חדשות יהדות

הראשל"צ בפסק: "בחורי ישיבות ספרדים לא ידליקו עם ברכה"

בשיעור השבועי הקבוע שלו, דיבר הרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף שליט"א, על דיני ההדלקה של בחורי ישיבה ספרדיים, ופסק שלא ידליקו נרות חנוכה בברכה. "רוצה? ידליק בלא ברכה, אבל חבל על השמן", הוסיף

אא

במהלך שיעורו השבועי של הרב יוסף, התייחס לסוגיית בחורי הישיבות, והפעם מהיבט אחר מזה שמופיע חדשות לבקרים בתקשורת (סוגיית הגיוס). הרב יוסף, הסביר כי לבחורי ישיבות ספרדים אין להדליק נרות בברכה בשום אופן. מלכתחילה, טוען הרב שעדיף שלא להדליק בכלל כי חבל על השמן – אולם במקרה של צורך – להדליק בלא ברכה, ולראיה הביא את פסקי ה'ילקוט יוסף'.

"אני כשהייתי ראש ישיבה, לפני שנתיים וחצי", סיפר הראשל"צ, "הייתי מדליק בבית ומכוון על כל תלמידי הישיבה, כך עושה כל ראש ישיבה. תלמידים הם כמו בנים. וחוץ מזה, מדליקים בבתי המדרש, בית המדרש הוא כמו דין של בית הכנסת".

בהמשך דיבר על הספק של ברכה לבטלה: "אולי הם יוצאים ידי חובה מצד בית המדרש, אולי מצד ראש הישיבה, אולי מצד ההורים - כמו שכתבו הראשונים. ויש עוד ספק כמו שאומר ב'גן המלך'. כל כך הרבה ספקות, מי יכול לבוא ולהעז ולהגיד שבחורי הישיבות ידליקו בברכה?".

"מה הם טוענים?", המשיך הרב, "שיכוונו שלא יוצאים ידי חובה בהדלקה של ההורים? הבית יוסף חולק על זה, אומר הבית יוסף שבעל כורחו שלא בטובתו הוא יוצא ידי חובה, מי יכול לחלוק על הבית יוסף? כל הדורות קיבלו הוראות מרן, יכול אחד לחלוק על הבית יוסף?".

"המסקנה הברורה", פסק הרב הראשי, "בחורי ישיבות ספרדים לא ידליקו בברכה. יש פה כמה ספקות, אדם לא יכנס לספק ברכות. וכל הראיות שהביאו האחרונים, הכל - דחינו אותם".

הרב יצחק יוסף שליט"א (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)הרב יצחק יוסף שליט"א (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)

יחד עם זאת, סיווג הראשל"צ את הפסק שלו וטען כי תלמידי ישיבה מחו"ל הלומדים בארץ, ושיש הפרש שעות בין ישראל למקום מגוריהם של ההורים – יכולים להקדים ולהדליק. הסיבה לכך, היא שכיוון שהם חייבים להדליק רק מאוחר יותר -עדיין לא הגיע אליהם חיוב מצווה, ולכן אין חשש לספק ברכות שהוציאו אותו כבר ידי חובה ולכן הבן יכול להקדים ולהדליק.

בסיום דבריו התייחס הגר"י יוסף למנהג בחלק מהישיבות לעצור באמצע סדר הלימוד בכדי להדליק את נרות החנוכה, ואמר כי יש להמתין לסיום הסדר ורק אז להדליק בכדי למנוע ביטול תורה.

תגיות:הרב יצחק יוסף

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה