חדשות בארץ

יצחק נבון בצוואתו: "דואג להמשך קיומו של העם היהודי"

לאחר מותו התברר: יצחק נבון הותיר אחריו צוואה מצולמת, אותה ביקש להקדיש לילדים ובני נוער בארץ ובחו"ל. בצוואה, הוא מדבר על החשיבות שבחינוך יהודי טוב, על ההתבוללות כסכנה לעם ישראל וגם על הקשר של כל יהודי לתורה. "אנחנו קרואים 'עם הספר', אבל רבים מאיתנו כלל לא קראו את הספר הזה", טען בכאב בצוואה

אא

זה קרה לפני כשש שנים. הנשיא החמישי של מדינת ישראל היה אז בן 88, וקיבל הצעה מעניינת: להקליט צוואה מצולמת. לאחר מחשבה בעניין, הוא הסכים בתנאי אחד: שהצוואה תהיה מיועדת לילדים ובני נוער בארץ ובחו"ל. שבוע מאוחר יותר, כבר נפגש בחדר העבודה שבביתו עם פסיכולוגית, שהציגה לו שאלות, ויצחק נבון הוקלט תוך כדי.

על דבר הצוואה לא ידע איש עד מותו, כולל אלמנתו מירי וילדיו נעמה וארז. למעשה, את החשיפה הראשונה על כך, קיבלו בני המשפחה דרך העיתון "ידיעות אחרונות", שחשף את דבר קיומה. בכללה אפשר לומר, שהצוואה עוסקת רבות בקשר העמוק של נבון עם היהדות. לכל אורכה, נבון חוזר ומדגיש את הדאגה שלו לעתיד עם ישראל, על כל המשתמע מכך: חינוך הילדים ליהדות, הסכנה הקיומית שבהתבוללות וגם הקשר המשמעותי והנצרך של כל יהודי לתנ"ך ולתורה.

יצחק נבון ז"ליצחק נבון ז"ל

בין השאלות שנשאל על ידי הפסיכולוגית, נתבקש נבון לספר אם היה יכול לבחור היכן ומתי להיוולד, במה היה בוחר? "לפי המסורת, המלאך גבריאל ממונה על הנשמות בארץ ישראל, לוקח ומביא נשמות", ענה. "אם היה בא אלי המלאך גבריאל והיה אומר לי: 'תראה אני מוכן לקחת את נשמתך עכשיו ולהחזיר לך בכל תקופה בתולדות ישראל, מאז ומעולם עד היום', אני חושב שלא הייתי יודע על שום תקופה חוץ מאחת: כשמשה מביא את לוחות הברית מהר סיני. שם הייתי רוצה לחיות, אם כי לפי המסורת כולנו היינו שמה".

לאחר מכן, נשאל נבון מה הדאגה הגדולה ביותר שלו לגבי העתיד. תשובתו היתה חד משמעית: "הצטמקות העם היהודי". על כך הוסיף כי "בדרך כלל, אחרי מלחמות יש גדילה של האוכלוסייה: נולדים יותר. בשואה, בה איבדנו שישה מליון יהודים שנרצחו באכזריות, היתה ריאקציה לאחריה. העם היהודי מגיב: היטלר רצה להרוג שישה מליון יהודים – אנחנו נייצר שישה מליון, 12 מליון, 20 מליון, אך זה לא קרה. אינני יודע מדוע, אני לא יכול להסביר, אבל זו עובדה".

בתוך כך, דיבר נבון בכאב גלוי על ההתבוללות – כאסון לעם היהודי. "יש הצטמקות בעם היהודי, מכמה סיבות", הסביר. "שיעור ריבוי טבעי נמוך מאוד, בסביבות 1.5, כפי שידוע לי, ילדים במשפחה. רבים מתחתנים מאוחר, ולאחר שמתחתנים מביאים רק ילד אחד או שניים. שנית, יש שיעור הולך וגובר של התבוללות. בואו לא נהרוג את עצמנו. התבוללות ונישואין מעורבים, בשני המקרים, זה אובדן לעם היהודי".

לנבון, היתה גם ביקורת על המחסור בחינוך יהודי אמיתי, שילדים יהודים הן בארץ והן בחו"ל לא נחשפים אליו למרות שהוא הכרחי. ניכר שביקורת זו בערה בו והציקה לו מאוד. את הדברים האלה בראיון, אף העדיף נבון לומר באנגלית, אולי כדי להעביר את המסר החשוב גם ליהודי חו"ל. "הילדים היהודים לא זוכים כלל לחינוך יהודי", אמר בצער. "אנחנו קרואים 'עם הספר', אבל רבים מאיתנו כלל לא קראו את הספר הזה. איינשטיין אמר פעם: 'כמה חבל שנולדתי יהודי. אחרת, הייתי בוחר להיות יהודי'. אם אינשטיין אמר את זה - זה חייב להעיד על משהו. צריך לקרוא, להכיר את התנ"ך, לקרוא את המקורות שלנו, להזדהות עם ההיסטוריה הארוכה שלנו, ולהבטיח שהילדים מקבלים חינוך יהודי".

בסיכום דבריו, טען כי מדינה טובה – היא תוצר של חינוך יהודי טוב. "אם ניצור מדינה של איכות גבוהה, ואם יש חינוך יהודי טוב, חייב להיות גם, כפועל יוצא, עליה לישראל, מספר הולך וגדל של בני נוער ואחרים שמגיעים לגור בישראל ולהיות חלק מיצירת האומה הזאת".

תגיות:יצחק נבוןנשיא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה