מעניין

הכירו את המעיין שהופך כל דבר לאבן

מעיין קסום הופך כל חפץ שנמצא במימיו לאבן. התושבים מאמינים כי הוא מקולל. ומה אומר המדע?

לצפייה בתמונה

לחץ כאן
אא

"מעיין האיבון" נמצא בגדות נהר ניד שבצפון יורקשיר. מדובר במעיין קסום, אך כבר מאות שנים שבני אדם נמנעים מלהגיע אליו, מתוך אמונה שהמעיין מקולל.

המעיין זכה לשמו משום שכל חפץ שבא במגע עם מימיו הופך לאבן. עלים, ענפים, ציפורים מתות ועוד, נהפכים תוך מספר חודשים לאבן הודות לטפטופיו של המעיין. להילה המקוללת של המעיין תרמה גם העובדה שקיר האבן, ממנו בוקע המעיין, נראה כמו גולגולת.

לאורך השנים הושארו ליד המפל חפצים שונים, ואף הם הפכו לאבן. על חוט תלוי ניתן לראות כובע, דובי צעצוע, קומקומים ואופניים, כולם מאובנים.

מעניין להתבונן בהיסטוריה של המעיין: אז נחשב המעיין דווקא לבעל  יכולות ריפוי על טבעיות, ואנשים רבים רחצו במימיו באמונה כי הוא מרפא מחלות שונות. רופא מתחילת המאה ה-17 תיאר אותו כ"מזור לכל פגם גופני". אך עם ההבנה כי המעיין הופך חפצים דוממים לאבן, המוניטין שלו הדרדר במהירות.

המדע המודרני שש על המעיין כמוצא שלל רב, וחפץ לפתור אחת ולתמיד את חידת מימיו המאבנים. דגימות המים נחקרו ונמצא כי הם מכילים ריכוז גבוה של מינרלים היוצרים ציפוי אבני קשה סביב האובייקטים. הקליפה הקשיחה נוצרת בתהליך הדומה לתהליך יצירתם של נטיפים, אך בקצב הרבה יותר מהיר. עוד נמצא במחקר כי ריכוז הקלציטבמים הוא כה גבוה עד כי נאסר על המבקרים במעיין לשתות את מימיו מחשש להרעלה.

(צילומים: Anne)(צילומים: Anne)

תגיות:רץ ברשתמעניין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה