מעניין

אינטיליגנציה בצמחים - מחקר חדש מספק את כל התשובות

בספרו "המהפך" מקדיש הרב זמיר כהן פרק שלם לנושא האינטיליגנציה בצמחים. בנוסף, מחקר חדש שפורסם לאחרונה בארה"ב שופך אור על הסוגיה ומסביר היכן בדיוק ממוקם 'המוח' של הצמחים, וכיצד האינטיליגנציה שלהם באה לידי ביטוי. מרתק

אא

יותר ויותר מחקרים שפורסמו בשנים האחרונות, מצביעים על כך שצמחים ניחנו ברמת איניטיליגנציה גבוהה (יחסית): הם מרגישים את מה 'שהולך' סביבם, מרגישים את מה שחושבים כלפיהם. אז נכון שאין להם מוח, אבל מרכז חישה יש גם יש, ובעזרתו - כך טוען מחקר חדש שפורסם בזמן האחרון - הם 'חושבים' כיצד להשיג אנרגיה וכיצד לשרוד. 

את המחקר, המכונה "Brilliant green: the Surprising History and Science of Plant Intelligence" ערכו החוקרים סטפאנו מאנקאסו, נוירוביולוג בהכשרתו והעיתונאית אלסנדרה ויולה. "ההשקפה הרווחת על האינטיליגנציה של הצמחים כיום, אומרת שהמוח הוא תוצר של האינטיליגנציה ממש כשם שהשתן הוא תוצר הכליות - השקפה מופשטת במידה רבה", אומר מאנקאסו.

לדעתו, כמו גם לדעת חוקרים רבים אחרים - לצמחים אין מוח. מה שכן יש להם הוא מרכז חישה שנמצא בקצה השורש שלהם, ובעזרתו הם 'חושבים'. שם בעצם מתרכזת האינטיליגנציה שלהם, שבאה לידי ביטוי בצורה של אותות חשמליים המועברים בתאי עצב. "המניע הראשי של האבולוציה בצמחים היה לשרוד הסרה מסיבית של חלק מהגוף שלהם", הדגיש מאנקאסו, "ללא איברים או תפקודים מרכזיים, צמחים יכולים לסבול מהיטרפות בלי לאבד יכולת תפקוד. זו הסיבה שלצמחים אין מוח: לא בגלל הם לא אינטיליגנטיים, אלא בגלל שהם יהיו פגיעים".

לדברי מאנקאסו, האינטיליגנציה של הצמחים, מאפיינת אותם בין היתר, ביכולת פנומנלית של 'קבלת החלטות'. "כל החלטה שצמח מקבל, מבוססת על החישוב מהי הכמות הקטנה ביותר של המשאבים שיצטרך, שישרתו אותו כדי לפתור בעיה מסוימת", כך כתבו השניים בספר מיוחד שפורסם לאחרונה, ומתאר את המחקר לפרטי פרטים. 

צפו בסרטון של הרב פנגר בנושא:

האם לצמחים יש רגשות? מאמרו  של הרב זמיר כהן 

תגיות:מענייו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה