עובדות ביהדות

הפתרון נגד השגרה השוחקת: 7 עובדות מפעימות על ברכות השחר

בברכות השחר מודה היהודי לבוראו על שורה ארוכה של חסדים יומיומיים. הוא מודה על שלל איבריו המורכבים והמשוכללים ועל בריאת הנשמה

  • כ"ג סיון התשע"ח
אא

1. חכמינו זכרונם לברכה תיקנו את ברכות השחר, אותן יש לומר מיד עם הקימה בבוקר, ועניינן להודות לה' על הטוב שהוא גומל לנו בכל יום.

2. שגרת החיים עלולה לשחוק את תשומת הלב שלנו לכל הטובה שהקב"ה משפיע עלינו, ובעקבות כפיות הטובה הזו אף הברכה היומיומית שהקב"ה משפיע על האדם אינה משמחת אותו, וחייו נעשים משעממים וריקנים, וכדי לצאת מהשיממון הוא מחפש ריגושים שונים ונגרר אחר תאוות שליליות.

כדי שלא נהיה כפויי טובה תקנו לנו חכמים את ברכות השחר, שבהם נודה לבוראנו על כל הדברים הגדולים והקטנים שעל ידם אנו יכולים לתפקד בעולם. ומתוך הכרת התודה לה', אנו זוכים להתבונן על העולם במבט עשיר ומלא. אנו לומדים שלכל דבר בחיינו יש ערך אלוקי, ומתעורר בנו חשק לפעול טוב ביום החדש.

3. ברכות השחר נקבעו בתלמוד כברכות שיש לומר מיד עם הקימה בבוקר. לאורך הדורות השתנה המנהג וכיום מקובל לומר את הברכות בבית הכנסת לפני תפילת שחרית.

4. גם נשים חייבות לברך ברכות השחר, כדי להודות לה' על הטובה המתחדשת בכל יום

5. בברכות השחר מודה היהודי לבוראו על שורה ארוכה של חסדים יומיומיים. הוא מודה על שלל איבריו המורכבים והמשוכללים, על בריאת הנשמה ועוד רשימה ארוכה של ברכות על העיניים הנפלאות, על הרגלים היעילות, על הנעלים הנוחות, על השכל המדהים, ואפילו על פיסת הקרקע שעליה אנו דורכים מדי יום ביומו.

המכנה המשותף של פרטי רשימה זו הוא שכל המתנות הנפלאות הללו הן דברים שהאדם חי עמם בכל רגע. מסיבה זו, אם הוא אינו משקיע חשיבה והתבוננות מיוחדת בנושא, הוא עלול שלא לחוש שהקדוש ברוך מיטיב עמו.

6. בברכות השחר ישנן שמונה עשרה ברכות כמנין ח"י, וכן בתפילת שמונה עשרה ישנם שמונה עשרה ברכות. גם במזמור "יהי כבוד" יש שמונה עשרה פסוקים ובשירת הים יש שמונה עשרה פעמים את שם ה'.

משמעות המספר שמונה עשרה ביהדות מובא בגמרא: "הני י"ח כנגד מי, אמר רב תנחום אמר רבי יהושע בן לוי כנגד שמונה עשרה חוליות שבשדרה". ביאור הדברים הוא שעמוד השדרה הוא הבסיס והיציבות של האדם, ומרמז על כל חיי האדם. על כן המספר שמונה עשרה מובא מספר פעמים בתפילה, כדי שהאדם יפרט את כל צרכיו, יבקש עליהם בתפילת שמונה עשרה, יודה עליהם בברכות השחר וישעבד את כל חייו לרצון ה'.

7. ברכות השחר משרישות בלב המברך את הידיעה שכל אשר לנו – מה' הוא. המברך את ברכות השחר בכוונה ובשימת לב, חש שהחיים עצמם, הלבוש, האפשרות לפקוח עיניים וכל המצוי ביד האדם – מתנת שמים הם. בברכות השחר מבטא האדם את הכרת הטובה לבורא.

המטרה של כל הברכות בכלל, ושל ברכות השחר בפרט, לומר לאדם - עצור. חשוב, התבונן.
קמת בבוקר, ואתה רואה, אתה שומע-הפלא ופלא! יש לך זוג רגליים, ידיים, המוח שלך עובד- פלאי פלאים. תשמח, תתרגש, תגיד תודה!

הרב שי עמר בהרצאה מחכימה אודות ברכות השחר – משמעותן והלכותיהן:

 

תגיות:בורא עולםהנשמהברכות השחר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה