חדשות יהדות

סקר חדש: הציבור בישראל רוצה מדינה בעלת אופי יהודי יותר

סקר חדש המתפרסם בימים אלה, קובע כי הציבור בארץ מעדיף את אופייה של מדינת ישראל כמדינה יהודית, על פני מדינה דמוקרטית, וכי שיעור גבוה משני המגזרים – מתנגדים לנישואי תערובת בין יהודים לערביים

אא

בימים אלה מתפרסם מדד הדמוקרטיה לשנת 2015, שנמדד בידי המכון הישראלי לדמוקרטיה. לפי ממצאיו, נראה שרוב הציבור בישראל מעדיף את ישראל כמדינה יהודית יותר, שמרנית יותר וגם צה"ל שומר על מקומו כגוף האהוד ביותר על האזרחים בארץ.

המחקר, שהוגש אמש לנשיא המדינה, כולל נתונים מפתיעים הנוגעים לתחומים שונים. כך למשל, נקבע ברוב מוחץ, כי צה"ל הוא הגוף האהוד ביותר בישראל בקרב האזרחים, עם 85%. לאחריו, ממוקם נשיא המדינה, עם 70%.

עוד עולה מהסקר, כי הציבור הישראלי סובר שהמתח הגדול ביותר שהוא מתמודד עימו, הוא בין הערבים ליהודים, עם 67%, וכי קיים גם מתח בין העשירים לעניים בשכיחות גבוהה, עם 51%, שגדול אף מהמתח בין דתיים לחילוניים, עם 47%. גם בנוגע לעדתיות ניכר מתח, כאשר 42% מהמזרחיים, הצהירו כי הם חשים שהאפליה היום עדיין קיימת כלפיהם, אולם בקרב האשכנזים מדובר רק ב-16% בלבד שחושבים כך כלפי אחיהם המזרחיים.

בנוסף נראה, שהסקר מצביע על חוסר סבלנות למגזרים ואוכלוסיות שונות בחברה הישראלית, ובהם עובדים זרים, ערבים, חרדים, בעלי מוגבלויות וזוגות חד מיניים.

כמו כן, הממצאים המפתיעים ביותר, נרשמו דווקא בגזרת הדמוקרטיה, לאחר שנמצא כי בקרב בין יהדות לדמוקרטיה – היהדות מנצחת. 37% מהציבור בישראל מעדיף את אופייה של המדינה כמדינה יהודית, בעוד שבקרב צמוד, 36% מעדיפים אותה דמוקרטית. 27% לעומת זאת, הצהירו כי שני הערכים חשובים להם או שהעדיפו שלא לבחור דווקא באחד משני הערכים.

ממצא נוסף העולה מן המחקר, נוגע לקשר שבין יהודים לערבים. לפיו ניתן לראות, כי קיים שיעור גבוה של מתנגדים במגזר היהודי והערבי, לנישואי תערובת בין המגזרים, כשבמגזר הערבי אף מדובר בהתנגדות גדולה יותר, של 39% על פני 37% במגזר היהודי. חלקם, אף הצהירו כי הם תומכים בשימוש באמצעים כוחניים עד כדי בלתי חוקיים לעיתים, על מנת למנוע נישואים מסוג זה.

בתגובה לממצאי הסקר באשר לנישואים מעורבים, הביע יו"ר ארגון יד לאחים, המחלץ נשים יהודיות מכפרים ערביים, הרב שמואל ליפשיץ, סיפוק מהמגמה ואמר: "אך טבעי שהציבור היהודי חפץ בהמשכו של עמנו, כעם. ההתנגדות להתבוללות היא מקיר לקיר, אנו מקבלים טלפונים קורעי לב של משפחות, אמהות ואבות שבניהם נישאים לבני עם אחר, וחשים כי זו משאלה של העם כולו שיהיה לו המשכיות".

ממצא מעניין נוסף, הצביע על כך שהערבים הצהירו שהקושי הגדול ביותר עבורם היה לקבל כשכנים את החרדים (43%), ובשיעור דומה – גם זוגות חד מיניים (49%). אצל היהודים לעומת זאת, הקושי הגדול ביותר שנמדד היה לקבל כשכנים עובדים זרים (48%) וכן משפחות ערביות (36%), אבל בשיעור נמוך בהרבה מזה שעליו הצביעו הערבים כאמור.

תגיות:סקרישראל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה