חדשות בארץ

בית המשפט: "שבח והזדהות עם מחבלים אינם הסתה"

לאחר שנעצר בחשד להסתה לטרור, הורה אמש בית המשפט על שחרור סנגורו של המחבל בן ה-13, אחמד מנסארה. שופטת המעצרים אף מתחה ביקורת על החלטת המשטרה לעוצרו בעקבות פרסומי תמיכה בשהידים, וטענה: "אלו פרסומים במסגרת חופש הביטוי"

אא

הסתה בחסות חופש הביטוי: עו"ד טארק ברגות, מי שמשמש כסנגורו של אחמד מנסארה, המחבל בן ה-13 שביצע את פיגוע הדקירה יחד עם בן דודו בשני צעירים בפסגת זאב, שוחרר אמש (רביעי) בתנאים מקלים. ברגות נעצר, לאחר שפרסם ברשת החברתית פייסבוק פוסטים בהם קרא להסתה ולטרור.

עם שחרורו, בחר בית המשפט למתוח ביקורת כנגד התנהלות המשטרה בעניין, ושופטת בית המשפט, ג'ויה סקפה שפירא, אף הביעה ספק אם מדובר אכן בהסתה לאלימות ולטרור. לדבריה, מדובר רק ב"דברי שבח והלל או הזדהות עם מי מבצעי טרור, אולם אין בהם קריאה מפורשת לביצוע מעשים דומים".

עוד טענה, כי "במהלך הדיון התברר, כי חלק מהפרסומים שהחשוד הוחשד בהם, תורגמו לעברית באופן חלקי וייתכן מאוד כי הוצאו מהקשרם. חלק גדול מן הפרסומים המיוחסים למשיב אינם ערבים לאוזן ולעין הקוראת אותם ועשויים להיות מקוממים, אולם מדובר בפרסומים שהם במסגרת חופש הביטוי".

בהמשך דבריה, סברה שיש חשד לעבירה בפרסום הדברים – אבל ודאי לא חשד להסתה. "חלק של הפרסומים, יש בו כדי להקים חשד לעבירה של פרסום דברי שבח והלל למעשי אלימות. עם זאת, מדובר בדברים שהם לכל היותר דברי שבח והזדהות עם מי שביצע מעשה אלימות או טרור, ואין בהם קריאה מפורשת לביצוע מעשים דומים".

ברגות עם המחבל אחמד מנאסרה בבית המשפט (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)ברגות עם המחבל אחמד מנאסרה בבית המשפט (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)

זאת למרות שנציג המשטרה, רס"מ גדי לובין, פירט במהלך הדיון בעניינו של ברגות את הפוסטים שפרסם החשוד, ואשר עוררו את חשד המשטרה לכך שמדובר בהסתה. בדבריו, הזכיר לובין פוסט שפרסם ברגות, בו התייחס למחבל בילאל גנאם, שביצע את הפיגוע הקטלני בארמון הנציב בו רצח 3 בני אדם יחד עם מחבל נוסף. "בילאל גאנם צריך להכיר אותו, הוא שיא הגבריות", טען אז ברגות.

בפוסט נוסף, פנה למגזר הדרוזי בבקשה שלא להתגייס לצה"ל, וקרא "לא להיסחף אחר הרשויות של הכיבוש, ולא לבצע את ההוראות שלהם בתקיפת האחים שלנו". במקרה נוסף, ברגות אף קרא להקים "פסל לשהידים" מהבטונדות שהוצבו במזרח ירושלים במהלך גל הטרור האחרון.

בהמשך, התייחס נציג המשטרה גם לפוסט שפרסם ברגות, הנוגע לפרסום סרטון חקירתו של אחמד מנאסרה, המחבל בן ה-13 אותו ייצג, יחד עם עו"ד לאה צמל. "הדם שלו ירדוף אתכם עד סופכם", נכתב בפוסט.

"ברגע שאדם מהלל את מעשי הלקוח זה מעשה המרדה והסתה", טען רס"מ לובין. "המלים 'שיא הגבריות' זו הסתה". ואכן, לאור הנסיבות, ובהתחשב בכך שמדובר בסנגור פלילי ידוע בירושלים, החליטו במשטרה להתייחס בכובד ראש לדברים, ולאחר התייעצות עם הפרקליטות – הוחלט להגיש נגדו כתב אישום בגין הסתה.

בגזר הדין, ביקשה השופטת כי ברגות אף יוצא מן האולם בתום הדיון בכבוד וללא אזיקים, וכבלה על כך שביקשה שיהיה במאסר בית – אולם המשטרה שמה אותו במעצר. עוד הוסיפה, כי היא אוסרת עליו לעשות שימוש ברשתות החברתיות.

תגיות:הסתה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה