כתבות מגזין

זו לא סיסמה: כוחנו באחדותנו!

הייחודיות של עם ישראל היא שהוא לא ככל העמים - כל ישראל עֲרֵבִים זה לזה. לעם ישראל ניתנו תרי"ג מצוות, אבל אף אחד בעם ישראל לא יכול לבצע לבדו תרי"ג מצוות

אא

משל ידוע מספר על אדם שהיה שואב מים מן הבאר, והיה נושא את המים בשני כדים כל הדרך אל ביתו. כד אחד היה שלם, והכד השני היה סדוק. בכל פעם שהאיש היה נושא את הכדים הוא היה ממלא אותם עד סופם, אך הכד הסדוק היה מטפטף, ועד שהיה מגיע האיש לביתו נשארו באותו כד מעט מאד מים.

הכד הסדוק הרגיש מאד מבויש בכך שהוא לא מצליח לבצע את תפקידו כראוי, ויום אחד הוא פנה לאיש ואמר לו: "אני מבקש ממך סליחה שאני לא מצליח לבצע את תפקידי. אני סדוק, והמים נוזלים ממני ומטפטפים כל הדרך, ועד שאתה מגיע אל ביתך כמעט לא נשארים בי מים".

האיש חייך אל הכד ואמר לו: "היום כשאנחנו הולכים בדרך, תשים לב באיזה צד פורחים פרחים".והכד הסתכל וראה שבצד הדרך, רק בצד אחד של הדרך, פורחים פרחים יפים וריחניים.

אמר לו האיש: "אתה רואה? רק בצד אחד של הדרך פורחים פרחים. רק בצד שלך. ידעתי שאתה מטפטף, ולכן זרעתי זרעי פרחים בצד הדרך. בכל פעם שאנחנו הולכים ואתה מטפטף, טיפות המים הללו משקות את הפרחים ומגדלות אותם. אם לא היה בך סדק, כל הפרחים היפים הללו לא היו קיימים. רק בזכותך כל היופי הזה קיים".

לכל אדם יש את הייחודיות שלו, וכל אחד קיבל תכונות וכישורים שיעזרו לו לממש את התפקיד שלו בעולם. רק בזכות הכד הסדוק יכולים לפרוח הפרחים הנפלאים בצד הדרך. לפעמים היתרון הוא בדיוק החיסרון, והחיסרון הוא בדיוק היתרון הגדול. הכל תלוי רק בנקודת המבט.

הייחודיות של עם ישראל היא שהוא לא ככל העמים - כל ישראל עֲרֵבִים זה לזה. לעם ישראל ניתנו תרי"ג מצוות, אבל אף אחד בעם ישראל לא יכול לבצע לבדו תרי"ג מצוות. יש מצוות שניתנו רק לנשים, למשל מצוות חנ"ה- חלה (הפרשת חלה), נידה (טהרה), הדלקת נר. יש מצוות שניתנו רק לכוהנים, יש מצוות שניתנו רק ללווים, יש מצוות של ישראל, ובעם ישראל הדרך היחידה לבצע את כל המצוות היא רק כשהם ביחד, רק כשהם שרויים באחדות. נאמר בשיר השירים: "כולך יפה רעייתי ומום אין בך". בשיר השירים הרעיה משולה לעם ישראל, והדוד משול לקדוש ברוך הוא. מה פשר המילה כולך, כולך יפה רעייתי? יש לכך פירוש יפה: לפעמים מסתכלים מקרוב מאד על תמונה, ומקרוב רואים שהתמונה לא לגמרי מושלמת, כאן יצאו מהקווים, ושם הצבע נמרח, ומקרוב רואים הרבה פגמים וטעויות. אבל כשמתרחקים ורואים את התמונה במלואה, רואים את יופייה והדרה של התמונה. כשרואים את כל התמונה בכללותה, אז "כולך יפה רעייתי ומום אין בך". כך גם עם ישראל. אם מסתכלים על הפרט אז לא תמיד הכל מושלם, רואים שכאן יש בעיות ושם יש בעיות, אבל כשמסתכלים בכלליות על עם ישראל אז "כולך יפה רעייתי ומום אין בך". זה כוח האחדות של עם ישראל.

יש לדעת שלא רק למעשים הגדולים יש כוח וערך, אלא גם למעשים הקטנים כביכול. ולא רק למעשים, אלא אפילו לשיחה ולמחשבה טובה יש ערך וחשיבות. מניין שיש שכר טוב לשיחה נאה? שכתוב: "אין הקדוש ברוך הוא מקפח אפילו שכר שיחה נאה" (מסכת נזיר כ"ג, ע"ב). ומניין שיש ערך אפילו למחשבה טובה? שכתוב: "מחשבה טובה מצרפה הקדוש ברוך הוא למעשה, שנאמר אז נדברו יראי ה´ איש אל רעהו, ויקשב ה´, וישמע. ויכתב ספר זכרון לפניו ליראי ה´ ולחושבי שמו" (קידושין מ, ע"א) . 

התמונה הגדולה מורכבת מהפרטים הקטנים, ולפרטים הקטנים יש ערך מצטבר. אפילו טיפות קטנות שנוזלות מכד סדוק, יכולות להצמיח פרחים יפים ולהביא הרבה אור וברכה לעולם.

 
תגיות:עם ישראלבין אדם לחברו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה