שו"ת טלוויזיה

האם מותר לצפות בטלוויזיה שאחרים הדליקו בשבת? מה יעשה בחור המעוניין לשחק בסדרות טלוויזיוניות? וכיצד יש לנתק את הילדים מהמסך הקטן?

אא
שלום רב, הבנתי שבשבת אסור לעשות מלאכה אשר יש בה יצירת מציאות חדשה, ולכן אסור להדליק את האור וכו'. אך כאשר האינטרנט, המחשב או הטלוויזיה עובדים לפני כניסת השבת, האם מותר לי להשתמש בהם לאורך השבת?
שלום. גלישה במחשב הדלוק מערב שבת אסורה בהחלט, מאחר שכל גלישה ולחיצה פותחת דף חדש ומפעילה גלים ומערכות שלמות, ויש בכך משום חילול שבת. טלוויזיה דלוקה במקום אחד ללא מעבר מערוץ לערוץ, אם אין בכך משום הפעלת מערכות בשבת - יש בכך משום הנאה ממלאכת שבת הנעשית באיסור, שהיא אסורה בהחלט. חלק מערכי השבת כוללים את ההימנעות מהתלות בחשיבה ובערכים של עורכי התוכניות בטלוויזיה, תוך מנוחה מהריצה המתמדת לדברים חומריים. ובשמירת השבת מזלך יעלה עשרת מונים.
שלום וברכה. אני חוזרת בתשובה כבר כמה שנים, אבל על הורי לא הצלחתי להשפיע, והם מדליקים טלוויזיה בשבת כאשר אני נמצאת בבית ושומעת... האם זה חטא? אני עושה את כל ההשתדלויות שבעולם, אך לא רוצה לריב איתם, על מנת לא לעבור על מצות כיבוד אב ואם. מה עליי לעשות?
שלום וברכה. אינך נכשלת בשום חטא, אם הנך שומעת ולא מאזינה. כמו כן, את נוהגת כראוי שאינך לוחצת על ההורים. 
שלום וברכה. ברוך השם התחזקתי, וכבר 3-4 שנים אני שומר שבת בשמחה ובאהבה. לפני כשנה החלטתי לטוס לחו"ל במטרה לעבוד. מזה כשנה אני שוהה אצל דוד שלי בבית שאינו שומר שבת. אני מתפלל את תפילות השבת ביחיד, ומשתדל בלימוד הפרשה, תהילים ועוד. יש לי חדר גדול משלי שיש בו פרטיות, ובד"כ אני מסתגר בו רוב השבת. השאלה שלי היא כזו: כשבני הבית רואים טלוויזיה של ישראל, שזה אומר שבארץ יצאה השבת ואצלנו (בחו"ל)עדיין שבת, האם מותר לי לצפות? (מדובר בתוכן שאינו אסור - משחק כדורגל לדוגמה). חשוב לי לציין שאם אני לא אבוא לראות, עדיין יושבי הבית יצפו בטלוויזיה. דבר נוסף, אני יודע בוודאות שכשאגור לבד או כשאחזור לארץ לא אראה או אדליק טלוויזיה בשבת בשום מחיר. אני פשוט נמצא בסיטואציה מוזרה. מצד אחד בשבת אסור לעשות פשרות ועדיף שלא לראות, ומצד שני אני לא רואה בעיה הלכתית בכך. תודה מראש, ויישר כח על עבודת הקודש שאתם עושים.
שלום וברכה. אסור לך להנות מהדלקת הטלוויזיה שהודלקה ע"י המשפחה באיסור, זאת מלבד טעמים נוספים שישנם לאיסור.
בעידן שלנו קשה מאוד לשמור על הילדים שלנו מפני התקשורת, המדיה וכו'. אנחנו משפחה דתית החיים במחיצת משפחה ושכנים חילונים. היינו מחוברים עד כה ל-HOT, והפעלנו בעיקר את ערוץ הופ לקטנטנים למרות שבנותינו כבר גדולות (9-10). שאלתי היא זאת: עבורנו - בעלי, אני ויתר המבוגרים - הפעלתם אתר מדהים שכבר מעל לשנה מחליף עבורנו את שעות הטלוויזיה בשעות של לימוד והפנמה בצפייה בשיעורים המוקלטים שלכם. העושר הוא רב, ואנחנו נהנים עד אין קץ. יהי רצון שתמשיכו ותחדשנו עלינו שיעורים נוספים.
אבל מה הפתרון עבור הילדים?
הנה תשובתו של הרב זמיר כהן שליט"א:
בקרוב ישודרו בע"ה בערוץ הידברות תוכניות חדשות לילדים. לעת עתה, לאחר שהגעתם לדרגת התחזקות עד כדי כך שהטלוויזיה משמשת בעיקר לילדים, בעוד אתם ההורים צופים בעיקר בשידורי הידברות שבאינטרנט, הרי בוודאי שהטלוויזיה מיותרת בביתכם משום הסכנה שבערוצים השונים. לכן במצב בו אתם נתונים, עדיף לרכוש תקליטורי סרטים בהפקות של יהודים שומרי מצוות (יש היום הרבה סרטים כאלה), ולתת לילדים לצפות בתקליטורים אלה במחשב (ללא גישה לאינטרנט, או שבאינטרנט יש לפחות חסימה איכותית ברמה הגבוהה ביותר של אינטרנט נתיב או רימון).
כמו כן אציין שהנהלת הידברות שוקדת במרץ עם גורמים נוספים על פיתוח ממיר מיוחד שיתחבר למסך שבסלון, ויהיה ניתן לצפות באמצעותו בטלוויזיה נקייה בלבד. אלא שתאריך הסיום עדיין אינו ידוע. ולסיום, כמובן שאילו היה בידכם לעבור לאיזור שכל תושביו שומרי מצוות, היה זה הנכון והטוב ביותר. שכן הנסיון מראה שככל שהילדים מתקרבים לגיל ההתבגרות, כך גדלות הסכנות שבמגורים באזור חילוני, מסיבות מובנות.
באיחולי הצלחה רבה ורוב נחת - זמיר כהן.
התחלתי את דרכי בתחום הפרסום והמשחק בטלוויזיה. נרשמתי היום לסוכנות, ובעזרת השם בקרוב אשחק בטלוויזיה. רציתי לשאול: האם יש איסור לשחק בטלוויזיה?
שלום וברכה. לגבי עצם העניין, אם על פי ההלכה אפשר להסתדר ולהיות שחקן בטלוויזיה - זו לא נראה לי אפשרות מעשית לשחק ולשיר בטלוויזיה חופשית. רוב ההצגות מסתובבות סביב אהבות, בגידות וכו. אסור להתחבק, להתנשק, ללחוץ ידיים עם אשה שאיננה נשואה לך, גם למטרות משחק (וכמובן שישנן בעיות עם שבת, כשרות וכו, אבל בזה כנראה היה אפשר להסתדר). גם עצם ההצגה נערכת מתוך אווירה של הפקרות בין הגברים לנשים, בבגדים לא צנועים וכו וכו, וגם אי אפשר לשומר תורה להציג לפני ציבור גברים דברים האסורים להם לצפיה. יש בכך משום לפני עוור לא תתן מכשול. סיפרו לי חברים שחזרו בתשובה כי חיי המשחק מתערבבים לעתים רבות גם בחיים האמיתיים. שמע נא בני גם להרצאה הזאת, בלינק זה - סיפור אישי מדהים של בחור תל אביבי היוצא למסע מרתק בעקבות החלום ההוליוודי. במהלך המסע הוא מגלה סודות אפלים על עולם הזוהר, ומחליט לשנות כיוון.אולי אפשר לעשות קולנוע כראוי, בצורה שעושה זאת שולי רנד. הוא הסביר את דרכו הנוכחית בערוץ הטלוויזיה שלנו בפגישה עם עדי רן.
שלום, אני בחור בן 19, חוזר בתשובה. לפני כמה ימים לקחתי על עצמי לא לראות טלוויזיה בכלל, וכל זה רק לכבוד ה יתברך. שאלתי היא האם מותר לראות רק את ערוץ הידברות בטלוויזיה, או שעדיף גם לוותר על זה. כי הערוץ הזה מחזק אותי ב"ה.
שלום וברכה. עדיף יותר לראות את הערוץ בשידור ישיר דרך האינטרנט.
התשובות ניתנו על ידי הרב מנשה ישראל והרב בנימין שמואלי, לוקטו ונערכו ממדור השו"ת באתר הידברות.

 

תגיות:טלוויזיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה