חדשות בעולם

סלאם עלייכום, פוטין: איך תצא רוסיה מהבוץ הסורי?

מומחים בעולם המערבי מנסים לגלות מה באמת מחפש פוטין בסוריה, אך לכולם ברור שיש לו אינטרס להגן על שלטונו של אסד. הדיווחים על מותם של חיילים רוסים, לצד ההערכות לגבי סיבת התרסקותו של מטוס הנוסעים בסיני, מחייבים את רוסיה בהערכה מחדש. האם מוסקבה מעוניינת לשלם את המחיר על מעורבותה במלחמת האזרחים בסוריה?

אא

בשלבי ההכנה המוקדמים של כתבה זו, התפרסם סרט תיעודי מרתק, ושמו 'INSIDE ASAD’S SYRIA' ('בתוככי סוריה של אסד'). מדובר בחלק מסדרת התחקירים האמריקאית 'FRONTLINE' של הערוץ עטור השבחים PBS.

מרטין סמית', מפיק, סופר, במאי, ובין היתר גם כתב של סרטים תיעודיים רבים ששודרו לערוצי התקשורת האמריקאים הפופולריים CBS, ABC ו-PBS, מתועד בתוכנית זו לפני שבועות ספורים בלבד, כשהוא יוצא למסע עיתונאי מסוכן אל תוך לבו הפועם של מה שנשאר עדיין סוריה של אסד.על פי הערכות, אסד שולט היום ברבע משטחה של סוריה ואולי אפילו פחות. כלומר, הוא נאחז בקושי ב-30 האחוזים האחרונים של השליטה במדינה שהייתה עד לא מכבר סוריה רבתי, אך זה לא מונע ממנו לקיים בה חיי שגרה ראוותניים כאילו לא קרה דבר.

'בתוככי סוריה של אסד' מעניקה הצצה מדהימה אל תוך מה שמתרחש ממש היום בחבל הארץ הקטן לכאורה של הנשיא אסד, אך לא פחות משהיא מפתיעה, היא מכה בתימהון את העיניים הצופות בה. קשה להאמין איך בטווח של כמה קילומטרים בודדים בלבד מאזור החיץ שבו נמצאת סוריה המדממת על בנייניה ההרוסים, אפופי העשן ואשר הלחימה בשטחה עדיין בעיצומה, מתקיימת לה סוריה אחרת, שוקקת, עליזה ומלאת חיים עסיסיים.

כל מי שצופה בתוכנית זו שכאמור, תועדה רק לפני פחות מחודש, לא יכול להימלט מן הדמיון המבחיל והכל כך אותנטי למה שהתרחש בגרמניה הנאצית בסופה של מלחמת העולם השנייה, כאשר כוחות בעלות-הברית כולל 'רוסיה', הצרו על ברלין - מעוזו האחרון של שלטון הרייך. 90 אחוז מגרמניה הנאצית כבר עלתה באש ונכבשה בידי כוחות הצבא של בעלות-הברית. דרזדן, העיר הגרמנית השנייה בגודלה, נהרסה והושמדה כליל, והקלגסים של סטאלין הרוסי, צ'רצ'יל הבריטי ואייזנהאואר האמריקאי, עמדו לפלוש לברלין ולהפוך גם אותה לתל חורבות. אזרחים גרמנים, מאחרוני הנאמנים לשלטון הרייך, הקיפו את ברלין באבנים ומכשולים שונים, מתוך תקוות שווא שיוכלו עוד לעצור את מתקפות כוחות בעלות-הברית. באותה שעה, בתוככי ברלין עצמה, באופן תמוה, החיים התנהלו כשגרה כאילו מעולם לא קרתה מלחמה ומסביב הכול נופת צופים. מהסרטים שתיעדו הנאצים בעצמם באותה תקופה ואשר נחשפו לראשונה לא מזמן, אפשר לראות כיצד חברי השלטון ומאות מתושבי ברלין יושבים להנאתם באולם הקונצרטים הגדול של העיר ומקשיבים לתזמורת הסימפוניה הגרמנית בשלווה ובקורת רוח, כאילו מסביב לא קורה דבר.

באופן דומה להפליא, זה בדיוק מה שקורה כעת בסוריה הקטנה של אסד - בפאתי דמשק, לטקיה ורצועת החוף של הים התיכון הסורי. בתוככי סוריה החילונית של אסד החיים מנותקים לחלוטין מהמציאות: השווקים הומים אדם; חלונות הראווה של החנויות ברחובות המרכזיים של דמשק אופנתיים ומתקדמים כמו בכל עיר מערבית מודרנית; מקומות הבילוי ומרכזי הקניות פתוחים כרגיל ;התושבים חוגגים בבתי הקפה ושותים בירה עד השעות הקטנות של הלילה; במלונות ובאתרי הנופש קשה למצוא מקום פנוי והאזרחים נהנים על חוף הים; המסעדות שמגישות את מנת החומוס הסורי אנין הטעם אינן עומדות בעומס, ובמרכז הבירה באולם הקונצרטים המפואר של דמשק, נאספים מאות מעשירי העיר, תושבים המקורבים למשטר ואבירי השלטון, ויושבים להאזין בעונג לתזמורת הפילהרמונית הסורית. שם, מעל לבימת היכל התרבות הסורי, ישובים להם מיטב הנגנים הסורים הצעירים ופורטים על המיתרים, בעוד מעבר לחומות דמשק הדם נשפך כמים ואחוזים ניכרים מהמדינה הפכו לעיי חורבות.

מרטין סמית', מפיק התוכנית, שהגיש בקשה להיפגש עם הנשיא באשר אל אסד, קיבל במקום זה כרטיסים להשתתף בערב הסימפוניה הלאומית הסורית באולם הקונצרטים הדמשקאי. בימים הראשונים של מסעו הוזמן סמית' לכנס תקשורת בחסות הממשלה בדמשק, שנועד לקדם את הנרטיב של המשטר. עם כניסתו לאולם הוקרן סרט שתיאר את משטרו של אסד כמי שמגן על עצמו באומץ מפני טרוריסטים שנתמכים על ידי חורשי רעה זרים כדוגמת קטאר, טורקיה, ירדן וארצות-הברית. כשהאורות נדלקו מצא עצמו סמית' מוקף במאות בכירי משטר וחבריהם, עשרות עיתונאים מטעם והמופתי הראשי - מנהיגם של הסונים הנאמנים לשלטון. על הבמה המרכזית ממול, ישבו שר החוץ הסורי ולצדו שני בעלי ברית - דמויות מפתח במשטר אסד - סגן מזכ"ל חיזבאללה מצד שמאל, ושר התרבות האיראני מצד ימין. כשהוא מגולל לפרטים את השתתפותו בכנס התקשורתי של המשטר. סמית' מספר כי אף נאמר לו שבקהל נמצא גם השגריר הרוסי, אך הוא לא הצליח לאתר אותו. בהתייחס למשוואה בין מרקם החיים בסוריה של אסד להתנהלות של גרמניה הנאצית לקראת תום מלחמת העולם השנייה, גם אז וגם היום הרוסים היו בתפקיד מפתח. אלא שבניגוד לרוסיה של סטאלין, שלחמה נגד משטרו של היטלר ימ"ש, רוסיה של פוטין נלחמת לטובת משטרו של אסד היום.

 

איך יוצאים מהמזרח התיכון?

כל עוד לא תאבד רוסיה את עניינה המתגבר והולך באזור לטקיה וסביבתה, ימשיך בשאר אל אסד לכהן כנשיא שתי החמישיות האחרונות של סוריה רבתי. הרוסים כמעצמה ימית בעלת צי צוללות ענק, מעוניינים לעשות שימוש שוטף ותכוף בעיר הנמל לטקיה וגם בלדיקיה היושבת על חצי האי ראס זריהש לחוף הים התיכון.

מאז החלה מוסקבה במבצע הצבאי האווירי בסוריה ב-30 בספטמבר האחרון, פתח הצבא הסורי בארבע מתקפות קרקעיות נגד ארגוני המורדים בצפון סוריה ובמרכזה, במחוזות חאלב, חמה, חומס ולטקיה, ואכן, בחלק מהגזרות הוכיח עצמו הסיוע הרוסי כיעיל ביותר.

בשבוע שעבר תקפו מטוסי קרב רוסים את בירת דאעש בסוריה, א-רקה, שאותה מפציצים גם מטוסי הקואליציה הבינלאומית. בנוסף, הרחיב חיל האוויר הרוסי את המבצע האווירי שלו, שעד כה התמקד בעיקר במרכז סוריה ובצפון המדינה לצד פרברי דמשק, לדרום סוריה לא הרחק מהגבול עם ישראל. בין היתר תקף חיל האוויר הרוסי יעדים של חמושים גם בפרברי קוניטרה, בפרברי דרעא ובראשם את תל אל-חארה האסטרטגי.

ולדימיר פוטין (צילום: shutterstock)ולדימיר פוטין (צילום: shutterstock)

הרוסים, שהגיחו לאזור מאחר שהממשל האמריקאי בהנהגתו הכושלת של אובמה יצר ואקום במזרח התיכון, תפסו את המושכות במלחמה נגד כוחות המורדים של צבא סוריה החופשי, וארגונים סוררים כמו ג'בהת אל נוסרה ודאעש, לא רק כדי להגן על משטרו של אסד אלא על מנת להעצים את אחיזתם כמעצמת על בעולם. לפני זמן מה הגיבו בקרמלין לביקורת על כך שרוסיה מנסה להגן על הנשיא אסד, כאשר ראש הממשלה דימיטרי מדבדב אמר כי הצבא הרוסי אינו פועל למען מנהיג זה או אחר, אלא כדי להגן על האינטרסים הלאומיים של רוסיה. הוא אף ציטט את הדברים שאמר הנשיא פוטין: "אם לא נהרוס את הטרוריסטים האלו בסוריה, הם יגיעו לרוסיה". אולם, חזקה על המשפט שאומר: "יש מקומות שבהם אתה יודע לאן אתה נכנס, אבל אתה לא יודע איך אתה יוצא", כפי איך שזה נראה לעת עתה, הרוסים אמנם ידעו לאן הם נכנסים, אך כלל לא בטוח שהם יודעים איך הם ייצאו.

אמנם אין שוויון כוחות ולו בצורה דמיונית בין ארגוני טרור כמו דאעש לצבא הרוסי, אבל באופן תיאורטי המזרח התיכון לעולם היה ויישאר מקום בלתי צפוי. כבר לפני כשבועיים זכתה רוסיה לטעום מנחת זרועו הארוכה של ארגון דאעש, כאשר מטוס איירבאס A321 של חברת 'מטרוג'ט' הרוסית שהיה בדרכו משארם א-שייח' שבמצרים לסנט פטרסבורג, הופל והתרסק על 224 נוסעיו, כולל אנשי הצוות. אף אחד לא שרד, ונכון לכתיבת שורות אלה, גם במוסקבה כבר מסכימים לאישור של ארצות-הברית, בריטניה וישראל, כי המטוס הרוסי הופל ככל הנראה על ידי פצצה שהוטמנה מראש בבטן המטוס על ידי אנשי דאעש בחצי האי סיני. זאת בנוסף לידיעות שחלק מהן מצליחה רוסיה להסתיר, אך הן עדיין זולגות מסוריה ומבשרות על מותם של חיילים רוסים בלחימה מול דאעש וארגוני מורדים אחרים באזור לטקיה שבסוריה.

 

טרוריסטים מוסלמים בריטים: הפלת המטוס בסיני

בהקשר לשקיעתה של רוסיה בבוץ הסורי ומקרה הפלתו של המטוס הרוסי לפני שבועיים, נתחיל דווקא מהסוף להתחלה. רשת החדשות CNN דיווחה השבוע מפי גורמי מודיעין אמריקניים, כי המודיעין הישראלי הוא זה שהעביר לארצות-הברית ולבריטניה את המידע המשמעותי שלפיו פצצה היא שגרמה להתרסקות המטוס הרוסי בסיני לפני כשבועיים, וכי על פי הערכות ארגון דאעש הוא זה שעומד מאחורי הפלת המטוס בחצי האי סיני. כלומר, עד כה, ימים לאחר ההתרסקות, כולם רק בחשו בקדירה: המצרים, שהמקרה לא ממש החמיא להם ולמוסד האבטחה והביטחון הכללי שלהם, לא סיפקו החוצה מידע מתוך החקירות הפנימיות שביצעו הרשויות במצרים; הבריטים והאמריקאים טענו כי יש להם בסיס להסתמך עליו בטענה שהמטוס הופל על ידי ארגון טרור; והרוסים ניסו להכחיש את טענת הבריטים וארצות-הברית ואמרו כי לא ייתכן שהמטוס הופל על ידי טרוריסטים. אולם, הדיווח השבוע ברשת CNN על פי גורם מודיעיני ודיפלומטים אמריקאים הוא זה שגרם לשינוי בתפיסת החקירה ולקביעה באופן כמעט מוחלט בשלב הזה כי מדובר אכן בפיגוע טרור.

מוקדם יותר חשפו כלי תקשורת בבריטניה כי על פי גורמים מודיעיניים, מי שתכנן ואולי אף ביצע את יירוט המטוס הרוסי, הם מוסלמים ממוצא בריטי שהצטרפו לשורות דאעש ונשלחו לסיני. אנשי הביון בממלכה חשפו, כי הצליחו להאזין לשיחה בין טרוריסטים במצרים לבין חבריהם בבריטניה ובה נשמעים קולות שמחה, והמוקלטים נשמעים חוגגים את אסון התרסקות המטוס. "בדיקה מעמיקה של הקלטת השיחה", אמר מקור מודיעיני לעיתון הבריטי 'דיילי סטאר', "הצליחה למצוא בין החוגגים אנשים שמדברים במבטא בריטי המתאים לתושבי לונדון וברמינגהם".

על פי הערכות, פעילי הטרור גויסו לשורות דאעש ועברו אימונים בסוריה. חלק מהם בעלי רקע באלקטרוניקה וייתכן שייצרו פצצות עבור ארגון הטרור, שאחת מהן הוטמנה במטוס הרוסי זמן קצר לפני שהמריא מנמל התעופה בשארם א-שייח'.

זירת התרסקות המטוס הרוסי בסיניזירת התרסקות המטוס הרוסי בסיני

רשת CNN לא מסרה אם המידע שהועבר לידי הבריטים והאמריקנים הגיע גם לידי מצרים ורוסיה, שתי המדינות שחוקרות רשמית את התרסקות המטוס. אך בדיווח נאמר כי בכיר אמריקני מאמין שהתרחיש ולפיו גורמי טרור הטמינו פצצה במטוס הרוסי שהפילה אותו הוא "בטוח ב-99.9 אחוזים", בעוד בכיר אחר אמר כי התרחיש "סביר".

חוקר שמשתייך לצוות החקירה הרשמי שבודק את נסיבות התרסקותו של המטוס הרוסי בסיני, אמר השבוע, כי החוקרים במצרים בטוחים ב-90 אחוזים שהרעש שנשמע בשנייה האחרונה של הקלטת הקופסה השחורה מתא הטייס, נגרם מפיצוץ פצצה. החוקר, שזהותו לא נחשפה, אמר את הדברים לסוכנות הידיעות רויטרס, ולפיכך הוא מהווה אישור רשמי ראשון של החוקרים לכך שפצצה היא הסיבה שגרמה ככל הנראה להפלת המטוס – הערכה, שכאמור, נראתה בלתי סבירה בהתחלה, למרות העובדה שארגון דאעש בחצי האי סיני נטל אחריות ליירוט המטוס כמה שעות לאחר ההתרסקות.

גם ברשת NBC האמריקנית דווח השבוע, כי לידי גורמים אמריקניים הגיעו הקלטות שבהן נשמעים אנשי דאעש בסיני משוחחים עם מנהיגים מהארגון בעיר א-רקה שבסוריה בנוגע להפלת המטוס הרוסי. על פי הדיווח ב-NBC, אנשי דאעש נשמעו בבירור שמחים לאחר התרסקות המטוס. לדברי הגורמים האמריקניים, הם התגאו על הפלת המטוס ועל הדרך שבה הדבר נעשה. כמו כן, הצליח המודיעין האמריקאי לעלות על מסר נוסף שהועבר בין הטרוריסטים לפני התרסקות המטוס, שבו נאמר כי "דבר גדול עומד להתרחש באזור".

החידוש בדיווח של CNN על העברת המידע מישראל לארצות-הברית ובריטניה, הוא שבמידה שיש אמת בדברים, הרי שכנראה חלק מההקלטות הגיעו לידי האמריקנים מהמודיעין הישראלי. כאמור, גורמי מודיעין מערביים מאמינים, כי היה זה חבר בארגון דאעש בסיני שהבריח פצצה לתוך תא המטען של המטוס הרוסי שבו אוחסנה כבודת הנוסעים, תוך ניצול האבטחה הלקויה של אנשי הביטחון המצריים בנמל התעופה בשארם א-שייח.

 

דעאש לוקחת אחריות: תבדקו את הקופסא השחורה

כמה שעות מיד לאחר ההתרסקות, נטל דאעש אחריות והכריז כי הוא זה שעומד מאחורי הפלת המטוס הרוסי: "תדעו לכם רוסים ואלה שנמצאים אתכם בברית, שאין לכם ביטחון באדמות המוסלמים ולא במרחב האווירי שלהם. הרצח היומיומי של עשרות בסוריה באמצעות ההפצצות של המטוסים שלכם יביא עליכם אסונות. כמו שאתם הורגים, ככה אתם תיהרגו בעזרת אללה", כך נכתב בהודעה המאיימת שפורסמה.

גורמים המזוהים עם הארגון הרצחני הסבירו, כי הפעולה הזו היא תגובה להתקפות של מטוסי חיל האוויר הרוסי שגרמו למותם של מאות מוסלמים בשטח סוריה, רבים מהם נשים וילדים. גם בשבוע שעבר הפיצה שלוחת דאעש בחצי האי סיני, קלטת שמע שבה חזרה על טענת הארגון, לפיה היא זו שאחראית על הפלת המטוס הרוסי בשמי סיני: "הפלנו אותו. שזעמכם יהרוג אתכם", הייתה כותרת הקלטת שבה נשמע ככל הנראה בכיר השלוחה בסיני אבו אוסמה אל-מסרי, שכבר הופיע בסרטונים מאיימים קודמים של הארגון. "אנחנו, בזכות אללה הפלנו את המטוס, ואנחנו לא מוכרחים לחשוף את האמצעי שגרם להפלתו. תביאו את שברי המטוס ותבדקו, תביאו את הקופסא השחורה ותנתחו, תצאו אלינו עם המסקנות של הבדיקות שלכם – ונראה אתכם מוכיחים שאנחנו לא הפלנו אותו, וכיצד הוא התרסק".

סביר היה להניח כי גם למצרים וגם לרוסים עוד יידרשו ימים רבים כדי להתגבר על התחבטויות האגו והכבוד, אך בעיקר על העלבון שהם ספגו מהמסקנות של ארצות-הברית ובריטניה או שמא אף מישראל, שמיהרו לפרסם כי העדויות שבידיהן מלמדות כי המטוס הרוסי התרסק בשל פצצה שהונחה על ידי טרוריסטים. אבל כפי שהזכרנו כבר, בעת כתיבת שורות אלה, בסופו של דבר גם מוסקבה נאלצה השבוע להודות במה שכבר היה ברור לעולם המערבי, כי מדובר בפעולת טרור.

אילוסטרציה (צילום: shutterstock)אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

ראש ממשלת רוסיה, דימיטרי מדבדב, אמר השבוע בהמשך לדברים דומים שכבר השמיעו קודם בארצות-הברית ובבריטניה, כי ייתכן שהתרסקות המטוס הרוסי בחצי האי סיני הייתה חלק מפעולת טרור. "זאת לחלוטין אפשרות", אמר מדבדב בראיון לעיתון הרוסי 'רוסיאסקיאה גזטה'.

אומנם זו הפעם הראשונה שבה גורם רשמי במוסקבה העלה את האפשרות הזאת, אולם עוד קודם לכן נרמז כי ברוסיה חושדים ששלוחת ארגון דאעש בסיני היא זו שאחראית להפלת המטוס, אחרי שבהמלצת סוכנות הביטחון הפדרלית הרוסית הופסקו הטיסות בין שתי המדינות, המלצה שגרמה לאנדרלמוסיה בנמל התעופה במצרים, כאשר עשרות אלפי אזרחים רוסים ביקשו לצאת מהמדינה ולחזור לרוסיה. ראש הממשלה הרוסי מדבדב אמר, כי 80 אלף מאזרחי רוסיה שהו במצרים בזמן שהנשיא ולדימיר פוטין הורה להשהות את הטיסות, והבהיר כי הצעד הזה יהיה בתוקף עד אשר תתברר הסיבה להתרסקות, וכי מוסקבה תזדקק לשבועיים נוספים כדי להחזיר את יתר התיירים.

גם המצרים חששו בתחילה להודות למסקנות של ארצות-הברית ובריטניה, ובצדק. החדרת פצצה למטוס נוסעים זר היא סימן היכר ברור לבעיות בנהלי האבטחה של המצרים, וכתוצאה מכך המצרים יכולים רק לנחש שהדבר יגרום להרס מוחלט של תעשיית התיירות בדרום סיני, שמניבה מיליוני דולרים, שלהם זקוקה מצרים כאוויר לנשימה. אבל גם הם נכנעו לבסוף למציאות העגומה, והשבוע מסר גורם בכיר בצוות המצרי העוסק בחקירת ההתרסקות לסוכנות הידיעות רויטרס, כי הוא בטוח שהפיצוץ שנשמע מתמלולי הקופסה השחורה נובע מפצצה.

 

עתודות נפט וגז: מה מחפשת רוסיה?

בנוסף לדיווחים על מותם של חיילים רוסיים שנלחמים על אדמת סוריה, שחלק מהם מתועדים ורובם מוסתרים, הפלתו של מטוס הנוסעים הרוסי במזרח התיכון היא עוד מקל בשרשרת הסימנים הראשונים של השקיעה הרוסית ברפש הסורי, כאשר ייתכן שבמוסקבה לא העמיקו לקחת בחשבון איזה מחיר כבד תגבה רוסיה על מעורבותה בנעשה בסוריה. עבור ארגון דאעש ברור לכל שמדובר בנקמה מתוקה וגאווה גדולה בהישג המרשים שלהם בהרג הצלבנים הרוסים. עבורם זהו חלק התחלתי במסע מהלומות ארוך ומייגע שעוד ינחיתו בעתיד על הרוסים, כל עוד לא יעזבו את האדמה המוסלמית של המדינה האסלאמית בסוריה.

מרבית המומחים בארצות-הברית, בישראל ובאירופה מתקשים להבין מה הן כוונותיו האמיתיות של פוטין ומה הוא בעצם מחפש בסוריה. על דבר אחד אין עוררין, לכולם ברור כי פוטין החליט בתיאום הדוק עם איראן להגן על אסד ולשמר לפחות את שלטונו בנתח הקטן שבו הוא שולט כעת - מה שנחשב לסוריה הקטנה. כאמור, גם מובן למדי, כי לרוסיה יש אינטרס מובהק ברצועת החוף הסורית, בנמל לטקיה וטרטוס שבה יש לצי שלה בסיס קטן. שכן, אלו הם הנמלים האחרונים בים התיכון שבהם עוד נותרה לצי הרוסי דריסת רגל.

סיבה נוספת, אולי מעט נסתרת, היא שלפני כמה שנים התגלו מול חופי סוריה מאגרי נפט וגז עצומים המשתרעים על שטח של יותר מ-2,000 קמ"ר. לפי הערכות שונות של מומחי אנרגיה, מדובר במאגר הימי הגדול ביותר של עתודות נפט – כ-2.5 מיליארד חביות, בנוסף לטריליונים רבים של מטרים מעוקבים של גז. אם תרצו, הנה הוכחה משמעותית לסיבה זו: לפני כשנתיים ביקר בדמשק מנכ"ל חברת האנרגיה הרוסית 'סויוזנפטאגז', יורי שאפרניק, שהיה בעברו שר האנרגיה ברוסיה, ובעקבות הביקור נחתם חוזה עם ממשלתו של אסד, שהעניקה לחברה זיכיון ל־25 שנים לחיפושי נפט וגז במאגרים אלה.

גם אם בשבוע שעבר התייחסה רוסיה להצעתן של מדינות המערב לתקופת מעבר בשלטון בסוריה, ולמרות שהבהירה כי עתידו של הנשיא יוכרע בידי העם, היא לא שללה את הישארותו של אסד בשלטון באופן מוחלט. די ברור שרוסיה מעדיפה שאסד יישאר בשלטון. אך האם פוטין לא העריך מספיק את ההשלכות או התוצאות של מעורבותו במלחמת האזרחים בסוריה? ימים יגידו.

תגיות:רוסיהדאע"שמטוס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה