חדשות יהדות

נס בבית המדרש: השיעור התבטל – האברכים ניצלו מפיגוע המוני

סיפורו המפעים של הרב מנשה רייזמן, רב שו"ת בהידברות, המשמש גם כמוסר שיעור בבית המדרש 'פני יהושע', של בעלזא: המחבל שביצע את הפיגוע במלכי ישראל תכנן לבצע את הפיגוע בבית המדרש באותו היום, ואף עקב אחרי האברכים מספר ימים קודם לכן. אולם באורח נס, נקרא הרב ברגע האחרון למסור שיעור באנטוורפן, וביום הפיגוע בית המדרש היה ריק מאדם

אא

תמונת הפיגוע במלכי ישראל הולכת ומתבהרת: לפני כשבוע התקיים פיגוע דריסה ודקירה ברחוב מלכי ישראל בבירה. בפיגוע, נרצח הרב ישעיהו קרישבסקי הי"ד, ואילו שניים נוספים נפצעו באורח קשה. אולם מה שלא היה ידוע עד כה – הוא שהמחבל שתכנן את הפיגוע – התכוון לקיים אותו כפיגוע המוני בבית המדרש של חסידי בעלזא בעיר. בחסדי ה' – הפיגוע נמנע.

לדברי הרב רייזמן, המוסר שיעור בימי שלישי בבית המדרש 'פני יהושע' ברחוב מנחת יצחק, הסמוך לבית המדרש הגדול של בעלזא – בחודש אלול קיבל הלה פניה למסור שיעור באנטוורפן. הרב, שמקבל פניות רבות, ניסה לסרב בעדינות, אולם משראה שהמזמין לוחץ עליו – הסכים להגיע בראש חודש חשוון במקום זאת. אולם קצת לפני התאריך האמור – ניסה לבטלו. אז נאמר לו שפרסומים נתלו בצורה נרחבת ואין אפשרות לבטל, והרב הסכים, אולם היה רוויי תחושות אשמה על שיעור קבוע שהוא נאלץ לבטל כאן בארץ.

מאוחר יותר בירר האם יש צורך להשיג מרצה מחליף לשיעור בארץ – ונאמר לו שאין צורך. בפועל, מספר ימים לפני כן, הגיע מחבל שהחל לעקוב אחר המתפללים. כבר בימי ראשון ושני הגיע עם רכבו, ונעמד בסמוך לשיעור, כדי לתצפת על המתפללים ולקבוע את זמן הפיגוע. הוא גילה כי כ-200 מתפללים יוצאים מהשיעור בסביבות השעה 10:00 ומחכים בתחנת האוטובוס הסמוכה. כפי שגם נראה במצלמות האבטחה, ביום שלישי, בשעה 10:10, נעמד הלה עם רכבו, רכב של חברת בזק הנושא את אותה לוחית רישוי מהפיגוע, שוב מול המתחם, וחיכה בעצבנות לצאת הלומדים. משראה שבוששו לצאת – נראה כשהוא עולה ויורד במדרגות בית המדרש בעצבנות.

הרב רייזמן על רקע הפיגוע (צילום: הדס פרוש / פלאש 90; צילומסך)הרב רייזמן על רקע הפיגוע (צילום: הדס פרוש / פלאש 90; צילומסך)

משלא ראה אותם, החליט להמשיך לאזור מלכי ישראל, שם הבחין במספר אנשים שנעמדו בתחנת האוטובוס  - והחליט לבצע את זממו.

השבוע, סיפר הרב רייזמן, שהינו אף עובד הידברות, בהתרגשות את הסיפור לקהל שומעי לקחו בשיעור שמסר. "באמצע הקיץ, יהודי מאנטוורפן הזמין אותי להגיע לאנטוורפן לחזק את הציבור בחודש אלול ", סיפר. "היות ואני מקבל הזמנות רבות כעין זו ומתחמק, ניסיתי גם הפעם. אולם המזמין לא הרפה וניסה שוב ושוב לשכנע אותי להגיע, עד שבשלב מסוים אמרתי 'טוב', והבטחתי להגיע לדרוש בראש חודש חשון. לאחר מכן באותו לילה ניסיתי לחזור בי בשיחה עם אותו יהודי מאנטוורפן, אולם נמסר לי שדבר הביקור כבר פורסם בבתי הכנסת וזה לא ניתן לביטול". הרב רייזמן סיפר בשיעור כי לא הפסיק לחשוב למה הפעם הוא הסכים, התחרט מאה פעמים, ואמר לעצמו שזיכוי הרבים יש לו כאן בארץ ישראל, והטיסה לא תביא לו כבוד או כסף. עם תחושות אלה הסתובב עד יום שלישי בשבוע שעבר.

"שאלתי את ר' שמואל יום לפני שטסתי אם צריך להביא ממלא מקום (למסור את השיעור), הוא הלך ושאל והשיב אין צורך בממלא מקום ולא יתקיים שיעור", המשיך הרב. "מה עשה הקב"ה? באותו היום שהערבי זמם להשחית, לא התקיים שיעור, אף אחד לא יצא מפה בשעה 10:10, ולכן הוא היה עצבני מאוד. הוא נסע עם רכבו וחיפש תחנה שעומדים שם הרבה אנשים ולא מצא, הוא המשיך במעלה הרחוב עד מלכי ישראל, שם המשיך עד לתחנה ונכנס בה בעוצמה, ולקח את חייו של הרב ישעיהו קרישבסקי הי"ד. השני שעמד בתחנה, הרב פסח קרישבסקי, המחבל הכה אותו מכות רצח עם הגרזן, פלא שיהודי שחטף כאלה מכות חי, הוא כבר אוכל ושותה ועוד מעט כבר משתחרר מבית החולים, ממש ניסים.

"הסיפור הוא שפה היה לנו השגחה פרטית" סיכם הרב רייזמן בהתרגשות גלויה. "ריבונו של עולם שלח אלי יהודי, לא יודע למה וכמה, ודאג שלא יהיה שיעור באותו היום, ושכולנו נינצל, עשרות קרבנות. הרב ישעיהו קרישבסקי הי"ד שנרצח, זה גם השגחה פרטית. 'מי בחרב' של ונתנה תוקף, זו גם גזירה...".

תגיות:נספיגוע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה