דמויות ביהדות

הרב מרדכי אליהו זצוק"ל על ליל הניטל - חגם של הגויים

הראשון לציון והרב הראשי לישראל לשעבר, הרב מרדכי אליהו זצוק"ל נימק כי בארץ ישראל צריך לבטל את מנהג הניטל, לפיו אין ללמוד תורה בחגם של הנוצרים. הרב: "בוודאי אין לבטל תורה בשביל הדבר הזה"

אא

היום בלילה – ליל שישי חל חגם של הנוצרים, חג המולד שלהם. אנו היהודים לכאורה נגיד "מה אכפת לנו, לא מהם ולא מהחגים שלהם".

בעבר הייתה תקופה שלגויים היה לוח שנה אחר, והם הכריחו רבנים והראשון שבהם מה"ר יצחק אבוהב (גאון קסטיליה) שיסבירו להם איך להכין את לוחות השנה שלהם. ואכן הגויים שינו את לוח השנה שלהם. הרוסים לא קיבלו את שינוי הלוח, לפי חשבונם הלילה זה לא ה-25 בדצמבר למניין הגויים, אלא זה ה-15 בדצמבר. הרוסים הקדימו את העת שלהם יותר מוקדם בכעשרה ימים.

הספרדים נוהגים לומר: "ישב בדד וידום כי ניטל עליו". חכמי אשכנז קוראים לחגם של הנוצרים הלילה בשם – ניטל. יש כמה רבנים שנהגו בגלות בחו"ל לא ללמוד תורה בלילה הזה מהשקיעה ועד חצות הלילה. היה אדמו"ר אחד שבלילה הזה היה אוסף ניירות, וגוזר ניירות בשביל הנוחיות לכל השנה כולה. היה אדמו"ר אחר שלא היה לומד בלילה הזה תורה בכלל, אלא למד היסטוריה ודברים אחרים.

הרבנים האשכנזים נהגו במנהג הזה בגלות בחו"ל שלא ללמוד תורה בלילה הזה, ליל הניטל מכמה סיבות. טעמי המנהגים הביאו סברה בגלל שיש"ו נולד במועד הזה, אך למעשה הוא לא נולד בלילה הזה כי שינו את התאריך ואת לוחות השנה.

החתם סופר אומר כי הטעם הוא מפני שהיהודים רצו לקום מוקדם כדי ללמוד תורה. הם סברו כי הגויים משתוללים בחצי הלילה, והם מנגד ילכו לישון, ולאחר מכן יקומו בחצות הלילה וילמדו תורה.

אך הסברה האמיתית היא כי הגויים לפני ימי החג שלהם, עושים חשבון כמה אלפי שיכורים יהיו בחג, כמה אלפים ירצחו אחד את השני בחג, כמה אלפי תאונות יעשו בחג. הגויים חושבים לפני החג שלהם על רצח ואובדן נפשות, אך להבדיל מהם - עם ישראל בשבתות ובחגים אוכלים ושותים אך בכל זאת באים להתפלל, כמו שאנו אומרים בתפילת מנחה של יום שבת "ואני תפילתי לך ה' עת רצון".

היהודים ראו כי בלילה הזה הגויים משתוללים, ופחדו לצאת מהבית לבתי המדרש כדי ללמוד תורה, ולכן נשארו בבית. אך כל זה בחו"ל. הספרדים לא בארץ ולא בחו"ל נהגו במנהג לפיו לא לומדים תורה בלילה הזה. גם אותם האשכנזים שנהגו במנהג זה בחו"ל, בארץ ישראל חלק ניכר מהם ביטל את המנהג הזה.

בוודאי אסור לבטל תורה בשביל הדבר הזה. היוונים רצו לעקור את התורה, "לשכחם מתורתך ולהעבירם מחוקי רצונך". אך השם עשה לנו ניסים ונפלאות שניצחנו אותם, ולכן אדרבה צריך להוסיף תורה, מצוות ומעשים טובים.

תגיות:הרב מרדכי אליהוגויים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה