חדשות יהדות

סיפור חייו של הרב אברג'ל זצ"ל

הוא זכה לשמש את הבבא סאלי במשך כחמש שנים עד לפטירתו, עמד בראש 45 כוללים בכל רחבי הארץ, וכן מוסדות תורה וחסד, ועמד בראש קהילת 'רב פעלים' בנתיבות, אותה הנהיג לתפארת במשך כ-30 שנה. מי היה הרב אברג'ל זצ"ל?

אא

אמש התבשרנו בבשורה הקשה, עת הלקחו של המקובל הרב יורם אברג'ל זצ"ל, מי שהנהיג משך עשרות בשנים את קהילת "רב פעלים" בנתיבות. הרב התמודד בחודשיים האחרונים עם מחלה קשה, כשלאחרונה חלה הרעה משמעותית במצבו. לדאבון הלב, הוא נפטר בערב שבת בבית החולים "שיבא" בתל השומר, בהיותו בן 58 בלבד. הלווייתו יצאה מהיכל ישיבתו "קול רינה" בנתיבות, בהשתתפות רבבות בני אדם שהגיעו כדי לחלוק לו כבוד אחרון.

הרב יורם מיכאל אברג'ל נולד במושב ברוש שבדרום, לזוג הורים עולי מרוקו. בילדותו למד בבית ספר דתי אזורי, ובהמשך בתלמוד תורה של חב"ד. בתיכון, למד בישיבת בני עקיבא "בית יהודה" שבכפר מימון, ומאוחר יותר עבר לישיבת חברון ובהמשך לישיבת הנגב. לאחר נישואיו לאשתו, הרבנית גאולה אברג'ל, למד בכולל אברכים "בית ישראל", המקושר עם מוסדות חב"ד בנתיבות, וכבר בתקופה זו החל לעסוק בהפצת תורה ובזיכוי הרבים. בהמשך הגיע אל הבבא סאלי, ובין השניים נרקם קשר מיוחד, והרב אף זכה לשמש אותו במשך כחמש שנים, עד להסתלקותו.

בנתיבות, עיר מגוריו, ערך במשך השנים מהפך רוחני גדול, שהחל בעת שהקים לראשונה את כולל "קול רינה" על שם אימו, רינה אברג'ל זצ"ל. אולם זו היתה רק ההתחלה, שכן במרוצת השנים, זכה להקים רשת ענקית של מוסדות תורה בכל רחבי הארץ, ועמד בראש 45 כוללים, ביניהם כאלה שהיו בסכנת סגירה. בעצת גדולי ישראל, לקח אותם הרב תחת חסותו. הכוללים יועדו לכל מי שחפץ ללמוד תורה, ללא הבדל בין מגזרים, עדות או זרמים. בהמשך הקים גם את רשת החינוך "באר מים חיים", הכוללת גני ילדים, וכן תלמודי תורה ובית ספר יסודי לבנות, וגם ישיבה קטנה לבחורים ותיכון לבנות. לצד כל זאת ניהל גם קרן חסד שפעלה בקנה מידה ארצי לנזקקים.

בכך הפך הרב אברג'ל לאחד מגדולי הרבנים במגזר החרדי-ספרדי. הוא הפך לרבם של אלפי חסידים שהחלו להתקבץ סביבו, וכך נוסדה קהילת "רב פעלים", שעמד בראשה. קהילה זו נודעת כקהילה ספוגה ביראת שמים ובלימוד תורה, והיא כוללת אלפי משפחות אברכים ההולכים בדרך ה', אותם הנהיג הרב לשמור מאוד על 'קדושת המחנה'.

אבידה גדולה, הרב יורם אברג'ל (צילום: פלאש 90)אבידה גדולה, הרב יורם אברג'ל (צילום: פלאש 90)

חלומו היה להפוך את נתיבות ל'עיר האלוקים', כפי שהתבטא בשיחה האחרונה שמסר בפני תלמידיו, בעת שאמר: "אני מבקש שכולם, ה' ישמור אותם, יאזרו חייל, יתנו כתף, אנחנו צריכים להתחזק כולנו. לחזק את הישיבה הקדושה, בנוכחות שלנו בתפילות, בסדרים... אני צריך לסיים כמה דברים בעזרת ה'... כמה כדורים, כמה גלולות וה' יסתדר איתנו. צריך שהישיבה תישאר על כנה. כל המוסדות, שההורים ישקיעו בילדים, כללים, תכנים ובנות. כי יש לנו קווים מאוד מאוד חדים, בכל ענייני החינוך, לבוש, הבר מצוות, חתונות, סוג האולמות, שחס ושלום לא נלד לריק ולא נלד לבהלה. שנהיה בעזרת ה' כולנו שותפים להקים פה עיר של תורה אמיתית, נכונה, בדרך של אבות העולם. של אהבה, אחווה, שלום ורעות, שכל אדם ימצא כאן מענה, הן ברוח, הן בגשם. העיקר שיהיה פה אפשרות להקים עיר שנאמר בה 'עיר האלוקים', אמן כן יהי רצון".

כמו כן, נודע הרב אברג'ל באהבת ישראל הרבה שפיעמה בו, ובצניעות אורחותיו. כך למשל, על אף מעמדו, כל חייו התגורר בדירת שיכון בנתיבות, וברח מן הכבוד.

בחודשיים האחרונים, עם היוודע דבר מחלתו הקשה, הציבור נקרא על ידי מועצת חכמי התורה, ובראשם הרב שלום כהן, להתפלל לרפואתו. הרב כהן אף ערך תפילה מיוחדת לרפואתו, והוסיף לו את השם "חי". אולם בערב שבת, ניצחו אראלים את המצוקים, והרב אברג'ל הלך לעולמו. כעת אבלים על מותו רבבות תלמידיו, שראו בו אב רוחני, ופנו אליו בכל עת צרה וצוקה.

בהלווייתו, ספדו לו בדמעות גדולי הרבנים, בהם הרב משה עמאר, הרב דוד יוסף, הרב צמח מאזוז, הרב יעקב עדס, הרב יהודה דרעי, רבה של באר שבע, הרב יהודה מונטג, רב הקהילה החרדית בנתיבות, והרב אריה לוי, ראש ישיבת הנגב, בה למד בצעירותו. "אבא, עמוד הימני פטיש החזק, חשבת עלינו כל הזמן, כל אברך היה חשוב בעיניך, כל אחד הוא בן שלך, אלפי משפחות שתמכת בהם, מה נאמר? אבא, אהוב ישראל מנתיבות, אהוב ישראל של הדור הזה, הקמת עולה של תורה", ספד לו אחיינו.

הרב שלמה משה עמאר ביכה את לכתו, באמרו "גדול כים שברך - מי ירפא לך. יש דברים שאפשר לתאר במילים, יש דברים שאפשר למדוד בשיקול דעת ומחשבה, ויש דברים שאין להם מידה. כשהנביא ירמיה בא לתאר אם השבר הנורא עם החורבן, הוא אמר 'גדול כים שברך', שהוא רחב ידיים ואין לו גבולות. במה נוכל לתאר את השבר הנורא הזה? וכל בית ישראל יבכו את השרפה אשר שרף ה', אין לנו כוח לתאר. אדם גדול בענקים שהחזיק והרבית תורה שנים, החזיק אלפי משפחות, גם תורנית וגם חיים ממש, עשה חסידים לאלפים ולרבבות".

בהמשך, הכריז הרב עמאר על בניו, הרב חיים יוסף והרב ישראל אברג'ל כממשיכי דרכו, והרב ישראל אף הכריז כי "דעו לכם, אנחנו ממשיכים באותה דרך. ממשיכים בכל הכוח. הכל ממשיך, ה' ייתן לנו את הכוחות והכלים להמשיך הכל". בהמשך הזכיר את אביו, שהיה מלומד בניסים, באמרו: "ההנהגות שלו היו פלאי פלאים. דברים שאי אפשר לתאר. לפני זמן מה, אחי הגדול ניגש לאבא ואמר: 'אבא, אתה יודע שפלוני התבקש לישיבה של מעלה?', אבא אמר לו 'רק היום? לפני זמן מה שמעתי שקראו בשמו'".

הרב אברג'ל (צילום: יוסי זמיר / פלאש 90)הרב אברג'ל (צילום: יוסי זמיר / פלאש 90)

גם הרב דוד יוסף, שהרב אברג'ל נודע בקשריו המיוחדים עם אביו, הרב עובדיה יוסף זצ"ל, אמר: "רבנו יורם אתה תלך עכשיו לפני כיסא הכבוד ותאמר 'ריבונו של עולם, 'הקמתי עולה של תורה, החזקתי אלפי משפחות של אברכים, כמה אנשים החזרתי בתשובה, כמה אנשים שמרו טהרת המשפחה בזכותי. רבנו יורם - כך תאמר בפני בורא עולם, וכל הציבור כאן יאשר את דבריך...".

בהמשך ערך הרב עדס קבלת עול מלכות שמיים מרגשת, יחד עם כל משתתפי הלוויה, ולאחר מכן ספד לו הרב צמח מאזוז, שאמר "אין לנו כלים ומושגים למדוד את מעלתו של הרב, במיוחד בנושא הפצת התורה", וכן הרב יהודה דרעי שכינה את הרב כ"רבי יהושע בן גמלא של הדור, היה אבא לתלמידים שלו, אהב כל אחד ואחד כמו בנו ובזכותו לא נשתכחה תורה מישראל".

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

תגיות:הרב אברג'לבבא סאלי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה