חדשות כלכלה

הסוף להשפלת קשישים: מבחני התלות בביטוח לאומי יבוטלו

בהחלטה חסרת תקדים של שר הרווחה חיים כץ, הוחלט כי מבחני התלות המשפילים שנאלצים קשישים רבים לעבור מטעם הביטוח הלאומי, על מנת לבחון את זכאותם לקבלת גמלת סיעוד – תבוטל. בביטוח לאומי מגבשים תיקון לחוק ומקווים לשנות את המדיניות בקרוב

אא

בשורות טובות: לא עוד מבחני תלות משפילים לקשישים. לאחרונה פנה שר הרווחה ישראל כץ לביטוח הלאומי, והנחה אותו לגבש תיקון לחוק, שבגינו עוברים קשישים בדיקות משפילות לקבלת גמלת סיעוד.

לפי החוק הנוכחי, על מנת שקשישים יוכלו לקבל גמלת סיעוד – עליהם להוכיח את אי יכולתם לבצע פעולות בסיסיות מסוימות, בעזרת "מבחן תלות", הנערך בנוכחות עובד סוציאלי מטעם הביטוח הלאומי. תהליך הבדיקה, מדווח לא פעם בידי הקשישים ובני משפחותיהם כתהליך משפיל ומיותר. על פי הצעתו של כץ, התיקון לחוק יאפשר להסתפק במבחן הכנסות ובמסמכים רפואיים בלבד מעל גיל מסוים, כפי שייקבע.

כאמור, לפי החוק, גמלת סיעוד זכאי לקבל כיום כל תושב ישראל שהגיע לגיל פרישה ומתגורר בקהילה, ואשר עמד במבחן הכנסות ומבחן תלות, כאמור, ואינו מקבל גמלה לשירותים מיוחדים או גמלה לטיפול אישי.

(צילום: מרים אלסטר / פלאש 90)(צילום: מרים אלסטר / פלאש 90)

לעת עתה, עד שיתקבל התיקון האמור לחוק בעניין מבחני התלות, אישר השר ברמה המיידית כבר תיקון נוסף לחוק, אשר הוצע על ידי הביטוח הלאומי. במסגרתו, תקוצר תקופת ההמתנה בין קבלת הזכאות לגמלת סעד – לבין תחילת קבלת השירות בפועל על ידי מטפל סיעודי. כיום, לפי החוק הנוכחי, הקשיש יקבל את שירותי הסעד לאחר שאושרה לו גמלת הסעד – רק בתחילת החודש העוקב לחודש שבו אושרה הזכאות. מה שיוצר מצב אבסורדי, שמאלץ את הקשיש להמתין לעיתים חודש שלם עד שיקבל את העזרה היומיומית לה הוא זקוק כל כך. 

בתוך כך, התייחס כץ לחוק ואמר כי "אנו מחויבים לדאוג כי כל קשיש וקשישה יזכו לחיי כבוד ורווחה. אין שום הצדקה למבחני תלות כאשר המסמכים הרפואיים מעידים מעל לכל ספק שיש לסייע לאדם בצרכיו הבסיסיים. הטלת האחריות הבלעדית על משפחתו של החולה, שבעצמה מתמודדת עם מציאות כלכלית מורכבת, הינה עוול".

תגיות:ביטוח לאומיקשישים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה