חדשות בארץ

בחנוכה במפתיע: נמצאו מטבעות מימי החשמונאים

תלמידי תיכון בהרצליה, היו בטוחים שהם בסך הכל משתתפים לכאורה בחפירות ארכיאולוגיות כחובבנים. אלא שאז, להפתעתם, מצאו שניים מהם מטבעות מתקופת המלך אלכסנדר, שמקורה במאה הראשונה לפנה"ס. "היינו בשוק", מתאר אחד התלמידים

אא

הפתעה בחנוכה: תלמידי תיכון הנדסאים בהרצליה, השתתפו לתומם בחפירה ארכיאולוגית בפארק עדולם, כחלק מפעילות בית ספרית. אבל אז, להפתעתם, מצאו שניים מהם שלוש מטבעות מתקופת החשמונאים, שנטבעו בידי המלך אלכסנדר במאה הראשונה לספירה.

תגובתם הראשונית של התלמידים היתה הלם מוחלט, שמהר מאוד התחלפה להתרגשות גדולה. "אמרו לנו שמצאנו משהו חשוב. היינו בשוק, ממש בהלם. היתה שמחה מאוד גדולה והארכיאולוגים גם מאוד הופתעו", סיפרה אלמוג סימוני, אחת התלמידות, ל'ישראל היום'.

אילוסטרציה (צילום: shutterstock)אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

גם עמית עומר, תלמיד נוסף שהיה שותף למציאה, מתאר את המטבעות. "על אחד מהם היה ציור של שמש. סיפרו לנו שמדובר במטבעות שיצרו כמאה שנה לפני הספירה ושהשימוש בהם נמשך כמאתיים שנה אחרי תום תקופתו של ינאי, מה שמעיד על החשיבות שלהם".

את החפירה הארכיאולוגית, קיימו התלמידים במסגרת תכנית 'מסע ישראלי', של רשות העתיקות, והיא התקיימה באתר חורבת עתרי, שנמצא בפארק עדולם, הממוקם בשפלת יהודה, מדרום לבית שמש. מי שניהל את החפירה, היה הארכיאולוג ד"ר איתן קליין. "ההתרגשות של התלמידים היתה מידבקת", תיאר. "משמח לפגוש את ההתלהבות שלהם, כשבפעם הראשונה בחייהם הם מתוודעים לעברם ולעולם המרתק של הארכיאולוגיה".

על כך הוסיף גם ד"ר דונלד אריאל, המשמש כראש ענף מטבעות ברשות העתיקות, כי "מעניין לדעת שמטבעות החשמונאים של אלכסנדר היו בשימוש בקרב תושבי ארץ ישראל גם לאחר מותו, במשך 200 שנה עד חורבן ירושלים בשנת 70. הדבר מעיד על כך שהכלכלה בימי המלך היתה מפותחת, ושלטונו היה חזק מאוד".

תגיות:ארכיאולגיההחשמונאים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה