חדשות בארץ

זעזוע: בית תיפלה מוסלמי יוקם בוולפסון בקרוב

בבית החולים וולפסון בחולון, עמלים בימים אלו על בנייתו של בית תיפלה מוסלמי, שלפי הערכה ישמש כ-200 מתפללים מדי יום. היוזמה שייכת לאח שעובד בבית החולים, ולוותה בתגובות מעורבות. מנהל בית החולים: "מהלך נכון וראוי", פעיל חרדי: "אנו מתכננים קמפיין מחאה הקורא ליולדות יהודיות שלא להגיע למקום"

אא

אם ייצא לכם לבקר בקרוב בבית החולים וולפסון בחולון, ייתכן ויגיעו לאוזניכם במהלך היום קולות התפילה של המוסלמים במקום, שמקימים בימים אלה במקום בית תיפלה, בעלות של יותר מ-80 אלף שקלים.

הקמתו של בית התיפלה, שנחשפה לראשונה באתר "מיינט", מגלה כי בית התיפלה צפוי להיפתח בעוד כחודש, זאת לאחר שבית החולים הקצה לו מקום מיוחד, וכרגע עמלים על בנייתו. על היוזמה לכך, אמון עובד ותיק בבית החולים, אבו וואסל ודיע, תושב ערערה שבוואדי ערה, המשמש כאח אחראי במחלקת טיפול נמרץ כללי.

ודיע, שהתחזק בקרבה לדת המוסלמית בשלוש השנים האחרונות, גילה את הקושי שלו ושל עובדים בני מיעוטים אחרים שכמותו, למצוא במהלך היום מקום מסודר לחמש התפילות שהם מחויבים בהם במהלך היום לפי הקוראן. "כששאלתי עובדים אחרים היכן הם מתפללים, הופתעתי לשמוע שהם מחפשים בכל פעם חדר צדדי, מחסן פנוי או לפעמים פשוט מתפללים על הדשא. זה אומנם מותר, אבל ממש לא נוח", תיאר בראיון ל"מיינט".

מכאן, עד להקמת בית התיפלה המוסלמי, לא תאמינו עד כמה הדרך היתה קצרה בעבוד ודיע: הלה ביקש את אישורו של מנהל בית החולים לכך, ששמח על היוזמה והודיע שיקצה לכך מקום מיוחד – אולם ציין, כי אין ביכולת בית החולים לסייע מבחינה תקציבית בשלב זה, בעלות הבנייה של המקום.

ודיע לא אמר נואש. "גייסנו את הכסף מאנשים מוסלמים מבית החולים ומחוצה לו, בין היתר באמצעות פרסומים בפייסבוק. כמו אצל היהודים, גם אצלנו יש היענות גדולה לתרום כשמדובר בענייני דת. הרבה אנשים נענו, בהם גם עובד בית החולים שהתאלמן לאחרונה ותרם סכום נכבד לזכר אשתו המנוחה. בסך הכל גייסנו כ־80 אלף שקל".

לאחר מכן, אף יצר קשר עם קבלן מוסלמי שיבצע את העבודה, ותרם אף הוא מכספו והוזיל משמעותית את העלויות. לדברי ודיע, "לשמחתי, גם אם יחסר כסף עדיין יש אנשים שרוצים לתרום. בבית החולים יש כ־50 עובדים שמקפידים להתפלל ועוד חולים מוסלמים רבים, כך שלהערכתי יהיו בערך 200 אנשים שישתמשו בבית התפילה בכל זמן נתון. בקרוב גם נתלה שילוט ולהערכתי בית התפילה יהיה מוכן בעוד כחודש".

בית חולים וולפסוןבית חולים וולפסון

בבית החולים אמנם לא הוציאו עדיין הודעה רשמית על פתיחתו של בית התיפלה בקרוב, אולם מנהל בית החולים, ד"ר ברלוביץ', אישר את הדברים. "החלטתי שראוי ונכון שבבית חולים כמו 'וולפסון' יהיה מקום תפילה למוסלמים", אמר השבוע. "חוץ מהחולים מיפו והאזור, חלק גדול מצוות העובדים של 'וולפסון' הם אנשים מוסלמים. להערכתי, מדובר בכ־15 אחוז מכלל העובדים. מצאתי לנכון לאפשר להם להתפלל בצורה נוחה ומכבדת, הרי זה לא נעים שאדם נאלץ לכרוע על הדשא, בפרוזדור או במקום ציבורי אחר, רק בגלל שאין לו איפה להתפלל. זה המצב כרגע וזה לא מכבד אף אחד".

עוד הוסיף לתאר את הבעיה הכספית שהיתה למוסד להקצות לטובת העניין, אולם את היענותו וסיועו בכך. "למרות הכוונות הטובות, בגלל אילוצים כספיים התקשינו למצוא תקציב למימון הבנייה והחלטנו להקפיא את ההחלטה. לאחרונה ניגשו אליי עובדים מוסלמים, הציעו לגייס תרומות והבטיחו שהקמת בית התפילה לא תעלה אגורה לבית החולים. אמרתי להם שאם הם יכולים לעשות את זה, אני יותר מאשמח להקצות להם מקום".

לדברי ד"ר ברלוביץ, הוא שלם לחלוטין עם ההחלטה."בירכתי על כך שאני יכול לקיים הנחייה של משרד הבריאות וגם לספק צורך אמיתי של אוכלוסייה גדולה אשר לה אנו נותנים שירות ויש לנו מחויבות כלפיה. צריך להבין שאדם שמאושפז בבית החולים לא יכול לצאת להתפלל בחוץ, והוא למעשה זקוק למקום מסודר".

מאחורי כל בית חולים גדול – מסתרר בית תיפלה קטן

נשמע לכם הזוי? אז זהו שתתפלאו לגלות עד כמה לא. למעשה, בעקבות עתירה לבג"ץ של חולה מוסלמי בנובמבר 2013, נגד בית החולים 'איכילוב', פרסם משרד הבריאות הנחיות חדשות וגורפות, המחייבות את ששת בתי החולים הגדולים בארץ, שמטבע הדברים בין קהל היעד שלהם נמנים גם מוסלמים רבים - להקים בשטחן בתי תיפלה למוסלמים בשטח בית החולים. המרכזים המדוברים הם מרכז רפואי "רבין", ''שיבא'', ''הדסה'', ''סורוקה'', ''רמב"ם'' ו''איכילוב''. על פי החוזר, בשאר בתי החולים ההחלטה נתונה לשיקול דעתו של מנהל בית החולים, שבמקרה זה אף אישר את היוזמה ברצון רב ובשמחה שאינה מוסתרת.

אולם גם התגובות השליליות למהלך לא איחרו לבוא. "כל העניין הזה לא ברור ומיותר", אומר שמואל קורייב, פעיל חברתי חרדי בחולון. "הגענו למצב שלאנשים יותר חשוב להיות יפי נפש ולהישמע נאורים, מאשר לשמור על הביטחון שלהם. ממוקדי התפילה של מוסלמים יוצאות כל הדעות הקיצוניות וכל התוכניות הכי מסוכנות.

"חולון היא עיר עם 97 אחוז יהודים", מוסיף קורייב. "אין שום סיבה שבבית החולים שלה יקום בית תפילה מוסלמי רשמי. אין בעיה שערבים יתפללו בחדרים צדדיים, אבל מכאן ועד להקמת בית תפילה זה לא מתאים ומזלזל ברגשות של היהודים הרבים שבאים לשם. אם המקום ייפתח, אנחנו נפתח קמפיין מחאה ענק, הקורא ליולדות יהודיות שלא להגיע למקום. לא חסרים בתי חולים שלא בונים בתי תפילה למי שיוצאים ממסגדים, דוקרים ודורסים יהודים. למרות שזה נשמע כמו הכללה גורפת, זה המצב".

גם ברשת החברתית פייסבוק כבר דאגו להפיץ את השמועה בקבוצות של תושבים מאזור בית החולים, ובהם חולון, בת ים והאזור. מרבית התגובות היו נזעמות ומתנגדות למהלך, בדומה לזו של קורייב.

אחת התגובות, הגיעה אף מצידו של אחד מרבני העיר בת-ים שמתנגד נחרצות למהלך. "אין שום היגיון בהקמת מסגד בבית החולים", טוען הרב. "יהודים צריכים בית כנסת כי יש ספר תורה וארון קודש, מוסלמים יכולים להתפלל בכל מקום. הם פורשים שטיח על הרצפה ומתפללים למכה. מה יקום שם בשלב הבא? מנזר בודהיסטי או כנסייה סיינטולוגית?"

"יש פה הכנסת עבודה זרה לבית חולים יהודי", הוסיף הרב מבת ים. "הבעיה פה היא לא תפילה. כל אחד זכאי להתפלל איך שהוא רוצה, אבל ברגע שיש מקום מוגדר שאליו עלולים להיכנס גם מטיפים לטרור, זה בעייתי".

תגיות:בית חוליםמוסלמים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה