חדשות בארץ

חשיפה: אריזות המוצרים מוקטנות – בעוד המחיר עולה

לאחרונה, יותר ויותר חברות מחליטות להקטין את אריזות המוצרים שלהן ולבצע עליית מחירים מוסווית, בכך שמחיר המוצר נשאר כשהיה. ברוב המקרים, הצרכן, אינו מבחין בשינוי, ולרוב גם כמעט שאינו מיודע על כך בדרכים אחרות. האם נדרשת מחאת צרכנים חדשה? אתם תחליטו

אא

בתקופה האחרונה, נראה שיותר ויותר יצרנים החליטו להעלות את הרווחיות שלהם, והכל – על גב הציבור. התופעה, שהולכת וצוברת תאוצה, נחשפה באחרונה בעיתון הכלכלי "גלובס", ומתייחסת למוצרים שונים שרבים מאתנו רוכשים מדי יום, אבל לא שמים לב שאריזות המוצרים הולכות וקטנות – ואילו מחיר המוצרים במקרים מסוימים - הולך ועולה, ובמקרים אחרים - נותר כשהיה, כשהתמורה אליו - קטנה.

אמנם אין עוררין על זכותן של החברות להקטין את אריזות המוצרים, אולם השינוי האמור, לא תמיד מתבצע בדרך שהינה הוגנת מספיק ושקופה לצרכן. לעיתים, משנים יצרנים את אריזת הייצור ומציגים אותה בצורה מחודשת, כך שהצרכנים לא שמים לב שבאותה הזדמנות מקטינים את אריזת המוצר ומעלים את מחירו.

כך לדוגמא, הוקטנו בקבוקי השמפו של חברת פנטן והד אנד שולדרס - ואילו המחיר נותר כשהיה. בקרוב יעלו על המדף גם מוצרים חדשים של מותג נוזל הכלים פיירי, שיימכרו בבקבוק מוקטן ובאותו המחיר – מה שמסתמן עליית מחירים מוסווית. בדומה לכך, גם מגבות הנייר של חברת ניקול – הוקטנו באריזתם, ואף משקל האריזה הוקטן ב21% - מה שחסך ליצרנים כ-5% מעלות הייצור, אולם הם פסחו על הורדת המחיר, שהיתה אמורה להתבצע בהתאם לירידת התמורה עבור הצרכן, שכן מדובר במוצר מוקטן.

היצרנים מצדם, זורקים את האחריות למחירים בהם נמכרים המוצרים – ישירות על החברות הקמעוניות שמוכרות אותם, אולם הקמעונאים מסבירים שהאמת היא אחרת לחלוטין. "חברה מקטינה את הכמות במוצר בכ-20%, ולא משנה את המחיר לקמעונאים. באופן טבעי, כיוון שהחברה לא מורידה את המחיר, הקמעונאים לא יכולים להוריד את המחיר לצרכן, ואז אלפי צרכנים שמגיעים לנקודת מכירה ורואים שהמוצר קטן ב-20% והמחיר לא השתנה, מפנים מיד את הטענות לרשת השיווק ולא ליצרן. רוב הצרכנים בכלל לא יודעים מי עומד מאחורי המותג הזה".

כמו כן, מסביר קמעונאי אחר, כי עלות המוצרים אף משתנה ממדינה למדינה, וזאת בהתאם לאוכלוסייה לה הוא נמכר. "אם תלכי לרשות הפלסטינית, תראי שאבקת כביסה 'אריאל' נמכרת במחיר נמוך בהרבה, למרות שהם מטר מאתנו. הם עושים התאמה של מחיר המוצר לאוכלוסייה".

בנוסף על כך, מוסיף הקמעונאי, כי דווקא בישראל – עלות המוצרים גבוהה יותר, וזאת כיוון שהצרכן הישראלי מוכן לשלם יותר, עבור מוצרים שנחשבים למותגים. "הצרכן הישראלי מוכן לשלם הרבה על מותגים, ולכן כאן המחירים הרבה יותר גבוהים. בגרמניה מותגים זולים בהרבה, כי האוכלוסייה שם יותר מודעת למחירים, והתחרות יותר גדולה. אולי ליצרן יש שם יותר מה להפסיד מאשר בישראל - שם זורקים רשת, וכאן זורקים חכה. בחכה רוצים להעלות דג גדול, ובגרמניה רוצים להעלות הרבה דגים ברשת".

בתגובה לכך, מסרה חברת P&G, היצרנית של נוזל הכלים 'פיירי', כי "כחלק ממהלך ייצור גלובלי, חלק מבקבוקי נוזל הכלים של פיירי עברו שינוי והם מעתה בגדלים חדשים. השינוי עומד בדרישות ההנחיה המשפטית לתקשר לצרכן את הכמות החדשה, במדבקה על הבקבוק, למשך מספר חודשים. המחיר הסופי לצרכן נקבע על-ידי רשתות השיווק, והוא באחריותן בלבד".

גם חברת חוגלה-קימברלי, יצרנית מגבות הנייר ניקול, בחרה להגיב על הדברים: "ניקול מקפידה כל הזמן לשפר את מוצריה ולהביא לצרכנים את המוצרים המובילים והטובים ביותר. גם בקטגוריית מגבות הנייר שקדנו על שיפור המוצר ומעבר לחומרי גלם חדשים ויקרים יותר (100% תאית). המוצר החדש שפותח והושק לפני 3 חודשים, בשינוי מזערי בגודל הדף, הינו בעל יכולות ספיגת מים ושמן משופרות, מהירות ספיגה וכן חוזק גבוה יותר. למרות הייקור המשמעותי בעלויות המוצר, המחיר לקמעונאים לא השתנה. הנושא מתוקשר בבירור על גבי האריזה בחזית, והודעה לגביו פורסמה בשני עיתונים יומיים".

בתגובה לטענת חוגלה קימברלי, כי מדובר בשינוי שמטרתו לשפר את איכות המוצר, מסביר בכיר בתעשייה כי "אין שום היגיון להקטין את האריזה למעט חיסכון כספי. אם אני נותן לך מוצר יותר קטן, את תהיי יותר מרוצה? אלה שטויות. לא צריך להיות פרופסור כדי להבין שאם נותנים לך מוצר קטן יותר ששוקל פחות, אז אתה משלם יותר. זה נכון לגבי נייר, וזה נכון לגבי כל מוצר אחר".

בינתיים, השינויים נעשים על גבם של הצרכנים, שלרוב כלל אינם מודעים לעוול שנגרם להם. האם אנחנו לקראת חרם הצרכנים הבא? תצביעו ברגליים.

תגיות:מוצריםמחירים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה