חדשות בעולם

האם מסתמן הסכם פיוס בין ישראל טורקיה?

הסכם פיוס מסתמן בין ישראל לטורקיה: ישראל תשלם פיצויים בגובה 20 מיליון דולר, טורקיה תבטל את כל התביעות המשפטיות, ושתי המדינות ישיבו את שגריריהן

אא

ראש המוסד לעתיד וראש המטה לביטחון לאומי, יוסי כהן, השיג מתווה הבנות עם גורם טורקי בכיר, לנרמול היחסים בין שתי המדינות. עד כה מדובר בסיכומים על פה, אך הם עשויים להביא בקרוב לכדי חתימת הסכם סופי בין ההנהגות הרשמיות.

במסגרת ההסכם המסתמן, ישראל תשלם כ-20 מיליון דולר למשפחות האזרחים הטורקים שנהרגו או נפצעו על סיפון ה'מרמרה' בקיץ תש"ע, בעת ההשתלטות הצבאית על הספינה שניסתה לשבור את הסגר על רצועת עזה.

בתמורה, טורקיה תשיב את שגרירהּ לתל אביב ותבטל טורקיה את כל התביעות המשפטיות שהיא מנהלת נגד הקצינים והחיילים שהשתתפו בפעולה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

עד כה התעקש רג'פ טאיפ ארדואן, נשיא טורקיה, כי כל נרמול ביחסים עם ישראל צריך להיות מותנה בהסרת הסגר על עזה – מה שכמובן מבחינת ישראל לא בא בחשבון. בנושא זה אמנם לא הייתה כל התקדמות, אולם לאחרונה ריכך ארדואן את הטון הלוחמני שלו כלפי ישראל, מה שמרמז כי טורקיה מעוניינת לסיים את המשבר.

מה גורם לשינוי ביחסה של טורקיה לישראל? ההערכות הן כי המשבר קשה בין טורקיה לרוסיה, בנוסף לרצונהּ להתקרב למערב, הם הגורמים לשינוי ביחסו של ארדואן. נראה כי ארדואן מעוניין לייצב את מעמדו הבינלאומי.

נוסף על כך, המשבר הרוסי-טורקי הוליד דאגה רבה בטורקיה בנוגע לאספקת הגז. כיום רוב הגז של טורקיה מוזרם מרוסיה, מה שמעמיד בסכנה את המשך אספקתו הסדירה. בחודשים האחרונים החלה טורקיה להתעניין ברכישת גז מישראל ועל כן נרמול היחסים בין שני המדינות מהווה צעד הכרחי.

תגיות:ישראלטוריקהפיוס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה