חדשות יהדות

אוהב שלום ובורח מן המחלוקת: קווים לדמותו של האדמו"ר מטאהש זצ"ל

אבל כבד ביהדות ארה"ב וקנדה: זקן האדמו"רים, הרה"ק רבי משולם-פייש לעווי מטאהש זצ"ל נפטר אמש (ד') כשהוא בן 93 בפטירתו

אא

אמש (ד') נפטר האדמו"ר מטאהש, הרה"ק רבי משולם-פייש לעווי זצ"ל כשהוא בן 93 בפטירתו.

בשנת תש"ד, לאחר מלחמת העולם השנייה, הגיע האדמו"ר המנוח עם רעייתו לקנדה, שם חידש את החצר החסידית מעפרה לאחר שואת אירופה. בכוחות על-אנושיים הקים בית מדרש במונטריאול, אליו נהרו מאות חסידים.

מספר שנים לאחר מכן הועבר מרכז החסידות לעיירה שקטה ופסטורלית. הרחק מהעיר, במרחק של 30 ק"מ ממונטריאול, יוסדה את 'קרית טאהש', שם הנהיג האדמו,ר לחסידיו אורח-חיים שהיווה תעתיק מדויק של חיי העיירה החסידיים בהונגריה.

ב'קרית טאהש' הוקמו מוסדות חינוך מפוארים: מוסדות לבנים ולבנות, ישיבה גדולה וקטנה, בית מטבחיים, מקווה טהרה, וכל דבר שקהילה יהודית זקוקה לו. כיום, מתגוררות בקריה כ-400 משפחות.

זקן האדמו"רים, הרה"ק רבי משולם-פייש לעווי מטאהש זצ"ל זקן האדמו"רים, הרה"ק רבי משולם-פייש לעווי מטאהש זצ"ל

האדמו"ר זצ"ל היה אוהב שלום וברח מן המחלוקת כמו מאש. הוא נודע באהבת ישראל שאפיינה אותו, ונהג לפזר סכומי עתק לצדקה. הוא היה נערץ בפי כול, ואל חצרו נהרו אנשים מכל החוגים. אלפי חסידים מרחבי ארה"ב וקנדה נהגו לנהור אל האדמו"ר באופן קבוע, במיוחד בשבתות ויומי-פגרא, כדי לחזות בזיו פניו ולקבל ממנו ברכה. בין הבאים לשחר את פניו נראו גם רבים מחצרות חסידיות אחרות, ואף ליטאים, אנשי עסקים, ספרדים ואשכנזים.

את מרבית יומו הקדיש האדמו"ר לשלושת התפילות, שארכו שעות רבות. רק לאחר תפילת ערבית ארוכה ומרוממת, הרשה לעצמו לטעום דבר מה, לארוחה שהיוותה ארוחת בוקר, צהריים וערב גם יחד. עד ימיו האחרונים הקפיד לסיים מדי יום את ספר התהילים כולו.

לאדמו"ר מטאהש נולדו שני בנים: האחד, רבי מרדכי זצ"ל, שנפטר בשנת תשנ"ח והוא בן 50 בלבד, וייבדל-לחיים רבי אלימלך, המשמש כרבה של 'קרית טאהש' ומנהיג אותה בפועל בשנים האחרונות.

הלוייתו של האדמו"ר הגדול התקיימה אתמול בלילה לפי שעון ישראל. בנו יחידו, ממלא מקומו, הספידו ודיבר בקול בוכים על פטירת אביו הדגול. לאחר מכן הוכתר הבן לממשיך דרכו של אביו זצ"ל. זכותו תגן עלינו.

תגיות:אבלהאדמו"ר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה