חדשות יהדות

תגלית היסטורית מרעישה: נחשף לראשונה ביתו של הבעל שם טוב

לאחר יותר מ-70 שנה בהם לא היה כל שימוש במבנה, אותר אמש לראשונה הבית בו התגורר מייסד החסידות, הבעל שם טוב הקדוש זיע"א, בעיר קולומייא שבאוקראינה. את המבנה, חשפו בחרדת קודש חסידי קאסוב-ויז'ניץ, לאחר מחקר מקיף שערכו במשך מספר חודשים. החסידים הנרגשים מיהרו לקיים במקום תפילת ראש חודש נרגשת

אא

נחשף ביתו של מייסד החסידות: אמש נמצא ביתו של רבי ישראל בן אליעזר, הידוע בכינוי 'הבעל שם טוב הקדוש', שהינו מייסד החסידות. הבית, שנמצא בעיר קולומייא שבאוקראינה, אותר לאחר שקבוצת חסידים, מהארץ ומארצות הברית, המשתייכים לחסידות קאסוב-ויז'ניץ, ערכה מחקר מקיף ומדוקדק בנושא, שארך מספר חודשים. במהלך החיפושים, אף מצאו עדויות הנוגעות למקום הימצאם של אתרי קודש היסטוריים חשובים ובלתי ידועים אחרים, במטרה להקים להם גל עד ראוי, שיביא לחיזוק הקשר לאותם המקומות בידי יהודים מרחבי העולם.

מסע החיפושים, התמקד במחוזות בוקובינה וגליציה המזרחית, אזור קיטוב קולומייא, קאסוב, ויז'ניץ, והרי הקרפטים, המקיפים את האזור. שם בידוע, כי הבעל שם טוב התבודד לפני התגלותו, ובשנות הנהגתו הראשונות אף המשיך להתגורר שם.

במהלך המחקר, פוענחו מפות עתיקות מהאזור, וצילומי אוויר, שצולמו שם בתקופת מלחמת העולם השניה, ואותרו בארכיון הלאומי בוושינגטון. כמו כן, מבנה בית הכנסת אומת לפי כל התיאורים והסימנים במקורות, בהם צורתו, כתליו העבים והמיושנים,  וכן הלבנים האדומות - וכך אותר מקומו המדויק של בית הכנסת.

בנוסף, אותר היהודי היחיד שעדיין מתגורר באזור, שהעיד כי זהו אכן ה"קוסובהער שול". בהמשך, הצליחו להשיג גם את מפתחות המבנה, מידי גוי שהמקום נמצא ברשותו, ושסיפר אף הוא, כמשיח לפי תומו, כי מדובר בבית הכנסת קאסוב. אותו הגוי, סיפר כי המקום נמצא כעת בשיפוצים, אולם מוצאיו נתנו בידיו סכום כסף גדול כמקדמה לרכישת המקום, ביקשו אותו להפסיק את השיפוצים, ושכנעו אותו להשאיר אותו כמות שהוא. בהמשך סיפר אותו הגוי, כי לפני השיפוצים פינו את המבנה, בו נמצאו כתבי יד יהודיים שונים, אותם קיווה הגוי לשוב ולמצוא לבקשת החסידים.

 

לפי התיעוד בספר הזיכרון של קהילת קולומייא, כל בתי הכנסת בעיר נהרסו ונשרפו על ידי הנאצים ימ"ש, אולם מבדיקה שנערכה על ידם בשנת תש"ד על ידי צילומי אוויר, התברר כי בחסדי שמיים – המקום נותר בשלמותו, ולא נשרף.

נרעשים ונרגשים, קיימו החסידים את תפילת ראש חודש במקום, לאחר שלמעלה מ-70 שנה לא נערכה בין קירותיו ספוגי הקודש, כל פעילות של קדושה. מי ששימש כחזן, היה נכדו של האדמו"ר מויז'ניץ-מאנסי, הרב לוי יצחק הגר, שעשה מאמצים מרובים למציאת המקום. כאשר הגיעו לתיבות "זה השער לה' צדיקים יבואו בו" – קיבלו המילים משמעות מיוחדת.

עבור חסידי ויז'ניץ, מעבר לכך שמדובר בביתו של מייסד החסידות, למקום נודעת חשיבות מיוחדת עבורם, כיוון שאבי השושלת, רבי יעקב קאפיל חסיד מקולומייא, התקרב לבעל שם טוב בתקופת שהותו שם, ואף הפך לתלמידו. בהמשך אף שימש כשליח הציבור, שעבר בקביעות לפני התיבה, בשעת התפילה במקום. עוד נודע כי לפי המסורת, תפילתם העתיקה של אדמו"רי קאסוב וויז'ניץ – מקורה בהיכלו של הבעל שם טוב.

כמו כן, לפי מקורות שונים, מקום לידתו של הבעל שם טוב הקדוש, הינו בעיירה אוקופ, כשהכוונה לכפר שסופח לימים לעיר קולומייא, ושמו כיום אוקופובה. בהמשך עבר להתגורר באזור בו נמצא ביתו.

תגיות:הבעל שם טוב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה