כתבות מגזין

לכו ונלכה: צוות "תבלינים לשבת" בראיון ראשון

"תבלינים לשבת", התכנית החדשה של ערוץ הידברות, מציעה קבלת שבת מיוחדת במינה. הרב שלום כהן, הזמר לירן לוי והפייטן בנימין דנישמן יוצרים שילוב של דברי תורה, מוזיקה יהודית על גווניה, אורחים וגם פינת בישול - הכל כדי לעזור לנו לקחת נשימה ארוכה וטובה, לקראת בואה של הנשמה היתרה

אא

מי שברשותו האמצעים לכך (טלויזיה או אינטרנט) ובכל זאת טרם התוודע לתוכנית הנפלאה 'תבלינים לשבת' – תוכנית חדשה המשודרת בערוץ הידברות מדי יום שישי באחת בצהריים – טוב שיזדרז, שכן מדובר באחת התוכניות היותר מבטיחות ששודרו אי פעם בערוץ.  

ייחודיותה של התוכנית אינה מסתכמת רק בפאנל המנחים המכובד שלה, שכולל את הזמר לירן לוי, הפייטן בנימין דנישמן והרב שלום כהן כי אם גם ברפרטואר עשיר של אמנים מז'אנרים שונים בעולם המוזיקה היהודית, חידושי תורה מתוקים מדבש והפתעות קטנות אחרות כמו פינת בישול בה יתארח מדי תוכנית עומרי פרג, מנכ"ל תבליני "פרג", שייתן טיפים לבישול נכון ומתכונים טעימים לכבוד שבת קודש.

מנחי התוכנית מימין לשמאל: לירן לוי, בנימין דנישמן והרב שלום כהןמנחי התוכנית מימין לשמאל: לירן לוי, בנימין דנישמן והרב שלום כהן

על החלק התורני של התוכנית מנצח הרב שלום כהן (43) - מרצה רב פעלים בעל תואר שני בייעוץ וחינוך, שעוסק בקירוב וייעוץ משפחתי וחינוכי מזה 20 שנה. ראשית דרכו החלה כמרצה בארגון 'ערכים', אך עם הזמן התפרסה עבודתו מול ארגוני קירוב רבים בארץ כגון: 'ממעמקים', 'שורשים', 'אפיקים', 'אזמרה', 'מרכז חוויה', 'פסגות' ועוד – בהם הרצה את משנתו בנושאים שונים ומגוונים. יתירה מזאת, זה למעלה מעשור שהוא עוסק בהכשרת מורים במכון 'אחיה', ואף חיבר ספר מרתק המדבר על פרשת השבוע בפרספקטיבה בת זמננו.

לשיתוף הפעולה עם הידברות הגיע לאחר שפגש את הרב זמיר כהן, בסמינר בזכרון יעקב. בין ההרצאות, הרב זמיר כהן שמע מקצת מהשיעור שלו וביקש שיהיה איתו בקשר. מאוחר יותר הוזמן לערוץ בבקשה להעביר את שיעוריו, הפעם דרך מצלמה. "זה היה החלק היותר קשה בעבורי", הוא משחזר. "בהתחלה, לא ראיתי את עצמי מדבר מול מצלמה. אבל לבסוף שוכנעתי". כך, צילום רדף צילום ומאז השתתף הרב בתוכניות של נתי רביץ והרב זמיר כהן, כמו גם תוכניות אחרות בערוץ. בכולן הרגיש שמחה וחיבור יוצא דופן ל'שליחות' הייחודית שיועדה לו.

אלא שבתוכנית 'תבלינים לשבת', שכשמה כן היא - מתבלת את השבת במתכונים לגוף ולנפש - יש בכל זאת נופך קצת שונה. לדברי הרב כהן, תמהיל זה של מוזיקה יהודית על גווניה עם דברי התורה – מעלים את הנשמה שלו לספירות אחרות לחלוטין. ואם כך, מה הפלא שהצופים לא מפסיקים להחמיא?!

איך אתה מתכונן לתוכנית?

"בעיקר בתפילות לסיעתא דשמייא. כבר כמה פעמים קרה שהתכוננתי לדבר על נושא מסוים ובשצף הדיבור, השיחה זרמה למקומות שלא חלמתי עליהם", אומר הרב בהלצה. "זה מדהים לגלות איך הקב"ה רוקם את התוכנית ומוביל אותך לדיבורים המדויקים, ולו רק בשביל שאדם אחד בעולם, ישמע ויקבל את המסר שהוא צריך באותו רגע".

"זה ממש מדויק. גם אני מרגיש ככה", מצטרף אל הדברים האמן והיוצר לירן לוי (35) – בעל חברת הפקות בשם 'לירן לוי בר מצווה לכותל' שעמל כעת על הוצאת אלבום שירים משלו ואמון על הנחיית התוכנית. את הקריירה המוזיקלית שלו התחיל לוי כפייטן באירועים שונים, אך עם הזמן יצא שמעו כמפיק הטוב ביותר בתחומו, להנחיית טיולי בר/בת מצווה לכותל.

אז מה הקשר בין הדרכת טיולים לבין פייטנות והנחיית תוכניות? יפה שאלתם. מסתבר שהכל מתחיל (אך לא נגמר) בבית. "לפני כשלוש שנים נפטר אבי לבית עולמו, והשאיר אחריו מטען ערכי עשיר של אהבת וידיעת הארץ. הוא היה בקי בכל המדרשים על הארץ ואהב לטייל בארץ לאורכה ולרוחבה", מספר לוי. "על האהבה הזו גדלתי, וכשהוא נפטר, בד בבד להמשכת דרכו בעיסוק שהוא כה אהב, הרגשתי צורך גדול להתחיל לכתוב".

על מה בעיקר?

"אמונה, אהבת ה', שמחה. כל מה שמרגיש לי קרוב בעצם. בימים אלו אני עובד על אלבום בן 12 שירים פרי עטי".

פינת הבישול של התוכנית: טעימה מתבשיליו של עומרי פרגפינת הבישול של התוכנית: טעימה מתבשיליו של עומרי פרג

בחודשים הקרובים אתה אמור להוציא את החומר הזה לאור. למה דווקא עכשיו?

"כי לפני כן, אף פעם לא עניין אותי להביא מוזיקה משל עצמי. תמיד אמרו לי שאני צריך להפנות את המשאבים שלי לכיוון הזה, אבל משום מה – אף פעם לא לקחתי את זה יותר מדי ברצינות. אמנם למדתי פיתוח קול ואפילו השתתפתי במופע בן 400 איש עם פיוטי סליחות, אבל זה פחות או יותר נגמר בזה".

לדברי לוי, על אף שהוא יודע מוזיקה מזרחית על בוריה ומנגן על כלים שונים כולל עוד – השאיפה היא שהאלבום יחבר בין מזרח למערב. "זאת אומרת שאם אשיר למשל 'יגדל אלוקים חי וישתבח', הסלסולים יהיו יותר עדינים עם איזו נגיעה קלאסית של פסנתר. אני מתחבר יותר למקום העדין של הפייטנות".

אמנם היא עדיין בחיתוליה, אך בכל זאת - מהן התגובות שאתם מקבלים על התוכנית?

הרב כהן: "נפלאות ומחזקות, והלוואי שימשיכו כך".

לוי: "כל התגובות מפרגנות ונלהבות ברוך ה'. אני מרגיש שהתוכנית הזו היא נטו מקום של לשמח את עם ישראל, לעזור לו להיכנס ולצאת מהשבת מתוך מקום של קדושה ושמחה. כשאת יוצא מהשבת, הנשמה היתירה יוצאת ממך. לכן אנחנו עושים הבדלה על בשמים דווקא – אקט הרחת הבשמים עוזר לנשמה היתירה לצאת אחר כבוד, ונותן לה כוח עד לשבת הבאה. התוכנית הזו היא ה'נשמה היתירה' של יום שישי, והיא ממש נותנת כוחות לאדם, עד לשבוע שלאחר מכן.

"השירים המגוונים של האמנים והיוצרים המוערכים שמגיעים אלינו, הסיורים הוירטואליים שאנחנו יוצאים אליהם בכל רחבי הארץ, דברי התורה המחכימים ומעוררי הלב של הרב כהן, הפייטנות יוצאת הדופן של בנימין דנישמן והמתכונים המשובחים – כל אלו עוזרים לצופים להגיע לשבת מתוך תחושת רוממות ושמחה יתירה. אני שמח שמצד אחד יש את החפלות המזרחיות ומצד שני את היידישקייט – שנותנת מענה גם לחצר החסידית".

לצפייה בתוכנית 'תבלינים לשבת':

 

תגיות:תבלינים לשבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה