לאישה

מלכהלי: "מה עם כשרות הנפש של הילדים שלנו?"

למלכהלי בלוי, כוכבת הילדים הוותיקה, יש רצון בולט - שהילדים שלנו יגדלו הכי טוב והכי בריא שאפשר. בראיון מיוחד היא מספרת על איך שהכל התחיל עם מצלמת וידאו ביתית, על כתיבת השירים ועל תגובות הילדים. "התקווה העיקרית שלי – להביא את הילדים לאהבת הקב"ה"

אא

המדיה בת זמננו מוצפת בתכנים כשרים וטובים, והילדים יכולים להינות משלל תוכניות 'נקיות' שמלמדות מוסר ויראת שמיים. אבל לפני עשרים שנה לערך, כשהתחום היה עוד בחיתוליו, והורים שיוועו לסיפורים נקיים ובעלי ערך מוסף – התחילה כוכבת הילדים (וההורים) מכלהלי בלוי, את דרכה. וגם היום, לאחר כברת דרך ארוכה ועשרות שירים, סיפורים והצגות ילדים פרי עטה – היא עדיין נמצאת בשיא היצירה שלה.

על הדרך שבה הכל התחיל, ועל הטריגר שהוביל אותה ליצירת תכנים יהודים ונקיים ולחדווה שבצדה, מתבטאת מלכהלי ואומרת כי "ככה זה כשאת רוצה להיות אמא טובה, ולחנך את ילדייך על טהרת הקודש. כשהילדים שלי היו קטנים, היה לי קשה וכמעט בלתי אפשרי לאתר תכנים שראויים להיכנס אליי הביתה, ובד בבד, להשאיר אותי רגועה". אז מה עושים במצב כזה? הלא לילד מוכרחים להקריא סיפור לפני השינה. "בלית ברירה - לקחתי מצלמת וידאו ביתית, וצילמתי סיפורים מתאימים שהילד רצה לקרוא שוב ושוב".

מלכהלי בלוי מלכהלי בלוי

עם הזמן, 'השתדרגה' העשייה הזו פלאים, ומלבד היותה אמא במשרה מלאה לשמונה ילדים - מלכהלי מצאה עצמה במרתון יצירה שאין כדוגמתו: כותבת, שרה, מנגנת, ומלמדת נשים אחרות – בלימודי ריתמיקה - איך למצוא את דרכן הייחודית ביצירה.

את האהבה למילה הכתובה ולצליל הבוקע מהחלילית, האקורדיון והפסנתר עליהם היטיבה נגן כבר מגיל צעיר – קיבלה, לדבריה, כמתנת ה'. כבר בתיכון עשתה את צעדיה הראשונים בתחום הריתמיקה, והיה ברור שזה מה שתרצה לעשות למשך שארית חייה. "היצירה זה לא משהו שאתה יכול לעזוב", היא אומרת. "אצלי, העבודה עם הילדים בגן – זו הייתה אהבה ממבט ראשון. אני מגיעה מבית של אם חובבת מוזיקה, וכבר בכיתה א' ידעתי לנגן על אקורדיון וחלילית". כמתנת 'בת מצווה' אפילו קיבלה פסנתר, ומאוחר יותר, אחרי התיכון, התחילה לכתוב שירי ילדים ולחבר להן מנגינות.

מי היה מאמין שמכמה שירים מגובבים בכתב ילדותי על מחברת ישנה – תעלה ותצמח מעצמה, שמעצימה כל הורה וילד שנקרה על דרכה - אתר 'מלכהלי נקודה קום', במסגרתו יכולים הילדים לצפות בתוכן חינוכי עשיר, מגוון ונפלא. כל הסרטונים הם פרי עטה, לצד סופרת הילדים מנוחה פוקס. "כשהתחלתי לעבוד כריתמיקאית בגנים ובבתי הספר, התחלתי ליצור שירים שהותאמו לקהל היעד הדתי, וראיתי שיש צימאון רב בתחום. אז יצרתי את 'תפילטף' – סדרת שירים והפעלות שמתאימה לגיל הרך".

 

הכי יפה אצל ילדים – האמת שלהם

מאז, נוספו עוד תכנים רבים והיום, באתר המנויים – הילדים יכולים לראות סרטונים 24 שעות ביממה, כשכל הזמן החומר מתחדש. 

איך הגיבו הילדים?

"כל מה שהוצאתי תחת ידיי, הילדים היו הראשונים לחוות וברוך ה', הפידבק היה מאוד חיובי. אחד הדברים הכי יפים אצל ילדים הוא האמת שלהם – ילד שלא אוהב משהו, הוא לא יודע לשקר ולהעמיד פנים. הוא פשוט קם והולך או מאבד את הריכוז ומתעסק בדברים אחרים.  אין לו סנטימנטים – או שהוא בתוך החוויה בשיתוף פעולה מלא, או שלא. אין אצלו אמצע".

מאיפה ההשראה, ואיך יודעים מה הילד יאהב ומה לא?

"בשונה ממשורר 'רגיל' שעף על כנפי הדמיון וכותב לפי ההשראה של אותו הרגע/המצב בו הוא נתון, את ההשראה לכל פעילות - אני שואבת מהילדים עצמם בלבד. לדעת על מה לכתוב זה נושא בפני עצמו, שהשאלה המנחה שלי בו היא: מה המטרה שלשמה אני כותבת את השיר? האם אני רוצה ליצור גירוי שיגרום לילד לזחול, או שאני רוצה לשכלל את התנועה שלו? אולי אני בכלל רוצה שהוא יחווה התנסות ווקלית במיתרי הקול. בשורה התחתונה, השיר תמיד ייכתב לצורך מטרה חינוכית כלשהי. אני 'תופרת' את השירים ואת הפעילות לפי הצורך של הילד, ואת המלאכה הזו - שומה על כל איש חינוך לדעת".

ומה הכי משמח אותה בכל העשייה הזו? הבשורה אותה היא מביאה עמה, לאמהות באשר הן. "המהפכה מתחילה בילדים, הם ממשיכי דרכנו והם אלו שיגידו 'זה א-לי ואנווהו', כשהמשיח יגיע. כשילד רוצה ליטול ידיים, או להדליק נר שבת – האם לא יכולה לסרב. אבל בשביל להנחיל ערכים כאלה, צריך להביא את הילד לבחינת 'ושננתם'. איך עוזרים לילד לשנן? אחת הדרכים היא סרטונים עם מסרים חיוביים ונעלים, השזורים בתוכם. ילד שרואה שוב ושוב את אותו דבר, המסר מוחדר בתת המודע שלו ו'מטפטף' במעשים יומיומיים.

"מכיוון שהניגון זה קולמוס הנפש, אדם שכותב ומלחין – משהו מהנפש שלו עובר לנפש של הילד, וכך גם כשהוא רואה דבר מה. לכן, המטרה העיקרית שלי בעשייה הזו היא להביא את הילדים לאהבת הקב"ה. היצירה זה המקום שבו אני, כאישה אחת 'קטנה' – שואפת להפוך את העולם, למקום שטוב יותר לחיות בו".

מתוך הסרט 'שמש ונמש מסביב לשנה - חודש שבט'מתוך הסרט 'שמש ונמש מסביב לשנה - חודש שבט'

 

"על בשר כשר אנחנו מוכנים לשלם הון תועפות. ומה עם נפש הילדים?"

לחלום הזה מצטרף בעלה, עליו מעידה מלכהלי כ'איש שיודע לתרגם את היצירה שלי לפרנסה', וגם שמונת ילדיה שהם שותפים טבעיים בתהליך היצירה. אבל בשורה התחתונה – כל הקרדיט מגיע לדידה, לקב"ה. "הוא האחד והמיוחד, שעזר לי לגלות את השליחות המיוחדת שלי בעולם ולהוציא אותה מן הכוח לפועל, ולו אני מודה בכל ליבי".

מהו הסרט הכי פופולארי, שהילדים הכי אוהבים?

(מחייכת) "זה מאוד תלוי בגיל של הילד. ברוך ה', התגובות שאנחנו מקבלים על כל הסרטים הן טובות ומפרגנות. הורים רבים מכנים את האתר שלנו 'אי של קדושה' בתוך הזיהום הגדול שקיים באינטרנט הבלתי מסונן, ואומרים שזה בעצם ה'בייביסיטר' של הילדים. ואני מאוד שמחה שזה כך, כי הסרטים של מלכהלי בראש ובראשונה הם סרטים של למידה. וכשילד לומד משהו בצורה טובה – זה הולך איתו לכל החיים".

על הקשיים עמם התמודדה לאורך הדרך מתבטאת מלכהלי ואומרת כי הקושי העיקרי היה כשהעולם עבר מקלטות וידאו ל-DVD. "פתאום אנשים התחילו לצרוב את הקלטות שלנו, דבר שמאוד הקשה על הפרנסה. כשאתה עושה הכל בכוחות עצמך, בעשר אצבעות וללא סבסוד מאף גורם – הרבה יותר קשה לך לספוג דברים כאלה. כמו כן, מטבע הדברים ידענו שהמשך היצירה וקיומה, תלוי בגיבוי ותמיכת הקהל. אבל היו גם אנשים בעלי מצפון, שהרימו טלפון וביקשו רשות להעתיק או לשלם תמורת זה. זה מאוד שימח אותנו לדעת שגם זה קיים".

אבל דווקא אז, מתוך הקושי שנוצר – נברא גם הצורך באתר משלהם. "הבנו שרק בדרך זו, כשנציג את התכנים במקום נגיש ושווה לכל נפש, נצליח לעקוף את הקושי הזה". על השאלה האם אנשים תמכו בעשייה והסכימו לשלם, עונה מלכהלי תשובה שאינה משתמעת לשני פנים: "על בשר כשר אנחנו מוכנים לשלם הון תועפות, אז על כשרות הנפש של הילדים לא?"

בין כל שאר כובעיה, מלכהלי מעבירה קורס שנתי ללימודי ריתמיקה, במכללת 'בית רבקה', בכפר חב"ד. המטרה – קשורה בקשר ישיר לחג החנוכה, בו אנו נמצאים. "לנשים יש כוח מאוד גדול בפה שלהן, ומקצוע הריתמיקה מכניס המון שמחה ואור לחיים. כשמשלבים את שתי העשיות האלה ביחד – שמחה ודיבורים טובים, עם מסרים חזקים – זה בדיוק מה שהילדים שלנו צריכים כדי לגדול בסביבה בריאה ומצמיחה. היה חשוב לי לעשות עוד ועוד נרות במנורה הענקית של נשמות ישראל, וללמד עוד נשים בעלות חזון ואהבה לילדים – איך להאיר את נשמות הילדים הללו, ולעזור להם כמו שרק הן יכולות. מקווה שהצלחתי".

תגיות:מלכהליילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה