הלכה

האם מותר למסור לחם באוויר?

בסעודות שבת, יש נוהגים שבשעה שמחלקים את הלחם לכל בני הבית, המברך "זורק" את פיסות הלחם גם לאותם היושבים רחוק ממנו. האם נכון לנהוג כן?

אא

תשובה: כידוע, אסור לאדם לנהוג מנהג בזיון באוכלין (במאכלים), ובברייתא במסכת ברכות (נ:) מבואר, שאסור לזרוק את הפת. לגבי שאר סוגי המאכלים, האיסור לזורקם תלוי האם על ידי זריקת המאכל המאכל ייפסד, ויגרם לו נזק. כגון תאנים רכות, שבודאי אם יזרקו אותם, אפילו על גבי שולחן נקי, מכל מקום הן בודאי תפסדנה מחמת רכותן. אבל אם נראה שעל ידי הזריקה לא יגרם כל נזק למאכל, וכגון מה שנהגו רבים, לזרוק סוכריות על החתן העולה לתורה בבית הכנסת, אין בדבר איסור כלל, משום שאין זה זלזול במאכלים.

איסור זריקת פת לחם

אבל לגבי פת לחם, נחלקו רבותינו הראשונים. שלדעת התוספות, אפילו במקום שהפת לא עתידה להפסד, וכגון, שזורקים את הפת על גבי השולחן מצד לצד, עדיין אסור לעשות כן. זאת משום שיש לפת חשיבות מיוחדת, וזריקתה נחשבת בזיון עבורה. וכן דעת הרא"ש והטור ועוד מרבותינו הראשונים. (וכן כתב להוכיח מלשון הברייתא, בחידושי הצל"ח שם).

ולעומתם, דעת הרשב"א והרב רבינו יונה (הובאו בבית יוסף סימן קעא), שאין חילוק בין פת לחם לשאר המאכלים. והכלל הוא, שכל שהמאכל אינו מתקלקל ונפסד מחמת זריקתו - מותר לזרקו.

נמצאנו למדים, לנידון השאלה, שלדעת התוספות, אסור בהחלט להשליך פיסות לחם מצד לצד על השולחן. ואילו לדעת הרשב"א, אין איסור בדבר כלל.

הדין, הלכה למעשה

ולהלכה, מפשט לשון השולחן ערוך משמע שפוסק להלכה כדברי התוספות שיש להחמיר בדבר, ולא להשליך פת אפילו על גבי שולחן. וכן העלו הרבה מרבותינו האחרונים, וכן פסק להלכה הרה"ג דוד יוסף שליט"א בספר הלכה ברורה (חלק ט עמוד מט).

ואף על פי שיש מהפוסקים שכתבו להצדיק את הנוהגים לזרוק פיסות לחם מצד לצד, מכל מקום יש להיזהר בזה שלא לזרוק פת לחם כלל ועיקר. ובפרט בפת לחם של שבת, שבעל הבית מברך עליה לשם מצוה. ובאופן כזה כתב הפרי מגדים (סימן קסז א"א ס"ק לח) שאף לשיטת הרשב"א, אסור לזרוק את הפת, משום שיש בזה "בזיון מצוה". וכן כתבו עוד מרבותינו האחרונים.

לסיכום: אין לזרוק פת לחם מצד לצד על השולחן. ובפרט יש להחמיר בזה בפת שמברכים עליה בשבת.

פסקי הגר"ע יוסף שליט"א באדיבות אתר "הלכה יומית"

 

 

תגיות:לחםהלכה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה