הורים וילדים

עשרות ילדים בלי בית: "מחסור חמור במשפחות אומנה"

לאחרונה נראה שעשרות ילדים במצבי חירום וסיכון, ממתינים ארוכות למשפחת אומנה שתגאל אותם ותוכל להעניק להם בית חם, בעיקר בקרב משפחות חרדיות. אם למשפחת אומנה: "מדובר בנתינה שהיא רווח נקי"

אא

מחסור במשפחות אמנה חרדיות: כ-30 ילדים, המצויים במצבי חירום וסיכון, ממתינים בתקופה האחרונה למשפחות אומנה שיוכלו לקלוט אותם ולהעניק להם בית חם. הסיבה? מחסור חמור במשפחות מסוג זה, בעיקר מקרב האוכלוסייה החרדית.

"יש עשרות ילדים, בעיקר אחים וילדים עם צרכים מיוחדים, שממתינים למשפחות אומנה", מסבירה אביגיל הרשקוביץ, רכזת השמה בעמותת "מכון סאמיט" המסייע לילדים ונוער בסיכון שהוצאו מחזקת הוריהם, לאתר בחדרי חרדים. "ובינתיים או שהם נשארים בביתם או שמחכים במרכזי חירום, בעקבות מצוקה ומחסור של משפחות חרדיות בעיקר במחוז ירושלים".

מה שמחריף את המצוקה לדברי הרשקוביץ, הוא המצב הביטחוני הרעוע, שבחסותו מתמעטים האנשים המוכנים לקחת אחריות על ילדים נוספים מלבד ילדיהם הביולוגיים.

ואל תתבלבלו. כשאומרים "אמנה", אין הכוונה ל"אימוץ". משפחת אמנה, מוגדרת כסידור זמני עבור ילד במצב משבר, שלא יכול להיות כרגע בבית. הזמניות יכולה לקחת מספר חודשים, וגם מספר שנים. לרוב, אם הכל מסתדר בין הילד למשפחה – מדובר בשהות ארוכה יחסית. תוך כדי השהות באומנה, משקמים גורמי הרווחה השונים את ההורים הביולוגיים כדי שהילד יוכל לחזור הביתה.

"מגיעים אלינו ילדים במצבי משבר שחוו טראומה בעצם ההוצאה שלהם מהבית והפרידה מההורים, שיושבת על טראומות נוספות כמו אלימות, הזנחה ומצוקה כלכלית", מספרת הרשקוביץ. "זו משימה קשה ולכן מלכתחילה לא עומדים אצלנו בתור. אבל עם ילדים גדולים וחילונים זה צורך אקוטי כרגע. חסרות לנו משפחות לאחים שאנחנו לא רוצים להפריד ביניהם והרבה מהמשימות שלנו הם אחים. בנוסף יש מחסור בבתים לילדים הגדולים. ילד קטן לוקחים מיד כי קל להכיל אותו ולעצב אותו, אנחנו בהכרח בהצפה של ילדים גדולים. אנחנו פשוט מחפשים להם משפחות חמות".

(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

ואם אתם חוששים מהרעיון, דעו שרבות המשפחות שבחרו בצעד – ונהנות מהחסד הגלום בו עד תום. כך למשל, מתארת אם ירושלמית שפתחה את ביתה למקרה חירום והשאירה את הילד אצלה לאומנה: "יש לי שלושה ילדים ביולוגים וכולם נרתמו. זו הייתה החלטה משפחתית. מדובר באתגר יומיומי של ילד שמגיב אחרת ממה שאני מכירה וצריך ללמוד להביא אותו לתדר שלנו וגם להכיל אותו".

האם מספרת, כי את הליווי לאורך כל הדרך קיבלו בני המשפחה דרך מכון סאמיט. "בעקבות האומנה אני ובעלי הלכנו ללימודי הורים כדי לקבל עזרה וללמוד איך להגיב. יש קבוצות תמיכה להורי אומנה שהם מאוד תומכים והעמותות נותנות הנחיות וזה גם עוזר כשאתה מדבר עם הורים כמוך".

גם על הקושי היא מספרת, אולם טוענת שמדובר בעניין זמני, אל מול הסיפוק הגדול. "בהתחלה היה קשה, כי יש תחושה שהילד החדש לוקח לך את המקום ואת תשומת הלב, אבל צריך לדעת לתת להם את הזמן לבד, אחד על אחד, ולדעת להכיל את הקושי. הרווח שלהם הוא בעתיד, למרות שהוא לא נראה כרגע – נתינה זה רווח נקי. יש לנו זכות לעבור את החוויה הזו כמשפחה. אתה לומד לתת אהבה ללא תנאים, רק להעניק בלי לקבל כלום".

חושבים שאתם מתאימים? במחוז ירושלים מחפשים ב"מכון סאמיט" אחר משפחות חרדיות בעלות יציבות כלכלית ומצב בריאותי תקין, בעלות היעדר של רישום פלילי ושההורים הינם בטווח הגילאים שבין 30-55. "משפחה אומנת מקבלת סל תקציב חודשי למימון הוצאות של ילד ויש החזרים על הוצאות בסיס כמו חינוך, טיפולים וכו'. המשפחות מקבלות ליווי מקצועי על ידי עו"סית שמלווה אותם מרגע ההשמה ונותנת הדרכות וייעוץ להורים מתוך תפיסה שהורות באומנה היא לא הורות רגילה".

רוצים לבחון את האפשרות? משפחות המעוניינות לשמש משפחת אומנה לילדים בסיכון או משפחת קלט חירום מוזמנות ליצור קשר עם מכון 'סאמיט' בטלפון: 02-5631350.

מכון סאמיט הוקם בשנת 1973, ומאז ועד היום עוסק בקידום ושיקום צעירים נפגעי נפש, המחזיק במסגרות טיפול ייחודיות ופורצות דרך. בנוסף, מפעיל המכון מרכז טיפול והדרכה עבור הורים למתבגרים.

כמו כן, מזה כעשור שרות האומנה של מכון סאמיט מסייע למאות ילדים ונוער בסיכון, מאזור ירושלים והדרום, אשר הוחלט להוציאם מחזקת הוריהם, זאת לאחר שעברו בבית התעללויות קשות והזנחה. שרות האומנה מפעיל קלטי חירום במקרים קשים ומיידיים, וגם מאתר ומכשיר משפחות אומנה שיעניקו בית חם לילדים, אליו יוכלו לחזור ולגדול בבטחה ובאהבה.

תגיות:משפחה אומנתמשפחות מצוקהילדים בסיכון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה