חדשות בארץ

בגלל טעות אנוש: זכתה בפיס, אך לא תוכל לקבל את הכסף

נורית, תושבת דרום תל אביב, קנתה כרטיס לוטו שזכה ב-70,000 שקל. כשניגשה לקבל את הזכיה, התברר לה כי לא תוכל לקבל את הכסף

אא

נורית, תושבת דרום תל אביב, קנתה כרטיס לוטו שזכה ב-70,00 שקל. נורית, המתפרנסת מסיוע לקשישה בדיור מוגן, התקשתה לכלוא את התרגשותה וניגשה למשרדי מפעל הפיס עם הכרטיס הזוכה.

במשרדים התברר לה כי בשל טעות אנוש לא תוכל לקבל את הזכיה. נורית נדהמה לשמוע כי הקישה את מספר הזהות שלה בטעות קלה: ארבע הספרות האחרונות של מספר הזהות, אותן הקישה במכונת מפעל הפיס, הן אמנם אותן הספרות בתעודת הזהות שלה, אך בסדר שונה.

בכפוף להנחיות מפעל הפיס, במקרה של אי התאמה בין מספר הזיהוי לקוד המוצפן, לא תשולם זכייה.

עורך הדין של נורית, אסף חדי כהן, טוען כי במקרה הנוכחי אפשר לנהוג אחרת. הוא מציין כי מספר הזהות שעל טופס הזכייה אינו שייך לאף אזרח בישראל, ומדובר במספר לא תקני. בנוסף, בעל התחנה מוכן להעיד שנורית קנתה בדוכנו את הכרטיס הזוכה.

בימים אלו מגבשת נורית תביעה נגד מפעל הפיס. "המצב שלי מאוד קשה, עד שזכיתי, הביאו אותי עד למצב של בכי. אפילו אם התבלבלתי, כל אחד יכול לטעות. אבל הפרס הוא שלי", היא טוענת בשיחה עם חדשות 2.

תגובת מפעל הפיס: "מבדיקת כרטיס ההשתתפות נשוא הפניה עולה כי לא נמצאה התאמה בין מספר הזיהוי (4 ספרות) לבין הקוד המוצפן בכרטיס". עוד הוסיפו כי "חובת זיהוי לקוח מתבצעת ע"י מפעל הפיס משנת 2013. בהתאם להוראות ההיתר לעריכת הגרלות הניתן למפעל הפיס ע"י משרד האוצר חל איסור לתשלום זכייה במקרה של חוסר התאמה כמפורט לעיל".

ההלכה בדבר השתתפות בלוטו, הדומה למשחקי קוביה, שונה בין ספרדים לאשכנזים. עבור האשכנזים מותר למלא טפסי לוטו. אך עבור הספרדים, ההולכים על פי פסקי השולחן ערוך והרב עובדיה יוסף, הדבר אסור.

הסיבה לאיסור בהשתתפות בלוטו לפי הספרדים היא שבמשחקי המזל, כיוון שהסיכוי לזכות הוא קטן מאוד, האדם לא קונה את הכרטיס מתוך שיקול דעת גמור, אלא מתוך הטעייה: משמיעים לו ברדיו את אראלה שמתקשרת לזוכים ומוכרים לו אשליה. מתוך טשטוש הוא קונה טופס, ונדמה לו שהוא יזכה. כשהוא מפסיד יש כאן למעשה בעיה של אסמכתא. לכן הרב עובדיה מאוד מחמיר בזה, ואומר שיש כאן בעיה של גזל כספי. 

 

תגיות:מפעל הפיסכסףכרטיס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה