חדשות יהדות

לאחר הסערה שעוררה מד"א, בזק"א מבהירים: "מטפלים קודם כל ביהודים"

ביום חמישי האחרון התראיין יו"ר מד"א, אלי בין, שדיבר על מדיניות הארגון, לפיה מד"א מטפלת קודם בפצוע הקשה ביותר בזירה, גם אם מדובר במחבל. לאור הסערה שעוררו דבריו, בזק"א מבהירים היום כי אצלם המדיניות שונה וניתנת תמיד עדיפות לטיפול ביהודים. "צריך לדעת שגם למוסריות יש גבול ואם לא נעשה את ההבחנה – נאבד את הכיוון", הסביר יו"ר זק"א, יהודה משי זהב

אא

ביום חמישי האחרון, התעוררה סערה תקשורתית, לאחר ראיון שקיים מנכ"ל מד"א, בו סיפר כי מדיניות הארגון הינה לטפל תמיד בפצוע הקשה ביותר, גם אם מדובר במחבל עצמו. בתגובה לכך, ממהרים להבהיר היום בארגון זק"א, כי אצלם המדיניות שונה – ועדיפות ניתנת תמיד קודם כל ליהודים.

בראיון שהעניק הבוקר יו"ר זק"א, יהודה משי זהב, לאתר 'כיכר השבת', הסביר: "המתנדבים מגיעים לזירה ורואים את המחבל הרוצח פצוע קשה או אנוש, ואת הקורבנות היהודים שפצועים באורח קל או בינוני, ותמיד הרי צריך לטפל קודם במי שפצוע קשה יותר, וזו שאלה קשה מאוד. המתנדבים שואלים מה לעשות. במציאות זה קצת יותר קל, מאחר ואסור לגעת במחבל עד שלא מגיע חבלן משטרתי ובודק את המחבל שאין עליו מטען, מה שנותן לנו זמן לטפל בינתיים בפצועים היהודים.

"בכל אופן, אלו שאלות קשות, לא תמיד יש לנו תשובה. בניגוד לאחרים שאמרו שלא יודעים בדיוק מה לעשות, אנחנו מנחים את המתנדבים שלנו לטפל קודם כל ביהודים, מאחר והם נפגעו רק בגלל שהם יהודים, והמחבל רוצח ומגיעה לו מיתה על פי כל דין. למרות הקוד האתי, שלפיו אמורים לטפל קודם בו במידה והוא נפצע קשה, אבל צריך לדעת שגם למוסריות יש גבול. אם לא נעשה את ההבחנה - נאבד את הכיוון".

מתנדב זק"א עם פריטי הנרצח בפיגוע (צילום: פלאש 90)מתנדב זק"א עם פריטי הנרצח בפיגוע (צילום: פלאש 90)

בהמשך, התייחס משי זהב גם להחלטה על החלפת צבע השקיות בהם נעטפות גופות של מחבלים – משקיות רגילות עם סמל של זק"א לשקיות שחורות. "בימים האחרונים קיבלנו הרבה מאוד פניות של אזרחים, למה אנחנו מחללים את הקודש, למה אנחנו מכניסים את המרצחים לשקיות של זק"א. אמרו שאנחנו עושים עבודת קודש ובזה שאנחנו מכניסים את המחבלים לשקיות של זק"א אנחנו מחללים את הקודש.

"בנוסף, קיבלנו תגובות מהמתנדבים שטיפלו באירועים הקשים, שראו את האכזריות הנוראית של המחבלים, שאמרו שאחרי שסיימו לטפל בקדושים שנרצחו הם לא יכלו נפשית להכניס את המחבלים לשקיות של זק"א. קיבלנו את ההחלטה לאחר התלבטויות רבות, מאחר והקוד האתי של זק"א שאנחנו מטפלים ללא הבדל דת וגזע, וזה בעצם הכרטיס כניסה שלנו למדינות שאין לישראל קשרים איתם, לקחנו את הסיכון, כי אנחנו סומכים, עד כמה שאפשר לסמוך, על המוסריות בעולם שידעו שיש הבחנה ברורה בין הרוצח לבין הקורבנות. עד היום לא הובלנו אותם יחד ולא חיברנו יחד, אבל עכשיו ההבחנה תהיה ברורה - גופת הרוצח לא תיכנס לשקית רגילה של זק"א כמו הנרצחים".

בהמשך, התייחס משי זהב גם לתזמון שבה ההחלטה על שינוי בצבע השקיות התקבלה – ועל כך שלא התקבלה עוד קודם, בעבר. "אז האירועים היו הרבה יותר קשים, היו הרבה יותר הרוגים, הכל התערבב. היום הכל ברור, אתה רואה את הרוצח ואת הנרצחים נפרדים, ולכן יש לך שהות לעשות הבחנה. עובדה שעכשיו זה צף מבחינת המתנדבים ומבחינת הציבור, לכן עכשיו קיבלנו את ההחלטה".

מתנדבי זק"א בזירת הפיגוע בארמון הנציב (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)מתנדבי זק"א בזירת הפיגוע בארמון הנציב (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)

בתוך כך, דיבר משי זהב גם על אופן הטיפול הכושל בטרור – שלדעתו חייב להשתנות. "אני לא מבין גדול בביטחון. אני יודע שכשיש שריפה בבית או דליפת גז, קודם כל מכבים את השריפה או עוצרים את דליפת הגז, רק לאחר מכן אתה מתחיל לעשות בדיקות. אנחנו רואים מה קורה, רוב הרוצחים מגיעים ממזרח ירושלים, אז קודם לעצור את השיטפון, לחסום. כל הפרשנים, הפוליטיקאים והמדינאים מתעסקים בפרשנויות במקום לרדת לשטח ולעשות מה שצריך".

"אני נמצא בשטח ופוגש את כוחות הביטחון, כולם צועקים וטוענים את אותה הטענה. אתה מרגיש שהמנהיגים מנותקים, יושבים בכנסת ובממשלה, הם לא באמת יודעים מה קורה בשטח. תראה מה קורה, כל החנויות ריקות, אנשים פוחדים, ובצדק. שמעתי את היריות בפיגוע בתחנה המרכזית וראיתי את כל האנשים בורחים ואתה רואה את הפחד בעיניים. מישהו צריך לעשות משהו ויש תחושה שהמנהיגים לא עושים את מה שצריך".

תגיות:זק"אמחבלים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה