חדשות בעולם

התייבשות הנהר חשפה תעלומה בת 70 שנה

התייבשות נהר הוויסלה שבפולין – אשר מפלסו הגיע הקיץ לשפל של מאות שנים – חשפה בקרקעיתו שורה של ממצאים בעלי חשיבות היסטורית

אא

ירידת מפלס המים בנהר הוויסלה שבפולין, בשל הבצורת הקשה הפוקדת את אירופה, חשפה מצבות יהודיות שהיו מושלכות בקרקעית הנהר מאז מלחמת העולם השנייה, לאחר שחוללו ונופצו על ידי הנאצים ימ"ש.

המצבות התגלו באקראי על ידי אדם שטייל לאורך הנהר. המטייל המופתע עדכן את ג'וני דניאלס, מנהל הקרן היהודית 'ממעמקים', למקום. 'ממעמקים' פועלת, זה מספר שנים, לאתר מצבות יהודיות במזרח אירופה ולהשיבן למקומן בכבוד הראוי להן.

דניאלס, צעיר שומר מצוות מאנגליה, מסתובב כבר מספר שנים ברחבי פולין ובמדינות השכנות, לשם מטרה אחת: איתור והצלת שברי מצבות של יהודים, אשר נהרסו והפכו לקירות, מדרגות ומדרכות בפולין. "אני רוצה להחזיר את האבן הזו לבית הקברות, לשם היא שייכת", אומר דניאלס.

בית הקברות אליו שייכות המצבות, הוא ככל הנראה 'ברודנו' ברובע פראגה המפורסם שבוורשה. לפני מלחמת העולם היו בבית העלמין כ-300,000 מצבות של יהודים, אך מאורעות המלחמה גרמו לחורבנו והותירו בו כ-3,000 מצבות בלבד. מצבות רבות נלקחו מבית העלמין ההרוס בידי התושבים המקומיים לאחר המלחמה, לצורך סלילת כבישים ובניית קירות לבתיהם.

הוויסלה, הנהר הארוך ביותר בפולין, זורם לאורך מרכזה של המדינה, מדרום לצפון, חולף על פני קרקוב וורשה ונשפך אל הים הבלטי, מזרחית לגדנסק. אורכו של הנהר העצום הוא 1,047 קילומטר.

השפל של הנהר העלה ממצא היסטורי נוסף: בסוף השבוע שעבר נמצאו שרידיו של מטוס קרב סובייטי, שהופל מעל הנהר הקפוא בחורף תש"ה, בעת נסיגתם של הכוחות הגרמנים מפולין אל ארצם וכיבושה בידי הצבא האדום. בין שברי המטוס נמצאו גם שרידי אנשי הצוות שלו, חלקי מדים סובייטיים, מצנח, צווארון של מעיל, חלקים ממגפיים, אקדח של טייס, ציוד רדיו וכן תחמושת רבה.

בקרקעית הנהר מצאו חוקרים מקומיים גם שברי אבנים מגשר פוניאטובסקי, שפוצץ על ידי הגרמנים בתחילת המלחמה ונבנה מחדש לאחריה.

תגיות:אירופהפוליןנהר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה