חדשות כלכלה

הודעת הווטסאפ שמשגעת את המדינה: האם הבנקים ישלמו לכם אלפי שקלים?

סביר שגם אתם קיבלתם הודעה בווטסאפ על אלפי השקלים בהם עתיד הבנק לפצות אתכם בגלל עמלות שגבה שלא כדין. האמת? הבנקים אמנם התחייבו לפצות כל לקוח, אבל ממש לא באלפי – או מאות – שקלים

אא

גם אתם קיבלתם הודעה בווטסאפ על כך שהבנקים צפויים לפצות כל לקוח באלפי שקלים על עמלות שנגבו בעבר שלא כדין? אם כן, הבה נקווה שלא מיהרתם לקנות פריטים נוספים לחג מתוך אמונה שהכסף מהבנק יכסה את ההוצאות.

הבנקים אכן צפויים לפצות את לקוחותיהם, אבל ממש לא באלפי שקלים לכל לקוח. בסוף מאי, בית המשפט המחוזי בתל אביב אישר הצעת פשרה ליישוב תביעות ענק שהוגשו נגד הבנקים בישראל בטענה שחמשת הבנקים הגדולים תיאמו ביניהם עמלות – דבר האסור על פי החוק. על פי ההסדר שנחתם, הבנקים יפצו את לקוחותיהם בסכום כולל של 35 מיליון שקלים. אלא שמשום מספרם הגדול של הלקוחות, הפיצוי לכל אחד יעמוד על שקלים ספורים בלבד.

מי זכאי לפיצוי? כל אדם או תאגיד שהחזיק חשבון בנק באחד מהבנקים הגדולים – הפועלים, לאומי, דיסקונט, מזרחי, טפחות, והבינלאומי – בתקופה שבין ינואר 1990 ליוני 2008. מי שלא העביר את חשבון הבנק שלו לבנק אחר יקבל את הפיצוי ישירות לחשבון הבנק, אולם מי שהחליף חשבון בנק יידרש למלא טופס מקוון באתר הבנק על מנת לקבל את הכסף. מי שלא שמר תדפיס חשבון מחשבון בנק שסגר זה מכבר, יצטרך לחתום על הצהרה בפני עורך דין. שכר הטרחה לעו"ד, מיותר לומר, יהיה גבוה בהרבה במקרה זה מהשקלים הבודדים שיקבל כפיצוי מהבנק.

התביעות הייצוגיות נגד הבנקים הוגשו בעקבות קביעתה משנת 2009 של הממונה על הגבלים עסקיים רונית קן כי הבנקים שיתפו ביניהם פעולה על מנת לתאם את מחירי העמלות על פעולות בנקאיות שונות. עם זאת, בשל תשתית ראיות חלשה, בית המשפט עודד את הצדדים להגיע לפשרה. בסופו של דבר, כאמור, נחתם ההסכם שמבטיח לכל לקוח ששילם עמלות גבוהות פיצוי נמוך עד כדי גיחוך. מי כן הרוויח מהתביעות נגד הבנקים? עורכי הדין שהגישו את התביעות. כחלק מהסכם הפשרה, הם יקבלו שכר טרחה מכובד בהחלט. עורך הדין רם דקל אשר ייצג את אחד התובעים יקבל 3.3 מיליון שקל, עורכי הדין עמית מנור ויוקי שמש, שייצגו את התובעים נעם לוי ואת אסף ישפה יקבלו כ-1.4 מיליון שקל ואילו עורכי הדין רם גורודיסקי ואמיר ישראלי, שייצגו את התובעת מרים קוסטרינסקי, יקבלו 1.3 מיליון שקל. התובעים עצמם, לעומת זאת, יסתפקו בסכום של 50 אלף שקלים לכל אחד מהם.

תגיות:בנקיםפיצויכסף

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה