טהרת המשפחה

זהירות מהאפליקציה: 'בודקת כתמים חכמה'

הרבנית אסתר טולידאנו, מומחית בענייני טהרה, מזהירה מפני שימוש באפליקציה המתיימרת לבדוק כתמי טהרה

אא

"בודקת כתמים חכמה" היא אפליקציה חינמית המוצעת להורדה ב"פליי סטור" וב"אפ סטור". האפליקציה מתיימרת להחליף את העין האנושית של הרב באמצעות שאלון אישי המנפק, בסופו של התהליך, תשובה למתלבטת.

הרבנית טולידאנו, מומחית בענייני טהרה, מזהירה מפני שימוש באפליקציה החינמית. ראשית, היא מקדימה כי אלו הלכות קריטיות, שטעות בהן עלולה לגרום חלילה, לאיסורי כרת. הרבנית מצטטת את המובא בגמרא: "כשם שאסור לטהר את הטמא, כך אסור לטמא את הטהור".

כאשר יש ספק בנושא כתמים, יש לפנות לרב מומחה בענייני טומאה וטהרה, שלמד לעומק את הנושא. הרבנית מצטטת את הרמב"ן, שמבטיח כי לרבנים מובטחת סיעתא דשמיא מיוחדת לבל יטעו. הרמב"ן בפירושו על חומש דברים (יז, יא) אומר כי: "רוח ה' על משרתי מקדשו, ולא יעזוב את חסידיו, לעולם נשמרו מן הטעות ומן המכשול".

אילוסטרציה (צילום: shutterstock)אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

הרבנית מציינת מספר מקרים, בהם רב השיב לבני הזוג תשובות מפתיעות. לעיתים אומר הרב על כתם כי האישה בהריון. הדבר התברר כנכון, למרות שהאישה עדיין לא ידעה על כך. פעם אחרת אמר רב שלפי הדם נראה כי האישה חוותה פחד גדול. אכן המקרה התברר כנכון. פעמים רבות, במקרים של כתמים לאחר לידה, אמר הרב כי מדובר בקרע או בפצע פנימי, וגניקולוג מומחה אישר את הדבר.

הרבנית מציינת כי לא ייתכן שאפליקציה תענה תשובות מדויקות. היא מרחיבה ואומרת כי לעיתים רבנים המומחים בנושא עם ניסיון של עשרות שנים מתבוננים לעיתים קרובות בכתם, שואלים שאלות, מתייעצים ורק אז מכריעים. הרבנים נזהרים מאוד לא להחמיר שלא לצורך וגם לא להתיר שלא לצורך. הרב בודק את הכמות, המיקום, הצורה, מתי היתה הבדיקה, מהו מצבה הגופני של האישה וכן הלאה.

הרבנית מסיימת בשאלה: "אם היית יכולה ללכת לדוד המלך, היית שולחת שליח? או נעזרת באפליקציה?... הרבנים של היום זה כמו דוד המלך. אין מה להתבייש לפנות לרב בשאלות על כתמים". 

תגיות:בדיקת טהרהטהרת המשפחה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה