חדשות יהדות

עצוב: בצה"ל נערכים לסגירת ענף התודעה היהודית

הענף, שפועל מתוך הרבנות הצבאית, ואמון על יצירת תכנים בעלי זיקה יהודית לחיילים, ייסגר על רקע כוונת הרמטכ"ל גדי איינזקוט לצמצם את סמכויות הרבנות הצבאית. ברבנות מתכוונים לפעול נחרצות נגד המהלך

אא

בצה"ל מנסים לצמצם פעילות והסברה יהודית דתית? בצה"ל נערכים בשבועות האחרונים לקראת סגירת ענף התודעה היהודית ברבנות הצבאית. זאת לאור החלטתו של הרמטכ"ל החדש, גדי אייזנקוט, המבקש לצמצם את סמכויותיה של הרבנות הצבאית, ולהעביר אותה במתכונת מצומצמת לחיל החינוך והנוער, כך פורסם באתר "הארץ".

ענף התודעה היהודית, פועל בצה"ל כבר כ-14 שנה, ופעל ביתר שאת בעת כהונתו של הרב הצבאי האחרון, הרב אביחי רונצקי, בין השנים 2006-2010. תחת הענף, פועלים במקביל שני מדורים, כשהאחד אמון על ימי עיון, שבתות מיוחדות, הרצאות בבסיסים והופעות של להקת הרבנות הצבאית, ואילו השני, אמון על הפצת תכנים כמו פרשת שבוע, מערכי שיעור, עלונים ואתר האינטרנט של הרבנות הצבאית, ונקרא "ערכים ותודעה יהודית". ככלל, מטרת הענף לפי אתר צה"ל הוא "לחזק בקרב החיילים הלוחמים את רוח הלחימה ותחושת השליחות, מתוך אוצרות הרוח של מקורות היהדות".

התגובות למהלך האמור מעורבות. ברבנות הצבאית מתנגדים לכך נחרצות, וטוענים כי בכוונתם לפעול כנגד ההחלטה. מנגד, קצינים בכירים בצה"ל, בהם ראש אגף כח אדם בצה"ל, אלוף חגי טופולינסקי, תומכים במהלך.

אין זו הפעם הראשונה שניטש מאבק עיקש בנושא. בעשור האחרון מתקיים מאבק שליטה בין חיל החינוך לחיל הרבנות הצבאית, הנוגע לתחומי פעילותם, ודו"ח מבקר המדינה שפורסם בשנת 2012, אף אישש את הדברים וטען כי נושא החינוך בצה"ל איננו מוסדר דיו.

(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)

אי לכך, טוענים בצה"ל כי מטרת המהלך היא להעביר את תחום הפעילות מהרבנות הצבאית לחיל החינוך, כך שהפעילות תנוהל בידי חיל אחד בלבד. לפי שעה, לא ידוע מהו תאריך היעד לסגירת הענף, אולם נראה כי המהלך צפוי להתבצע בקרוב, כחלק משינויים ארגוניים נוספים בצה"ל, במסגרת תכנית המכונה "גדעון".

עוד מתברר, כי לטענת צה"ל, במהלך מבצע עופרת יצוקה האחרון, הענף הפיץ חוברת לחיזוק רוחם של הלוחמים, שנקראה "לכו לחמו בלחמי". מאוחר יותר, טענו בצה"ל כנגד החוברת כי היא מלאה באמירות פוליטיות, ותחקיר אף נערך בנושא, שעם פרסום ממצאיו קבע הרמטכ"ל דאז, גבי אשכנזי, כי דרך הפצת התכנים נעשתה פגיעה בסטטוס קוו ובצה"ל כולו.

אולם בפגישה שערך חודש מאוחר יותר, ראש אגף כח אדם בצה"ל, שיבח אותם הלה על החיזוק רוח הלחימה של הלוחמים במבצע, אולם שב וטען כי היה בחוברת משום פרסום תכנים פוליטיים ונקיטת עמדות שיפוטיות כלפי דעות ועמדות של חיילי צה"ל.

ככלל נראה, שבצה"ל כבר לא ששים לשלב תכנים דתיים המחזקים את הזהות היהודית בקרב החיילים. כך למשל, בשנת 2010 פרסם הרב הצבאי הראשי דאז, הרב רפי פרץ, הוראה הקובעת כי יחידות צה"ל מחויבות בפעילות חודשית בתחום התודעה היהודית. בחיל החינוך זעמו על ההחלטה, וטענו כי היא פוגעת בערכים אחרים, כדוגמת הדמוקרטיה הישראלית, מורשת קרב ורוח צה"ל. לשכת הרמטכ"ל, שהתערבה בויכוח, פעלה בניסיון ליישר את ההדורים בין החיילות השונים.

בדומה לכך, ועל רקע סגירת ענף התודעה היהודית, רק לפני כחודשיים התפרסמה ההחלטה על ביטול תפקיד הרב שאחראי לזכויותיהם של חיילים חרדים בצה"ל. בכך נראה, שבצה"ל מנסים במסווה לצמצם פעילויות דתיות.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "כחלק מהתוכנית הרב-שנתית גדעון, סוכם על שורה של בחינות ארגוניות הנעשות בימים אלה, בכללן נבחן גם המבנה הארגוני של חיל הרבנות הצבאית. טרם התקבלו החלטות בנושא. צה"ל ימשיך לקיים פעילויות חינוך ומורשת ביחידות הצבא, ובתוך כך פעילויות זהות יהודית".

תגיות:צה"לחרדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה