אוי, נושר לי השיער!

מזדהים עם הכותרת? לפני שאתם משתילים, מוסיפים או מדביקים שיער, קבלו שלל עצות חשובות ומועילות כיצד לשמור על שיער מבריק, מלא ובריא – באופן טבעי, כפי שקיבלנו אותו מבורא עולם

אא

שעות רבות ותשומת לב מיוחדת מוקדשים לטיפוח השיער בימינו. למראה השיער השפעה ניכרת הן אצל נשים והן אצל גברים, ופגיעה בצמיחתו פוגמת במראה הכללי באופן ניכר.

יותר משני שלישים גברים מתקרחים במידה חלקית או מליאה, ואצל רוב הנשים מופיע דלדול שיער במהלך החיים.

עקב כך, נשירת שיער היא אחת התופעות הנפוצות והמטרידות נשים וגברים כאחד. שיער מבריק ומלא חיוניות מצביע על בריאות פנימית של הגוף. שיער פגום, יבש וחסר חיים, מצביעים על בעית הצטברות רעלים בגוף. האם ניתן למנוע תופעה זו?

לפני הכל כדאי להבין מספר עובדות יסוד הקשורות לצמיחתו של השיער ונשירתו.

השערה בנויה מגוף ומשורש. גוף השערה הוא החלק החשוף לנזקי השמש ולנזקים של חומרים כימיים. לאדם מבוגר יש כ- 100-150 אלף שערות הצומחות מזקיק השערה על ידי התחלקות תאים בלתי פוסקת בבסיס השורש.

צמיחת השיער נעשית בשלושה מחזורים: שלב הצמיחה (אנגן), שלב המעבר (קטגן), ושלב המנוחה והנשירה (טלוגן), כאשר כל אחת מהשערות יכולה להימצא בשלב כזה או אחר.

נשירת שיער יכולה להופיע גם מרקע גנטי, אך לפני שאנחנו מאשימים את הגנטיקה, מומלץ לבצע בדיקת דם פשוטה לבדיקת מצב הבריאות הכללי. אמנם אלו רק שיערות שנושרות, אך במקרים רבים הנשירה מצביעה על בעיה בריאותית - פיזית או נפשית.

ישנם מספר גורמים לנשירת שיער: עודף הורמונים גבריים (שמכווצים את כלי הדם הקרובים לעור וכך אספקת הדם לשורש השערה פוחתת והיא נושרת), עודף מתחים וחוסר במרכיבי מזון חיוניים (המתח מדלדל את מאגרי הויטמינים והמינרלים בגוף ופגיעה זו, בשילוב עם תזונה לא בריאה, תורמת לנשירת השיער), מחסור בחלבון (השיער הוא חלבון ולכן כשאין מספיק חלבון בגוף הדבר מוביל לנשירת שיער), חוסר בויטמין B12 ובברזל וזרימת דם לקויה לקרקפת (מה שמונע מחומרי תזונה חיוניים להגיע לשורש השערה וכך היא נחלשת ונושרת).

קיימות גם מחלות נשירת שיער, כגון: התקרחות מוקדית (Alopecia Areata). התופעה מתבטאת בכך שתחילה מופיעים מוקדי קרחת עגולים על הקרקפת ההולכים ומתפשטים, עד כדי אבדן שיער מוחלט. בדרך כלל, נלוות לתופעה נשירת שיער גם מאזורי גוף נוספים: גבות, ריסים, זקן (אצל גברים) ועוד. ברפואה אין הבנה לגורם הבעיה. יתכן כי תזונה לא נכונה וטראומות רגשיות תורמות להופעת המחלה.

אחד הגורמים המובילים בעולם המערבי, המשפיעים על מצבו של השיער, הוא מתח נפשי. ככל שהמתח גדול ומתמשך יותר, כך ההשפעה השלילית על מצב השיער עלולה להיות גדולה יותר. המתח מתבטא פעמים רבות בכיווץ שרירים בגוף, ובעיקר בעורף, בכתפיים, בלסתות ובקרקפת. כיווץ שרירי הקרקפת לזמן ממושך פוגע בזרימת הדם אל השיער ובחילוף החומרים בזקיקים. כתוצאה מכך נפגע המנגנון האחראי על תהליך צמיחת השיער.

במרבית המקרים, ההשפעה של מצבים נפשיים אלו על מצב השיער תבוא לידי ביטוי כ- 3-6 חודשים לאחר התקופה הקשה. במרבית המקרים השיער גם יחזור לצמוח מחדש לאחר מספר חודשים שבהם הוא נשר. 

המציאות תהיה שונה במצבים של מתח מתמשך, אז הנשירה הזמנית עלולה להפוך לכרונית וקבועה. הידלדלות השיער במצבים אלו תורגש לאחר כשנה. בקרב בעלי נטייה להתקרחות המתח עשוי להאיץ את הופעת הקרחת.

תזונה ושיער

המרכיבים התזונתיים העיקריים שהוכחו כחשובים לבריאות השיער הם ברזל, אבץ, חלבון שלם, ויטמינים מסוימים מקבוצה B, ויטמין A, ויטמין C ושתיית כמות מספקת של מים.

ברזל: מחסור בברזל, שיכול להגיע לאנמיה, עלול לגרום לנשירת שיער מוגברת בעיקר בקרב נשים בגיל הפוריות, שלא מקפידות על מקורות ברזל ו/או בשל הפחתה כללית של כמות המזון. מזונות רבים מכילים ברזל, אך לא לכל סוגי הברזל יש יעילות ספיגה טובה. ברזל הנמצא בבשר, עוף ודגים, נספג טוב יותר מברזל הנמצא במזונות צמחיים (ירקות עליים, קטניות, גרעינים מלאים ופירות יבשים). תוספת ברזל בלבד לפעמים אינה מועילה אם אינה מלווה בכל הוויטמינים, המינרלים והחלבונים הדרושים לבניית תאי דם אדומים.

אבץ: לאבץ תפקיד מרכזי ביצירת תאים ותיקונם. הוא גם משפיע על תיפקודן התקין של בלוטות החלב הצמודות לזקיקי השיער. נשירת שיער וקשקשת עלולות להיות כתוצאה ממחסור באבץ.

חלבון: כמות החלבון במזון, ובמיוחד איכותו, חשובים ביותר לצמיחה תקינה של השיער. החלבון חיוני ליצירת הקרטין, שהוא מרכיבו העיקרי של השיער. טבעונים, צמחונים קיצוניים או מי שעושים דיאטות הרזיה קיצוניות, עלולים לפתח מחסור בחלבון, וכתוצאה מכך לסבול מדלדול שיער קשה המופיע תוך מספר חודשים לאחר תחילת הדיאטה. לכן, חשוב לאנשים אלו להקפיד על שילובים משלימים של חומצות אמינו, כמו דגנים וקטניות: מג´דרה, חומוס וטחינה, אורז ושעועית - המהווים חלבון שלם.

ויטמיני B: ויטמינים מקבוצת ה- קומפלקס, בעיקר ויטמין B6, חומצה פולית וויטמין B12, דרושים כדי להבטיח זמינות רבה של חמצן לשיער בריא וחזק. מחסורם עלול לגרום לירידה ברמת ההמוגלובין ואספקת הדם והחמצן לשורשי השיער, להביא לנשירת שיער מוגברת, לשיער פגום ולצמיחה איטית יותר.

ויטמין Aמחסור ממושך בויטמין A עלול להביא לנשירת שיער וקשקשים, שנגרמת עקב הצטברות שאריות תאים מתים בזקיקי היניקה.

ויטמין C: מחסור חמור בויטמין C עלול לגרום לשיער להיות פגיע יותר ולכן להתפצל ולהישבר. תופעה זו בדרך כלל חולפת כשמגבירים את צריכת הויטמין.

איך מטעינים את הגוף במינרלים וויטמינים?

הדרך הנפוצה בציבור היא נטילת תוספי תזונה המכילים מינרלים וויטמינים. יש לתת את הדעת כשרוכשים תוספי תזונה לשני פרמטרים חשובים: כמות החומר הפעיל במוצר ורמת הספיגה של החומר בגוף. מוצרים רבים הינם דלים בשני הפרמטרים שהזכרנו, ולכן יעילותם להשגת המטרה שלנו - להעשרת הגוף בחומרים מזינים, נמוכה. כמו כן, יש לשים לב כי נטילה מוגזמת של תוספי תזונה שונים עלולה לפגוע באיזון ביניהם, ולכן לא מומלץ לקחת כל אחד מהמרכיבים בנפרד.

ניתן ועדיף לקבל את הכמות היומית המומלצת מתזונה עשירה ומגוונת, ורק במידת הצורך ממולטי ויטמין מאוזן.

עצות לטיפול ובנית שיער בריא 

תזונה נכונה ובריאה

הימנעו ממזונות המכילים סוכרים, צבעי מאכל, חומרים משמרים וחומרי טעם וריח לא טבעיים. תזונה בריאה תספק לגופכם ולשערות שעל ראשכם את כל מרכיבי המזון להם הם זקוקים. תזונה לא מאוזנת תזרז את תהליכי ההזדקנות ונשירת השיער. אוכלוסיות הסובלות ממחלות או מהשמנת יתר צריכות לאכול תפריט יומי מאוזן המותאם למצב בריאותם, ובמידת הצורך להתייעץ עם איש מקצוע שיסייע בבניית תוכנית תזונה מתאימה.

פעילות גופנית

פעילות גופנית משפרת את זרימת הדם בגוף ואת תהליכי פינוי הרעלים. סירקולציה טובה יותר של הדם תסייע לשיער חזק ובריא יותר. מומלץ לשלב בשגרת האימונים בכל יום מספר דקות של עמידת נר או שכיבה על מזרן והרמת רגליים ישרות על הקיר. התרגיל משפר את זרימת הדם לראש ומסייע לזרימת דם לאזור הקרקפת. מומלץ רק לאנשים שאינם סובלים מלחץ דם גבוה.

שתיית מיץ ירקות                                                                                 

שילוב של מיץ גזר, אלפלפא, מלפפון, חסה ותרד על בסיס יומי (1-2 כוסות), מזין את שורשי ועצבי השיער, ויכול לעזור למניעת נשירת שיער וצמיחתו מחדש.

שימוש בשמפו טבעי

שמפו המכיל ביוטין יכול לעזור במניעת נשירת שיער. שמפו רגיל מכיל כימיקלים וחומרים שונים, שאינם תורמים לבריאות הגוף והשיער.

חלבון ביצה

ביצה מכילה את החלבון המלא והטוב ביותר שקיים בטבע. הערך הקלורי שלה הוא בממוצע 70 קלוריות, כאשר מתוכן ישנם כשישה-שבעה גרם חלבון. כאמור, מחסור בחלבון יכול לגרום לנשירת שיער, מה שיכול להימנע על ידי צריכה של ביצה. יש לשלב עם הביצה מזונות חלבוניים נוספים, בכמות שמותאמת אישית לבריאותו של האדם. בנוסף, הביצה מכילה ברזל, זרחן, אבץ, ויטמין Dוחלק מויטמיני B.

שיבולת שועל

שיבולת השועל נחשבת כדגן איכותי ובעל ערך רב. היא מכילה פחמימות מורכבות (התורמות לעלייה מתונה ברמות הסוכר בדם) וסיבים תזונתיים התורמים לתחושת שובע, עיכול תקין ומסייעים בהורדת רמות הכולסטרול בדם. בשל ריכוז גבוה של ויטמין B בשיבולת השועל, היא תורמת להורדת רמות המתח, ובכך מסייעת לגוף להתמודד עם מצבי דחק ומונעת נשירת שיער שעלולה להתרחש בעקבותיהם.

אבוקדו

האבוקדו דל בנתרן והוא מקור טוב לסיבים תזונתיים, חלבון מלא (ולכן מתאים לצמחונים) וויטמין E. ויטמין E מסיס בשמן והוא משמש כנוגד חמצון חזק ומסייע לשמירה על בריאות הקרקפת. מומלץ לשלב את האבוקדו באופן קבוע בתפריט היומי.

מזונות המכילים אומגה 3

זרעי פשתן טחון או דגי הים הצפוני, המכילים את חומצת השומן אומגה 3, מומלצים גם הם למניעת נשירת שיער. אומגה 3 נמצאה במחקרים כמונעת דלקתיות בגוף, מורידה רמות שומנים בדם, מסייעת לריכוז ולקשב, והבונוס: מפחיתה קשקשים בקרקפת ומחזקת את בריאות השיער. מומלץ לשלב דגי ים בתפריט פעמיים שלוש בשבוע, וכמו כן, לצרוך כפית אחת או שתיים של זרעי פשתן מדי יום.

תה ירוק

תה ירוק מכיל כמות גדולה של נוגדי חמצון, המסייעים לגוף לנטרל רעלים בדם. זרימתו של דם שאינו מכיל ריכוז גבוה של רעלים היא תקינה יותר, מה שגורם לדם איכותי להגיע לאזור הקרקפת ולהזין את שורשי השיער בחומרים חיוניים. בנוסף, תה ירוק תורם לשמירה על עור בריא ומלא חיים. ניתן לשלב שנים-שלושה ספלי תה ירוק במהלך היום.

גרעיני דלעת

גרעיני דלעת מכילים ריכוז גבוה של מינרל האבץ. האבץ נספג במעי והוא חיוני לריפוי פצעים, לחיזוק המערכת החיסונית, לשמירה על חוש הטעם, לריכוז, לתפקוד תקין של מערכת הרבייה, ולחיזוק שורשי השיער. הוסיפו לתזונתכם שתיים-שלוש כפיות גרעיני דלעת בכל יום.עלים ירוקים

עלים ירוקים, כמו פטרוזיליה, כוסברה ועירית, עשירים במינרל ברזל. מחסור בברזל יכול לגרום לאנמיה, חולשה, עייפות ונשירת שיער, ועל כן צריכה מגוונת של מזונות עשירים בו, חיונית למניעת נשירת שיער. ניתן להכניס את העלים הירוקים לבלנדר או למכונת מיצים, ולהכין משקה עלים ירוקים, שמכיל כמות מרוכזת של ויטמינים ומינרלים.

 אגוזי ברזיל

אגוזי ברזיל עשירים בסלניום, מינרל הנחוץ לבריאות הקרקפת ומסייע למניעת נשירת שיער. הסלניום נחשב גם כנוגד חמצון רב עוצמה, ועל כן תורם לבריאות הלב, כלי הדם והעור. בנוסף, מכילים אגוזי הברזיל אבץ ואומגה 3, שתורמים לחוזק השיער, לבריאותו ולמראה הכללי שלו. יש לצרוך חמישה-שישה אגוזי ברזיל ביום.

חשוב לציין שהעצות הנ"ל הינן כלליות ומחייבות אבחון מעמיק והתאמת טיפול אישי.

הכותבת הינה מומחית בינלאומית לאירידולוגיה רב מימדית

תגיות:שיער

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה