לכל מי שהם מכירים. באופן כזה, עם ישראל לא רק זוכה, אלא גם מזכה".

לאהרן גינוייער, ארגון 'שמעתי שמעך' - 0548454992

תגיות:לימוד תורהשיעורי תורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה