שידוכים וחיפוש זוגיות

הרבנית צביה שוויצה: יש דברים שאסור להתפשר עליהם בשידוך

הרבנית צביה שוויצה, שדכנית וותיקה המסייעת לרווקים ורווקות שומרי מצוות מכל המגזרים, מדברת על בעיות מציאת הזיווג הייחודיות לדור, הגישה הנכונה לשידוכים, והתכונות החשובות שחיוני למצוא אצל בן או בת הזוג

אא

אין הרבה שדכניות שזוכות לפרגונים חמים בפורומים של פנויים ופנויות. הרבנית צביה שוויצה, עם זאת, אשת חבר לרב עוזי שוויצה, רבה של כפר יונה, היא אחת מיוצאות הדופן הנדירות האלה. "מאירת פנים וטובה מאד", "ממש מקשיבה ונענית לבקשות ודרישות הפונים", הם רק חלק מהמחמאות שנחלקו לה בפורום אחד כזה.

"כבר לפני ארבעים שנה הגעתי לתחום, מתוך רצון לעזור לאנשים", היא מספרת. "לפני כ-14 שנים פנו אלי מטעם ערוץ שבע וביקשו שאפתח משרד שידוכים בשיתוף פעולה איתם. ארבע שנים עבדתי איתם ביחד, ולאחר מכן המשכתי באופן עצמאי. אני לא רק מציעה שידוכים אלא גם מעניקה שירותי ייעוץ לנפגשים ומלווה את השידוכים עד ההחלטה. יש זוגות איתם אני ממשיכה את הקשר גם אחרי החתונה".

לשוויצה ברור לגמרי מה הוא תפקידה של שדכנית. היא לא 'ינטע' של 'כנר על הגג': היא זוכה להיות שותפה לבורא עולם. "לעשות שידוכים זו זכות. הרי בגמרא מובא שמאז בריאת העולם הקב"ה יושב ומזווג זיווגים. אנחנו זוכים להיות שליחים ושותפים שלו. אבל כדי להיות שותפים ראויים, צריך להיזהר. לא להדביק סתם שמות זה לזה כי הוא מחפש והיא מחפשת...לבדוק ממש לעומק את ההתאמה.

"לא מזמן היתה לי שיחה עם אם שנואשה מדרישות השידוך של ביתה: 'מה אני אעשה עם השיגעונות שלה?' היא שאלה אותי. אמרתי לה שהיא לא צריכה לעשות כלום. תני לה להיות היא! אף פעם אי אפשר לדעת מראש שהציפיות של הבת לא הגיוניות. לאם יש מטרה אחת: לראות את הבת נשואה. הבת, לעומתה, רוצה לדעת שהיא תקים בית עם מישהו שיהיה לה טוב איתו. לכן חשוב מאד להקשיב לילדים שלנו, ולהבין את סדר העדיפויות שלהם בשידוך".

שוויצה עובדת עם כל גווני הציבור שומר התורה ומצוות: מדתיים לאומיים ועד חרדים חסידיים. "ואני יכולה לומר לך, שבכל המגזרים הבחורים מבקשים אותו דבר" היא צוחקת, "כולם רוצים, בראש ובראשונה, בחורה רזה ויפה".

הרבנית צביה שוויצההרבנית צביה שוויצה

איך את עוברת את המשוכה הזו?

"אני תמיד מסבירה לבחורים שאין אישה שהשם ברא מכוערת. אין דבר כזה! אז הם אומרים שהם רוצים אישה 'שכולם יגידו' שהיא יפה. אז שוב אני מסבירה שלא כך זה עובד. אתה לא צריך אישה שכולם יודו ביופייה, אלא אישה שתמצא חן בעיניך. רק מציאת החן ההדדית היא הדבר החשוב. וכבר ראיתי שמנות שהתחתנו עם רזים ולהפך.

"חייבים להיות עם ראש פתוח בדברים כאלה, כמו גם בדרישה הנפוצה אצל בנות לגבר 'אקדמאי'. לא מזמן נודע לי שבחורה שהיתה רשומה אצלי נישאה למישהו שגם היה רשום אצלי. הם פשוט נפגשו באירוע, התחילו לדבר, מצאו חן זה בעיני זה, והתחתנו. אבל אימא שלה הודתה שאם אני הייתי מציעה את הבחור הזה – הם היו נפגעים. איכשהו, כשאנשים הולכים לשדכנית הם מצפים לקבל הצעות מושלמות שעונות במאה אחוז על הציפיות שלהם".

עד שהתחילה לעסוק בעולם השידוכים, אומרת הרבנית שוויצה, היא לא ידעה עד כמה יש צורך בזה ועד כמה רווחות טעויות בהתייחסות לנושא. "קודם כל, על שידוך טוב לילד צריך להתפלל ממש מהרגע שהוא נולד! מעבר לזה, כשהילד מגיע לגיל 18 צריך להעלות את הנושא איתו ולהסביר לו שהעסקה הכי חשובה שיבצע בחייו היא בחירת בן או בת הזוג. הורים אומרים 'הילדים רוצים לעשות את זה בכוחות עצמם, הם יסתדרו'. זה לא נכון. המצב הרצוי הוא כזה שיש בו שיתוף פעולה בין ההורים והילדים במשימת מציאת הזיווג".

"יש גם מין מכה כזו שרווחת היום: 'כל זמן שאני לומדת אני לא יכולה להיפגש'. מרוב לחץ לתארים ולמצוינות חוסמים את האפשרות להקים בית. אני רוצה לספר מהניסיון שלנו: זכינו לחתן תשעה ילדים ברוך השם – כולם התחתנו בגיל צעיר וכולם המשיכו ללמוד אחרי החתונה. הגיל הצעיר זה הזמן להיות ביחד. אז תהיו בית של סטודנטים, אז מה?"

לפעמים זה יכול לגרום בעיה כלכלית.

"הנושא הכלכלי הוא בעיה במקרים מסוימים, זה נכון. בכלל, יש אנשים שנתקעים בשידוכים כי היכולת של ההורים להשתתף בהוצאות ולעזור כלכלית היא נמוכה. למרבה המזל, הדרישות התחילו קצת לרדת בזמן האחרון. בגדול העצה שלי: הרבה תפילות ולנסות להתגמש כדי למצוא שידוך שמתאים לכם מבחינת הדרישות הכלכליות".

רווקים מתבגרים יותר זוכים לליווי אחר מהרבנית שוויצה. בגיל כזה הם בדרך כלל ברשות עצמם, פחות תחת השפעת ההורים, ויותר רגילים למסלול חיים מסויים. "אין ספק שלצעירים קל יותר להתגמש", היא אומרת.

מה את מייעצת לרווקים ורווקות מבוגרים שטרם מצאו את זיווגם?

"אני תמיד מסבירה שברגע בו עומד מולך מועמד צריך לנסות פחות להסתכל על דברים כמו עד כמה הוא מלומד, ולהתמקד בבדיקה עד כמה הוא בן אדם ובן שיח ראוי. חשוב מאד ששדכן יבנה אמון עם רווקים בגיל הזה, כך שהם יאמינו שהוא רוצה את טובתם ויטו לו אוזן. העצה הכללית היא שאסור להתפשר בכל מחיר, אבל צריך להתמקד בדברים החשובים".

על מה, באמת, אסור להתפשר?

"יש כמה דברים בסיסיים שחיוני שיהיו למען הצלחת השידוך. קודם כל, אמון – לדעת שהמועמד סיפק ידע נכון על עצמו, דיווח את הגיל האמיתי, וכו'. בנוסף, מצב בריאות – חשוב לוודא שיודעים בדיוק מה מצב הבריאות הפיזי והנפשי.

"אני תמיד אומרת גם לבדוק יציבות. האם המועמד הרבה להחליף מסלולי לימודים או מקומות עבודה? האם הוא נוטה להתחיל דבר ולהפסיק באמצע? בדייטים כדאי לשים לב אם יש לו אורך רוח, האם אתם יכולים לדבר בצורה משוחררת או שמשהו בו מלחיץ אתכם. האם אפשר לתקשר בצורה ברורה וחופשית? כמו כן, האם המועמד או המועמדת מעלים בשיחה נושאים מדאיגים כמו תלות שלהם בהורים? חשוב גם מאור פנים. לראות שיש שמחה וחיוך.

"לבסוף, כשהדייט הסתיים ונפרדתם לדרכיכם – הסימן הכי טוב שיש כאן פוטנציאל לקשר הוא התחושה שלא מיציתם, שעדיין יש לכם דברים לומר לו או לה".

יש לה גם טיפים מעשיים לגבי אופן התנהלות השידוך: "אני ממליצה לא להרבות בטלפונים, במיוחד לפני הפגישה הראשונה, ושהפגישה הראשונה לא תארך יותר משעה ורבע. ותשתדלו לא לדבר בה על המשפחה שלכם אלא על עצמכם".

הדרך אל הזיווג איננה קלה, וכך גם מלאכתה של שדכנית. אולם הרבנית שוויצה אומרת שהיא שואבת כוחות ונוחם מדברי האדמו"ר ממודז'יץ לבעלה לפני שנים. "שלחתי אז את בעלי לשאול למה שידוכים מסויימים מתעכבים כל כך. האדמו"ר אמר לבעלי שארבעים יום טרם יצירת הוולד הרי מכריזים 'בת פלוני לפלוני', ועד ההצהרה על השם הסופי – המלאכים מעלים כל מיני שמות אחרים. כדי למצוא את הזיווג האמיתי, כך אמר, אדם צריך לעבור קודם דרך כל השמות שהוזכרו בשמיים לפני כן. הרבה רווקים אמרו לי שהדברים האלה נותנים להם כוח לעמוד בעוד פגישה ועוד פגישה: הידיעה שכל הצעה, גם אם לא יצא ממנה כלום, היא צעד חשוב בדרך אל הזיווג שלך".

תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה