חדשות בארץ

האם התגלה קבר המכבים האמיתי?

ייתכן ומבנה קבורה גדול שנחשף באחרונה באזור מודיעין הוא-הוא קבר המכבים האמיתי

אא

בשבועות האחרונים ניהלו רשות העתיקות, תושבי מודיעין ובני נוער חפירה ארכיאולוגית יוצאת דופן בחיפוש אחר מקומו האמיתי של קבר המכבים. המכבים - מתתיהו החשמונאי הכהן הגדול וחמשת בניו, מהעיר מודיעין הקדומה, נלחמו בגפם נגד השלטון היווני, סילקו אותו מהארץ וטיהרו את בית המקדש השני מכל טומאה.

רשות העתיקות ביקשה לבדוק האם אתר חורבת הגרדי, המצוי במרחק קצר מהעיר מודיעין, הוא קברם האמיתי של המכבים.

קבר המכבים תואר בשני ספרים עתיקים בני כ-2,000 שנה: ספר מכבים וקדמוניות היהודים, שנכתב על-ידי יוסף בן מתיתיהו. הקבר תואר כמבנה מרשים, גבוה, מוקף עמודים, צופה אל הים, עשוי אבנים משובחות ומקורה במעין פירמידות.

סמיכותה של חורבת הגרדי לכפר הערבי אל-מידיה, והדימיון בין שם הכפר למודיעין הקדומה, משכו אליו לפני כ-150 שנה ארכיאולוגים, משכילים וסקרנים. חלקם תיעדו את האתר ברישומים וציורים, ומקצתם אף הצליחו לבצע בו חפירות. אלה, חשפו מבנה קבר מרשים הנישא על אומנות אדירות, שהחזיקו לוחות אבן ענקיים ומעליהם, ככל הנראה, הייתה קומה שנייה.

צילום אוירי של אתר קברי המכבים (צילום: באדיבות רשות העתיקות)צילום אוירי של אתר קברי המכבים (צילום: באדיבות רשות העתיקות)

כאשר נתגלו בתחתית המבנה התגלו כוכי קבורה מפוארים, ההתרגשות היתה רבה וראשוני החוקרים סברו כי גילו את קברם של המכבים. אולם לא היו בידם מספיק הוכחות.

לאחרונה החליטה רשות העתיקות, בצעד חריג, לצאת למסע חיפוש בעקבות קבר המכבים, במטרה לפצח אחת ולתמיד את חידת המקום, וזאת בעזרת כלי מחקר מודרניים.

בשבועות האחרונים אותר מבנה הקבר המפואר, והוא נחפר בשנית בסיועם של תושבים רבים ממודיעין ומיישובי חבל מודיעין, שתרמו לחפירה בהתנדבות מזמנם וממרצם, והפכו לחלק בלתי נפרד מהצוות המקצועי.

עמית ראם ודן שחר, מנהלי החפירה מטעם רשות העתיקות, מסרו כי: "גילינו את כוכי הקבורה המפוארים, אומנות אדירות שהחזיקו, ככל הנראה, קומה שנייה, חצר מבוא המובילה לקבר ומבנים נלווים נוספים. המראה במקום מרשים ומעורר דמיון". עם זאת, החוקרים מוסיפים ומציינים כי "אין מספיק ראיות על מנת לקבוע כי זהו קבר המכבים. ייתכן כי זהו אתר שהנצרות הקדומה זיהתה בו את אחוזת הקבר המלכותית ועל כן הקימה את המבנה".

כוכי הקבורה באתר (צילום: אסף פרץ, באדיבות רשות העתיקות)כוכי הקבורה באתר (צילום: אסף פרץ, באדיבות רשות העתיקות)

תגיות:ארכאולוגיהמכבים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה