חנוכה 2023

הקרב על הסופגניה: איך לצרוך אותה ולהישאר בחיים

האם ידעתם שאכילת סופגנייה אחת שווה לארוחה בשרית מלאה? חג החנוכה הוא חג רוחני לאין שיעור, ובעל מימד משפחתי, אך גם חג עתיר בקלוריות הנאכלות בצוותא בכל מיני הזדמנויות שונות. אחת ולתמיד: מה עושים כדי לשמור על הבריאות והמשקל בחג?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

חנוכה בפתח. רבים מכם כבר ודאי הוציאו מהארונות את החנוכיות היפות משנים קודמות, וניקו אותן מהאבק שהצטבר עליהן במשך השנה האחרונה, או רצו לרכוש ולהתחדש בחנוכייה חדשה ומהודרת. הילדים כבר נרעשים, מצטיידים בשקיות הפתעה ובסביבונים למכביר שקיבלו מהגן ומכל דודה טובה אפשרית, וגם אתם כבר תרים אחר מתכונים עסיסיים של סופגניות לחג, או אחר הקונדיטוריה הכי הטובה באזור שמכינה כאלה.

אז שנייה לפני שאתם נשאבים להרגלים המגונים האלה, ולזלילה בלי הכר של סופגניות מכל הבא ליד - כדאי שתזכרו את הצורך לשמור על הבריאות, או כפי שמצווה אותנו התורה במילים – "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם".

ובכן, ראשית כדאי שתדעו שבסופגנייה בינונית ממוצעת יש בין 350-500 קלוריות - תלוי במילוי ובציפוי. כך, שבכל ביס יש כ-75 קלוריות בממוצע(!). בנוסף, לסופגנייה יש אפס ערכים תזונתיים, כלומר הקלוריות שבה - הן קלוריות ריקות. השילוב של בצק שמרים חם תפוח ומטוגן בשמן חם שנספג אל הסופגנייה -  יוצר תרכובת הרסנית של כמות קלוריות בלתי אפשרית כמעט.

כך שגם אם אתם מנסים לנחם את עצמכם, כדאי שתדעו שלסופגנייה אין שום ערך תזונתי ראוי לציון - הקמח הוא קמח לבן, וגם אם תגדילו לעשות ותכינו או תרכשו סופגנייה מקמח מלא -  הדבר לא יבטל את נושא הנזק שבטיגון. המילויים החדשים כאמור, הצצים מדי שנה, רק מוסיפים קלוריות נוספות; כולם מתוקים ועתירי פחמימות. הדבר היחיד שרבים מתנחמים בו – הוא גודל הסופגנייה, המשמש כביכול כאשליה מנחמת למזעור הנזק.

מכירים את האמרה "קשה לבנות וקל להרוס"? זהו תיאור מדויק בכל הנוגע לאכילת סופגניות. אם כבר אכלתם אחת כזו, וכעת אתם מעוניינים לנסות להציל את המצב – דעו שמצפה לכם דרך מפרכת.
שכן, על מנת לשרוף את הערך הקלורי של סופגנייה אחת שהוכנסה לגופנו במספר דקות לכל היותר - עלינו ללכת כשעה שלמה(!) על הליכון בחדר הכושר.

מלבד זאת, כדאי שתדעו שהערך הקלורי של סופגנייה אחת משתווה לזה של ארוחה בשרית שלמה(!), מאוזנת ומזינה המכילה סטייק, סלט, מעט פחמימות ואפילו קינוח דל שומן. ארוחה לדוגמא, יכולה לכלול מנה של 150 גרם בשר בקר סינטה או שני שיפודים של קוביות בשר גולש + בתוספת של כוס אורז מלא מבושל / פסטה מלאה / תפוחי אדמה בינוניים + ירקות מבושלים או מאודים כמו שעועית ירוקה + סלט ירקות טרי גדול, בתוספת כפית שמן זית + ולקינוח פרוסת עוגת שמרים.

אז מה הפתרון, אתם שואלים? אחד כזה שלא ישבית לכם את השמחה מצד אחד, ומצד שני יאפשר לכם להתענג על המאכל המסורתי המשמין כמידי שנה? ההמלצה היא לאכול סופגנייה אחת בלבד במהלך החג. על כן, דאגו שזו תהיה הסופגנייה הטעימה והמרשימה ביותר שאתם יכולים להשיג – ולאחריה, פשוט תשכחו מהעניין, עד לחג החנוכה הבא.

אם קשה לכם, תוכלו לחשוב על המצווה שאתם מקיימים בכך בשמירה על בריאותכם ("ונשמרתם"), עבודת מידות פנימית של דחיית סיפוקים, ותוכלו גם לנסות לחשוב על אותם שלא יכולים לאכול אפילו את הסופגנייה העריבה שאתם יכולתם להרשות לעצמכם, כדוגמת חולים במחלות שונות.

בנוסף, תוכלו להסתפק ולחגוג עם המשפחה את החג בתחליפים טעימים אחרים, המזינים הרבה יותר, כמו לביבות אפויות בתנור (שוב, מומלץ שלא לטגן) בליווי סלט ירקות עשיר. בנוסף, חשוב שתקפידו על פעילות פיזית בכלל, ובחנוכה בפרט, על מנת לשרוף את הקלוריות המיותרות ולזרז את קצב חילוף החומרים בגוף. תוכלו לעשות זאת דרך טיול משפחתי מהנה ומגבש בימות החג, שגם יעזור לכם לחוש קצת יותר את אווירת החג ולהתענג עליה. חג חנוכה שמח!

תגיות:סופגניות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה