דמויות ביהדות

"כשעברתי מוות קליני, ראיתי את הרב יושב בבית דין של מעלה, עוד בחייו"

לקראת יום פטירתו של הרב מרדכי אליהו זצ"ל, שמסר נפשו עבור התורה ועם ישראל. אז מי באמת היה הרב מרדכי אליהו, ומה אתם לא יודעים עליו, וכדאי שתדעו?

אא

הרב מרדכי אליהו נולד בחודש אדר תרפ"ט, בעיר העתיקה בירושלים. הוריו היו אנשים רמי מעלה: אביו היה הרב הגאון חכם סלמן אליהו זצ"ל, מגדולי המקובלים בירושלים, שעלה מבגדד שבעיראק לפי הוראת רבו ה"בן איש חי", ואימו מזל הייתה אחותו של הרב יהודה צדקה, ונכדת אחותו של הרב יוסף חיים (הבן איש חי) - מגדולי המקובלים בהיסטוריה היהודית. אביו של הרב מרדכי אליהו הספיק להיות דמות דומיננטית מאוד בחייו, ולהשריש בו את הערכים הנעלים של אהבת התורה ואף של תורת הנסתר, אך נפטר כשבנו מרדכי היה בן 11 בלבד. כך הוא אומנם החל את דרכו מתוך קשיים רבים, שכן משפחתו חיה בעוני גדול מאוד. ולמרות זאת, דבר לא מנע ממרדכי אליהו הצעיר מללמוד תורה מתוך מסירות נפש, ולהפוך בחלוף השנים לאחד מגדולי ישראל.  

כבר בצעירותו עסק הרב מרדכי אליהו בלימוד תורה, וגם בשימוש תלמידי חכמים מגדולי הדור. בין השאר שימש את הרב עזרא עטיה זצ"ל, שהיה ראש ישיבת פורת יוסף, את הרב צדקא חוציין זצ"ל, שהיה אז מגדולי הרבנים בירושלים, את הרב אברהם ישעיהו קרליץ זצ"ל (החזון איש), שהיה גדול הדור הקודם, וכן את הרב יצחק ניסים, שכיהן כרב הראשי הספרדי לישראל לפני הרב עובדיה יוסף שליט"א. הוא היה מקורב מאוד ל"זקן המקובלים", הרב מרדכי שרעבי, ולרבי ישראל אבוחצירא (הבבא סאלי). בנוסף נסע מספר פעמים לחו"ל להיפגש עם האדמו"ר מחב"ד, רבי מנחם מנדל שניאורסון (הרבי מליובאוויטש), ושמר לאחר מכן על יחסים חמים עם חסידות חב"ד.

כשבגר ונכנס לעולם הישיבות, קיבל הכשרה תורנית במספר מקומות, בהן בישיבת פורת יוסף, אצל הרב עזרא עטיה, שהיה גם רבו של הרב עובדיה יוסף שליט"א. בנוסףלמד בבית המדרש לרבנים ודיינים של הרב יצחק ניסים זצ"ל, בו סיים בהצטיינות את לימודיו. זמן לא רב לאחר מכן כבר מונה לדיין הצעיר ביותר בישראל, כחבר בית הדין הרבני בבאר שבע. כבר אז טיפל בבעיות אישיות מסובכות, כולל בנושא היתר עגונות. כעבור ארבע שנים שובץ בבית הדין האזורי בירושלים, ולאחר חמש שנים התמנה לחבר בית הדין הרבני הגדול. בשנות עבודתו כדיין יצר קשרים עמוקים עם אחיו עם ישראל והציבור הרחב על כל גווניו. רבים בארץ ובעולם נועצו בו בכל שאלה שהתעוררה - החל משאלות אישיות ועד בעיות הלכתיות. הוא היה אדם אהוב מאוד והיה קשוב לכל אחד במצוקתו, והקשר הזה עם הציבור הוא שהוביל בסופו של דבר לכך שנבחר בשנת תשמ"ג לתפקיד הרב הראשי לישראל - תפקיד בו כיהן בין השנים 1983-1993, לצידו של הרב אברהם שפירא. את שליחותו ביצע הרב נאמנה, ומסר את נפשו כל העת בתחומים שונים. הוא עסק רבות בקירוב יהודים רחוקים, ולשם כך אף טרח לנסוע למקומות רבים בארץ, כולל קיבוצים ומושבים רחוקים, והכל על מנת לבקר ולדרוש בשלומם של אחיו, ולהרצות בנושאי יהדות ואמונה. בנוסף הרבה להסתובב בעולם בין קהילות יהודיות, תוך שימת דגש על חיזוק המנהיגות היהודית בעולם, כמו גם מאבק בהתבוללות המשתוללת. בנוסף הוא הרבה לדבר אל לבם של יהודי התפוצות על מנת שיעלו לארץ ישראל. מדי פעם טרח לנסוע ולבקר את האסיר יהונתן פולארד בכלאו שבארה"ב.

לאחר שפרש מתפקידו כרב הראשי של ישראל, בחר בו הציבור הדתי לאומי כרבם, יחד עם שותפו בתפקיד הקודם, הרב אברהם שפירא. בשלב זה לרב אליהו היו כבר חסידים רבים ששיחרו לפתחו. הוא נחשב דמות דומיננטית מאוד בעולם ההלכה וכן בעולם הקבלה (בדומה לאביו). בתחום ההלכה פסק הרב לרוב לפי 'הבן איש חי', כמו שנהגו היהודים בעיראק, ממנה הגיע אביו. לעיתים אף שילב אלמנטים מתורת הקבלה, בעיקר מתורת האר"י. פסיקותיו נחשבו מחמירות בתחום ההלכה. מבין חסידיו ואנשים רבים שזכו להיוועץ עם הרב, יש המתארים אותו כבעל ניסים ממש, שהושיע רבים אף במצבים של "יש מאין".

בהמשך דרכו עמד הרב בראש הכולל החשוב "דרכי הוראה" בירושלים. פעילותו הרבה וזיכוי הרבים האדיר תפסו תאוצה רבה יותר, והוא אף עמד בראש "קרן מורשת". כחלק מפעילות הקרן הוקמו בתי מדרש, כוללים וישיבות. בנוסף לרב היה שיעור שבועי קבוע בבית הכנסת שלו בשכונת קריית משה שבירושלים. השיעורים היו מבוקשים ואף שודרו בשידור חי דרך הלוויין להמוני צופים ברחבי העולם, ולאחר מכן אף שוכתבו לעלון פרשת שבוע, שנקרא "קול צופייך".

סיפורים רבים אופפים את דמותו של הרב אליהו זצ"ל. אחד מהם, שהתפרסם מפי מקור אמין מאוד, נוגע לאדם שחווה מוות קליני. כאשר הגיע לעולם האמת, ראה בבית דין של מעלה רבנים חשובים שכבר נפטרו, אך הופתע לגלות את הרב מרדכי אליהו ולזהות אותו כבן דורו ממש. לצערו של אותו יהודי נקבע שהעבירות שלו רבות מן המצוות, והייתה חסרה לו מצווה אחת שתשמש סנגוריה בעבורו, כדי שיוכל לחזור אל העולם ולקבל הזדמנות נוספת כדי לתקן את מעשיו. אותו אדם היה צעיר ובעל משפחה, ולכן התחנן לחזור לחיים, במיוחד עכשיו מתוך מודעות אמיתית למתרחש בעולם העליון. בשעה שדממה כבדה של עצבות פילחה את האולם, קם לפתע הרב מרדכי אליהו ממקום מושבו וביקש שיעבירו אל אותו אדם מצווה אחת מהמצוות שעשה הוא בימי חייו... וכך היה. אותו אדם התעורר לאחר מס' ימים, ובעודו זוכר את המקרה לפרטי פרטים, רץ אל לשכתו של הרב. הרב, בראותו אותו, עוד לפני שאותו אדם פצה את פיו, קם ממקום מושבו בהתרגשות גדולה וקרא: "הלוא אתה הוא פלוני אלמוני! כמה קשה היה להציל אותך...".

יש לציין שסיפור זה הוא רק אחד מני רבים. הרב המשיך בפעילותו זו גם ממיטת חוליו, בה היה מצוי רוב הזמן במשך השנתיים האחרונות. הוא המשיך לכתוב חידושי תורה, לענות על שאלות ופניות רבות, וכן להורות פסקי הלכה בשאלות שהופנו אליו. בפעילותו המבורכת עוסקים אף ילדיו ממשיכי דרכו - הרב שמואל אליהו, חבר מועצת הרבנות הראשית ורב העיר צפת, והרב יוסף אליהו - ראש כולל "דרכי הוראה".

בתחילת השבוע, כ"ה בסיוון תש"ע, החזיר הרב הצדיק את נשמתו הטהורה והיקרה אל בוראו. אין ספק שמדובר באבידה קשה במיוחד לעם ישראל, ולא נותר אלא להתפלל שנזכה כולנו שיהיה מליץ יושר טוב בעדנו ובעד כל יהודי באשר הוא ממרום מושבו בעולם האמת, וכן שירבו כמותו בישראל. תהא נשמתו צרורה בצרור החיים, אמן.

תגיות:גדולי ישראלהרב מרדכי אליהו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה