כתבות מגזין

דוד ד'אור: "ההופעה בקיסריה תהיה חגיגה של מוזיקה ואהבת חינם"

בו' תשרי, בעיצומם של עשרת ימי תשובה, יופיע דוד ד'אור בקיסריה בערב של שירי סליחות, שירי תהילים ושירים מקוריים. גם הרב זמיר כהן יהיה שם

אא

לכבוד יום הולדתו החמישים, שיחול בו' תשרי הקרוב, קיבל היוצר והזמר דוד ד'אור מתנה מיוחדת מאשתו פזית: הופעה בקיסריה. דוד ד'אור מתאר את ההופעה הצפויה כ"חגיגה גדולה עם כל עם ישראל, שתשלב פיוטי סליחות עם שירים מאלבום התהילים שלי ושל תומר הדדי, ועוד שירים נוספים". במופע צפויים להשתתף אמנים אורחים: ברי סחרוף, ישי ריבו, קובי אפללו וכן מקהלת פייטנים, וגם 17 נגנים, אבל האורח הייחודי ביותר במופע, בעיניו של ד'אור, הוא הרב זמיר כהן שצפוי להגיע ולברך את המשתתפים. המחווה הזו, כך ברור, מרגשת את ד'אור. "אני מעריך אותו מאוד באופן כללי ובפרט על הסכמתו להגיע. הרב זמיר גילה לי עולם חדש שלם בנועם דיבורו ובנועם הליכותיו".

בהתאם לתאריך – ו' תשרי – הערב יכלול שפע של שירי סליחות, וד'אור מפרט כמה מהם עבורנו: "י-ה  שמע אביונך, שהוא שיר שאני מאד אוהב. "אדון הסליחות", שהוא  ממש ההמנון של הסליחות, "א-ל נורא עלילה", "אדיר ונאור", "אבינו מלכנו" ועוד שירים רבים."

יש שירי סליחות שאתה אישית אוהב באופן מיוחד?

ד'אור פותח בהצהרה נוסח 'כולם היו בניי': את כל שירי הסליחות, לדבריו, הוא אוהב מאד. אחרי קצת לחץ, עם זאת, הוא מסכים לפרט את הפייבוריטים שלו. "אני אוהב מאד את 'שמעתי שמעך יראתי' בנוסח התימני. בשיר הזה אנחנו בעצם מבקשים מהשם שיזכור שעפר אנחנו. מי לא יכול להתחבר לזה? הרי לכולנו יש חטאים קטנים שאנחנו נופלים בהם, וכך אנחנו מבקשים מהשם: בבקשה, תזכור שאני אנושי, שאני רק עפר...כמו ילד שבא לאימא ואומר 'אבל אני רק ילד'. איך אפשר לא לחמול עליו?

"אני אוהב מאד גם את 'אבינו מלכנו'  – תפילה שאני ממש מרגיש שהיא פותחת שערי שמיים. הטקסט הולך ומתגבר מקטע לקטע, וכשמגיעים ל'חמול עלינו' אני מרגיש שזו זעקה שנשלחת ישר למעלה".

"בכלל," אומר ד'אור , "בכל שירי הסליחות יש אנרגיה אחרת, עוצמתית מאד. לכן גם רוב האנשים שאינם שומרי מצוות מתחברים אליהם".

יש פיוטים שאתה אוהב במיוחד בתפילות של ראש השנה?

"את 'אחות קטנה ', שהוא ספתח כל כך מקסים לתפילות. כל ערב ראש השנה כשאני קצת מאחר לבית הכנסת אני אומר 'שרק לא אפסיד את אחות קטנה'. זה כמו להפסיד את "כל נדרי" בערב יום הכיפורים...

"כמובן, גם 'עת שערי רצון', שכל שנה מחדש פשוט מפלח את ליבי. המחבר שלו היה רב גדול מספרד שהבן שלו התאסלם, והטרגדיה האישית שלו מהדהדת בשיר: העקדה היא עבורו משל להתאסלמות. יש שם שורות כל כך כואבות: "אמר לשרה: חמודך יצחק גדל ולא למד עבודת שחק", "אל נא יהי עולם בלי ירח". זה באמת שיר שמתאר תהליך מאד לא פשוט שעם ישראל עובר במשך כל הדורות. ההקרבה הזו שאנחנו נדרשים אליה שוב ושוב – הרי גם היום אנחנו עוד מקריבים את בנינו בארץ הזו. השיר הזה מדבר לכל יהודי: למי שעבר את השואה, למי שעבר מלחמות. כל הסבל היהודי מתנקז לכדי טקסט אחד נוקב. זה פשוט סיפור הכאב של העם היהודי.

דוד ד'אור (צילום: פלאש 90)דוד ד'אור (צילום: פלאש 90)

"כל שנה כשמגיעים ל'ינון ואליה אני שולח' אני אומר 'תשלח כבר, תשלח'!' אנחנו רוצים כל כך להשתחרר מהכאב הזה. זו זעקה יוצאת מלב של עם שלם, שמכניסה את כל שאר הדברים לפרופורציות – וגם מזכירה לנו עד כמה איננו מבינים את רצון השם".

בנוסף לשירי הסליחות, ד'אור צפוי לבצע בקיסריה שירים מקוריים שלו, ביניהם את 'שירת הזמיר' שיצא לאחרונה. "שירת הזמיר נכתב בהשראת התכנית שצילמתי לערוץ הידברות יחד עם הרב זמיר כהן. השיר משווה את עם ישראל לציפור עייפה, שכל הזמן באים לטורפה והיא מתגעגעת לשירת הזמיר הטהורה: למעמד הר סיני, לבית המקדש, לשלום ושלווה. זה שיר שהתקבל יפה מאד, ברוך השם".

אז המופע יציג בעצם שילוב של סגנונות.

"כן. לכל אורך הקריירה שלי אני מנסה לחבר, להדגיש את הדומה והמשותף, לא לנקוט בגישת 'הפרד ומשול' שאנשים כל כך אוהבים. מבחינתי זה יהיה מופע של אהבת אדם דרך שירי סליחות, שירי תהילים, ושירים מקוריים שלי. פשוט חגיגה של מוזיקה ואהבת חינם. זו בהחלט מתנת יום הולדת יקרה לי מאד, כי אני אוהב מאד להופיע. הקשר הבלתי אמצעי עם הקהל מפרה אותי ומרגש אותי – ואני מקווה שגם את הקהל".

אם כבר הזכרנו את התכנית 'שירת הבריאה', איך אתה מסכם את העונה הראשונה?

"נהניתי מאד, אני מקווה שהתכנית תמשיך לעונה נוספת. אני מקבל פידבקים מדהימים מאנשים שצפו בתכנית. התכנית בעצם מחברת את הספר של הרב זמיר 'המהפך' ואת דיסק התהלים שהלחנתי עם תומר הדדי. היה חיבור מופלא בין הטקסטים, לדעתי. בכלל, זו חוויה עצומה לשבת עם הרב זמיר ולשמוע את הפנינים שהוא מפיק: על כל שאלה היתה לו תשובה משברת את האוזן בכמה רמות – גם עבור מי שלא למד תורה. לרב זמיר אין הגדרות קשות להבנה: הוא מדבר בשפה ברורה שנוגעת ללב".

'שירת הזמיר', אגב, השיר החדש של ד'אור, הוא סינגל מתוך האלבום שדוד ד'אור עובד עליו בימים אלו: אלבום של שירים מקוריים, אותם הוא מגדיר כשירים "עם ערך נוסף מהלימוד והמסקנות שהגעתי אליהם בשנים האחרונות. כמו בשירת הזמיר, אני מרבה להשתמש בדימויים. אני חושב שיש חשיבות גדולה לשירים עם משמעות: השירים שאנחנו שומעים כילדים זורעים בנו המון זרעים. היום, דור הילדים שלנו נחשף להרבה טקסטים ברמה לא גבוהה ועם מסרים רדודים. לדעתי שירים כאלה קצת משתקים את המחשבה, לא מעוררים רצון להבין. אני מנסה ליצור שירים אחרים".

שירי התהלים, כמו גם השירים נושאי המסר היהודי נוסח 'שירת הזמיר', הם טביעת האצבעות המוזיקלית שמותיר תהליך ההתחזקות של דוד ד'אור. ד'אור עצמו, עם זאת, לא אוהב את המילה 'התחזקות'. "זה לא שמתחזקים וזהו – זו מילה מטעה. הרי כל החיים אנחנו מתחזקים, מועדים, קמים, מתגברים. יהודי צריך להיות כל הזמן בתהליך, בהתאם לרמה ולמקום שהוא נמצא בחיים. אצל כולנו היצר מכריע אותנו לפעמים, ואז אנחנו צריכים לבחור בטוב מחדש. הבחירה בטוב היא הדבר היחיד שיש לנו עליו שליטה בחיים: 'הכל בידי שמיים חוץ מיראת שמיים'.

"כל מה שאנחנו יכולים לעשות הוא לקום בבוקר, ולבחור להאמין בהשם, ולבחור לנסות לעשות רצון השם. לפעמים הולך לנו טוב יותר ולפעמים אנחנו מפגינים חולשה. העיקר זה להשתדל, להשתדל ולהשתדל".

ניגון הבריאה עם דוד ד'אור והרב זמיר כהן:

 

תגיות:דוד ד'אורקיסריההופעה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה