ראש השנה

בראש השנה תהיי חכמה גדולה: עצה גדולה ליום הגדול

365 ימים שחלפו ועברו עלינו בשנה שעברה, מחשבה, דיבור ומעשה – הכל היה נעוץ בראש השנה אשתקד. בעמדנו עתה בשערי ראש השנה, עלינו לדעת שכל מחשבה שנחשוב בראש השנה הינה שורש לכל המחשבות שנחשוב במהלך כל השנה כולה. על כן נהיה חכמות – ובראש השנה הזה נחשוב רק מחשבות טובות

(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
אא

"בראש השנה צריכין להיות חכם שיחשוב רק מחשבות טובות שייטיב השם יתברך עמנו וכו'" (שיחות הר"ן)

"עיקר ההתחלה בר"ה, ומר"ה נמשך החיות והתיקון לכל השנה כולה, ועל כן נקרא ר"ה ראש דייקא... כי עיקר חיות האדם תלויה בראש... שכל חיות הגוף עד ציפורני הרגל הכל נמשך מהמוח ששם עיקר משכן הנשמה המחיה את כל הגוף, כל אבר ואבר כפי חיותו, כמו כן ממש נקרא יום הקדוש והנורא הזה ר"ה, ראש דייקא – שבו עיקר המוח והחיות של כל השנה, כי בו מתחילים כל התיקונים והוא מחיה את כל ימות השנה..." (ליקוטי הלכות ערלה ד'-י"ח)

365 ימים שחלפו ועברו עלינו בשנה שעברה, מחשבה, דיבור ומעשה – הכל היה נעוץ בראש השנה אשתקד.

בעמדנו עתה בשערי ראש השנה, עלינו להתכונן היטב וללמוד כיצד יהפוך ראש השנה הזה למשכן חכמה, המחיה את בעליה למשך השנה כולה.

הלב של כולנו משתוקק לשנה טובה ומתוקה, תכלה שנה וקללותיה – מתפללות ומייחלות כולנו, שיכלו כל הקללות של השנה הקודמת, הקשיים והצרות – ותחל שנה וברכותיה.

מה נותן לנו את התקווה שהשנה הבאה תהא טובה יותר מקודמתה? מה אנו צריכות לעשות לשינוי זה?

בעצם רבי נחמן הזהיר אותנו להתכונן לראש השנה כל השנה. אך בכל זאת רובנו לא זכינו, ב"ה יש לר' נחמן עצה חשובה: "בראש השנה צריכין להיות חכם שיחשוב רק מחשבות טובות שייטיב השם יתברך עמנו".

כפי שראינו למעלה ראש השנה הוא יום שורשי לימות השנה כולם, "יום הרת עולם". כמו שהעובר בימי ההריון גנוז בכוח ברחם ויוצא מכוח לפועל לאחר תשעה חודשים, כך כל השנה גנוזה בכוח ביום ר"ה, ובמהלך כל השנה כולה, יוצא ומתגלה מה שהיה גנוז בתחילתה.

על כן, כל מחשבה שנחשוב בראש השנה הינה שורש לכל המחשבות שנחשוב במהלך כל השנה כולה. על כן הדריך אותנו רבנו להיות חכם בר"ה, ולחשוב רק מחשבות טובות.

הרגשות שנרגיש בר"ה יהיו שורש לכל הרגשות בשנה החדשה. על כן אמר רבנו "וצריכין להיות שמח בראש השנה".

כל דיבור שנדבר בר"ה הינו שורש לכל דיבור שנדבר במהלך כל השנה כולה, על כן אמר ר' נחמן "בראש השנה ביום הראשון צריכין למעט בדיבור מאוד מאוד, לבלתי לדבר דבר שאינו מוכרח".

כל מעשה שנעשה בר"ה יהיה שורש לכל המעשים וההרגלים שיהיו לנו בשנה הבאה – וברור שכל אישה נזהרת מאוד במעשיה ביום שכזה.

יום הדין לכל באי עולם, הקב"ה כותב לנו ביום הזה כל מה שיקרה לנו בשנה הבאה אילו מחשבות ימלאו את מוחנו, אילו רגשות נחווה, אילו דיבורים ימלאו את ימנו ואילו מעשים והרגלים, כמה נהיה קרובות אל השם יתברך ואל מאור פניו.

ביום של דין קשה שבו בוחנים אותנו פנימה – עד כמה הלב שלנו היה זך וטהור, עד כמה רצינו באמת את ה' יתברך ולא שום דבר אחר, ביום שכזה שבוחנים עד כמה כיוונתי לגלות את כבוד ה' מכל מקרה, עד כמה כיוונתי בעשיית המצוות כראוי – אין עצה להינצל מן הדין הקשה ע"י דין, מי מאיתנו יודעת אם תוכל לבקש שנה טובה בזכות מצוותיה ותפילותיה?

אין עצה ביום של דין כי אם להדבק בחסד, להגיע למשפט ולגלות מי השופט שמסתתר מאחורי מסכה של דין – הלא הוא אורי וישעי,אבי מרחמי, שאוהב אותי ודואג לי כל השנה, הוא שרוצה להיטיב עימי – לאו דווקא לפי מעשי.

הוא שמרחם על כל הנכנע ומבקש רחמיו! (ר' יונה)

אין תנאים לקבל את רחמיו שעולים למעלה מעל כל דין אלא להיות נכנעת ומבקשת רחמיו, לא בזכות מעשיי כי אם מאוצר מתנות חינם – חוננו!

אנו כל כך רוצות בראש השנה להדבק באוצר מתנות חינם הזה שיש לאבא שלנו גבוה בשמים, והוא כל כך רוצה להעניק לנו משם טובו וחסדו.

הבעש"ט הק' לימד אותנו ש"כל הבוטח בה' חסד יסובבנו" כל המדביק מחשבותיו בחסד – חסד יסובבנו. גם אם לא מגיע לנו עפ"י מעשינו – נוכל למשוך את החסד לשנה החדשה ע"י מחשבות של חסד על השנה החדשה בימי ראש השנה.

כפי שאמר ר' נחמן צריך להיות חכם גדול ולחשוב רק ואך ורק מחשבות טובות בראש השנה.

שלא תהיה לנו שום מחשבה רעה חלילה, על זה אנו צריכות להתפלל ולעבוד.

"מחשבות טובות שייטיב השם ית' עמנו" לא עפ"י מעשינו, אלא על פי רצונו להיטיב עימנו!

למעשה אני ממליצה לכל אחת לקחת דף ולכתוב בו שלל מחשבות טובות שהיא הייתה רוצה שהן יהיו השורש של השנה החדשה שלה,ולקרוא אותו בר"ה.

מחשבות ביטחון בכל מיני תחומים בחייה: בשלום בית, חינוך ילדים (לד' השנה תהיה לי נחת יהודית מכל אחד מילדיי), פרנסה (הפרנסה השנה תהיה ברווחה ובקלות) וכד' והכי חשוב –הקשר עם ה' שעליו בעיקר צריך לכתוב ולכוון ב"זכרנו חיים" ולבקש השנה יהיה לנו שנה של קשר נפשי טוב מאוד עם השם יתברך.

לדוגמא, "אני בטוחה שהשנה הזו יהיה לי קשר חיי ועמוק עם ה' יתברך, ולא מתוך קשיים ח"ו אלא דווקא מתוך חסדים גלויים".

אם ניקח על עצמנו קבלה בר"ה להיות בקשר יום יומי עם השם ת' בהתערותא דלתתא, נראה לו ולעצמנו שאנו לא זקוקות לצרות כדי לפנות אליו.

נבקש מהשם יום יום לחשוב מחשבות טובות בראש השנה, ובעשרת ימי תשובה שהם השורש לשנה כולה – נבקש ונבטח שהשנה יהיה לנו חיים אמיתיים, לב חי שמרגיש את אהבת הבורא, מוח חי שחושב מחשבות של אמונה וביטחון.

לסיכום עבודת ראש השנה היא בטחון. "לכו אכלו ממתקים ושתו משמנים כי חדוות ה' היא מעוזכם". ובעיקר האכילי את הלב המוח במחשבות מתוקות אודות השנה הבאה, הבטיחי להאכיל טוב השנה הזו את נשמתך בדיבור יום יומי מתוך הלב עם המלך הטוב – והשנה החדשה תהיה באמת מתוקה מדבש!

לקבלת תפילות של חוה ומידע על שיעוריה havaor20@gmail.com

תגיות:ראש השנהנשים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה