ט"ו בשבט

ט"ו בשבט ועם ישראל

עוד השמים קודרים, קרני אור בודדות חודרות מבעד למעטה עבה של עננים, החורף עבר קמעה את שיאו, ולפתע מגיע יום ט"ו בשבט ומבשר על ניצני תקופת האביב

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

חז''ל מחשיבים את ט''ו בשבט כראש השנה לאילנות. אם נתבונן נראה שבעיצומם של ימות החורף חל יום הולדתה של הפריחה והצמיחה המחודשת. אך העצים עדין קרחים והקרה שולטת באוויר. מדוע דווקא תאריך זה הוא סמל הפריחה? לאורך ההיסטוריה הארוכה של התרבות האנושית, מספר רב של תרבויות קמו ועלו שגשגו והגיעו לשיא הצלחתן, אך אט אט התפוררו ולא נשאר מהם זכר.

האימפריה המצרית והאשורית, הבבלית והפרסית, יון ורומא, האימפריה העותומנית והבריטית, גרמניה הנאצית וברה''מ הקומוניסטית - מעצמות על שביום בהיר נעלמו. אך באותו קו זמן, באותה היסטוריה, צועד לו עם לא גדול ולא חזק ומלוה את אותם עמים מצליחים.
 
הם נופלים וכלים והוא נשאר עומד איתן. כל אותן סערות ומלחמות, גזרות וכליות, עומדות לנגדו ולא יכולות לו. הוא שרד תקופות קשות שלמראית עין נותרו בו מעט שבמעט, ועוד רגע קט היה נראה שגם הוא חולף מן העולם, אך כשחלף הזעם הוא פרח וגדל.
 
עם שהוא למעלה מן הזמן. זהו עם ישראל. מהו סוד קיומו? מהי הרוח המחיה אותו? הכיצד שרד את כל ההיסטוריה האיומה הזו? את סודו של עם ישראל ניתן ללמוד מן הפסוק: ''כי האדם עץ השדה''. גילו לנו חז''ל שבכל מקום שבו מופיעה בתורה המילה ''אדם'', הכוונה דווקא לעם ישראל, וכלשונם: ''אתם קרויים אדם ואין העמים (אומות העולם) קרויים אדם''. למדנו שכוונת הפסוק ללמד אותנו שעם ישראל נמשל לעץ השדה - האילן.
 
אם נדע מהו סוד קיומו של האילן נבין גם את סוד קיומנו. הסיבה שהאילן מתקיים שנים כה רבות, שורד חורפים מושלגים וסופות אדירות, ימים חמים וחסרי מים, היא שורשו של האילן המשתרע ומתחפר עמוק באדמה. הוא מזין, מקיים ומייצב את האילן במהלך התקופות הנ''ל. זהו גם סוד קיומו של עמנו- הקשר אל השורשים, אל הדורות הקודמים.
 
רוחו של ''ישראל סבא'' הקשורה בתורה חסרת פשרות, המכופפת את האיומה שבממלכות. אותה זיקה היא הרוח הנושבת בקרבנו, מלבה את עצמותינו. קשר זה שמר עלינו במהלך ההיסטוריה כולה. במלחמות קשות, חורבן בתי המקדש וגלויות, תחת איומי האינקוויזיציה הנוראה, מסעי הצלב, גזירות ופרעות.
 
אחרי הכל נשאר עמנו העם היחיד שיכול להסתכל ארבעת אלפים שנה אחורה בזמן ולהתפאר שהוא עדין קיים. בט''ו בשבט – ראש השנה לאילנות, כאשר העצים ערומים והחורף עוד שולט בחוץ, מגלים לנו חז''ל שזמן זה מעיד על עצם חיותינו.
 
כמו האילן שלמראית עין נראה חסר חיים וקיום, אך היותו מחובר לשורשיו- הוא ילבב באביב, כך גם עם ישראל, אפילו בתקופות קשות, ימי זעם וצרות, כאשר אנו נותרים מחוברים לשורשים הרוחניים שלנו - לתורת אבותינו, סופנו לפרוח ברוב עוז והדר. רועי סמאי.
תגיות:עם ישראלט"ו בשבט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה