אמונה

מדוע לא יוצרים סנהדרין חדשה בימינו?

מדוע התלמוד כתוב בשפה עברית-בבלית, ולא רק בעברית? ומדוע אין מקימים סנהדרין חדשה בדורנו?

אא

1. למה לא כתבו גרסה מלאה של התלמוד הבבלי בעברית בלבד?

2. אפשר לקבוע מועצת חכמים מוסכמת, שתשב על המדוכה במשך שנים כמה שנדרש ותרכז את הפירושים המוסכמים בלבד, תחת "התלמוד הישראלי".

3. מדוע יש צורך ללמד את התורה הקדושה שלנו באמצעות שפה שהיא אינה שפת התורה, השפה העברית ובכך למנוע להקשות עד מאוד את לימוד התורה? 

4. אני צועד את צעדי הראשונים בעולם התורה, ויודע מצד אחד שאלו ונענו לפני, אך לא בהכרח ששאלותיי חסרות תכלית ומשוללות כל בסיס.

מתפלל לאלוהים לתשובה שלימה

* * *

שלום וברכה,

1. התלמוד הבבלי נכתב בבבל, שבה השפה הארמית היתה נהוגה בפי כל, ולפיכך העברית-התלמודית בנויה בחלקה מארמית וגם מעברית. זו היתה שפת החכמים האמוראים במשך 500 שנה עד שנכתב התלמוד, והיא השתמרה בעם ישראל גם בדורות הבאים, וייצגה את לומדי ההלכה המבקשים לראות את דברי חז"ל במקורם. חשוב לראות את דברי חז"ל בשפתם המקורית, גם כדי לשאוב את חכמתם בצורה מדוייקת, וגם כדי לבחור את הפירוש המתאים להבנתנו. עם זאת, כיום ניתן למצוא ביאור בעברית פשוטה לכל התלמוד הבבלי, הנקרא "תלמוד במהדורת שוטנשטיין".

(צילום: נתי שוחט / פלאש 90)(צילום: נתי שוחט / פלאש 90)

2. כדי ליצור מוסד סנהדרין נדרשת סמכות של חכמים, ולצערנו סמכות החכמים שהיתה מימי משה רבינו נפסקה בימי חורבן הבית השני. אין בימינו רבנים שיכולים לבנות סנהדרין, ולכן אנו ממתינים לביאת משיח, ומכוונים בתפילה "השיבה שופטינו כבראשונה". בע"ה עם בוא הגאולה תקום גם הסנהדרין מחדש. כיום רבנים גאונים פוסקים ודנים בהלכות לציבור הרחב, ומגיעים להסכמות הלכתיות לגבי מה שנדרש מאיתנו בדורות האחרונים. הם הנקראים גדולי הדור, כמו הרב עובדיה יוסף זצ"ל.

3. שפה זו נלמדת בפי ילדים יהודים מזה אלפי שנים בחיידר, ולכן הם מבינים אותה בקלות רבה. אולם הנוער הישראלי-חילוני נותק מן ההיסטוריה התנאית והאמוראית שלו, ולכן אין לו כיום את ההכשרה ללמוד את הגמרא. לשם כך ישנם שיעורי תורה וספרי פירושים לגמרא בעברית קלה יותר לדורנו.

כמו כן, כיום רבנים מעבירים שיעורי תורה על כל התלמוד כולו בעברית פשוטה וקלה לציבור, ועורכים שיעורים בבתי כנסת ובתי מדרש בכל רחבי הארץ על "הדף היומי", ומבארים את הגמרא לכל הרמות ולכל השכבות באוכלוסייה, בעברית קלה ופשוטה. כך שהגישה לתורה קיימת היום יותר מתמיד וכל הרוצה - רק יבוא ויטול.

4. יישר כח על התקדמותך לקראת עולם התורה. בעזרת השם תתחזק ותצליח. אתה מוזמן להתקשר לקו המתחזקים, ולקבל הדרכה אישית בנושא: 03-6106061
בברכה,
דניאל בלס

תגיות:שאלות באמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה