חדשות בארץ

נצרת עילית: גן דתי ייסגר כדי למצוא מקום לגן ערבי

הורים דתיים בשכונת הר יונה מנהלים מאבק מול העיריה בשל סגירה מתוכננת של גן דתי בשכונה בגלל החלפת מיקום לגן ערבי. ההורים טוענים כי העיריה אף ניסתה לשכנע הורים שלא לרשום את ילדיהם לגנים דתיים

אא

כשגורמים רשמיים מדברים על ייהוד הגליל, כנראה שהם מתכוונים לזה: סגירת גן דתי בעיר מעורבת, על מנת לפנות מקום לגן ערבי.

לדברי הורים בעיר, בשכונת הר יונה שבנצרת עילית היו קיימים עד היום שני גני כ"ח – גנים דתיים עם יום לימודים ארוך עד חמש והסעות, תנאים הממומנים על ידי עמותת 'הרבצת תורה' כדי למשוך לגן גם הורים לא דתיים. "מקבלים לגן כל ילד שאימא שלו יהודייה", מסבירה לנו דבורה, אחת מהאימהות הפעילות במאבק ההורים מול העיריה. "אנחנו רוצים שיגיעו ילדים ממשפחות רחוקות מהדת וילמדו על יהדות".

הגנים נמצאים בביקוש גבוה. כשהחל הרישום השנה, אומרת דבורה, הרישום לגן גיל 3 ולגן חובה של כ"ח נסגר תוך שבוע. גן טרום חובה דתי, אגב, לא קיים בשכונה. הילדים בגילאי הביניים ממוינים או לגן הצעיר יותר או לגן הבוגר.

"חוץ מהגנים של כ"ח היה עוד גן דתי בשכונה, שהיה לו רישום נמוך מאד – שמונה ילדים בסך הכל – ולכן הוא אמור להיסגר. העיריה לא עודדה את הרישום אלא להיפך. שמענו מאימהות שבאו וביקשו לרשום לשם ואמרו להן שחבל, יש גנים טובים יותר. חשבנו שאולי כדאי לבקש שגם הגן הזה יהפוך לגן של כ"ח. קבענו פגישה במשרד החינוך, והם הבטיחו לדבר עם מחלקת החינוך של עירית נצרת עילית. תוך כמה זמן חזרו אלינו מהעירייה ואמרו שאין בעיה, אם נמצא עוד 10 ילדים הגן הדתי יעבור להיות גן דתי של כ"ח."

ההורים הדתיים חשבו שלמצוא עשרה ילדים יהיה קל מאד: הרי ילדים רבים בשכונה ניסו להירשם לגני כ"ח אחרי השבוע הראשון ונענו בשלילה. אבל לעירייה היו תכניות אחרות: "אתם צריכים להביא עשרה ילדים חדשים שטרם נרשמו לאף גן", הודיעו להם.

"איפה מוצאים ילדים שעוד לא רשומים לאף גן בחודש יוני?" אומרת דבורה. "ברור שזה בלתי אפשרי".

אילוסטרציה (צילום: מיטל כהן / פלאש 90)אילוסטרציה (צילום: מיטל כהן / פלאש 90)

בעוד ההורים אובדי עצות, החלו חלק מהם להתחיל לקבל טלפונים מהעירייה. "חברה שלי קיבלה טלפון: את רוסיה, זה גן דתי, מה את צריכה את זה? תעבירי לגן רגיל", מספרת דבורה. "התברר לנו שיש להם בעיה: הם צריכים למצוא מקום לשמונת הילדים שנרשמו לגן העתיד להיסגר אז הם מנסים לשכנע הורים להחליף גן..."

מה עומד מאחורי העקשנות של העיריה לא לשמר את הגן הדתי השלישי בהר יונה? לדברי ההורים הדתיים, הסתבר להם שיש גן ערבי שנאלץ לפנות את מקומו לטובת גן קרוב אליו, שכן מבנה הגן השני מיועד להריסה וחיוני להשאיר אותו באזור משום הוא גן שכונתי, בניגוד לגן הערבי. בהתאם לכך, החליטה העיריה להעביר את הגן הערבי למבנה גן ילדים ממלכתי, ואת גן הילדים הממלכתי – לאחד מגני כ"ח הקיימים. גן כ"ח מצידו, יעבור למבנה הגן הדתי שייסגר. סופה של החד-גדיא הזו? הורים הרוצים חינוך דתי בהר יונה יישארו בלי פיתרון או ילמדו בצפיפות חסרת פרופורציות. "כבר היום יש 32 ילדים בכל אחד מגני כ"ח, כשהממוצע העירוני הוא 25", אומרת דבורה.

ההורים הדתיים מקיימים את המאבק נגד העיריה בשיתוף פעולה עם הגן הממלכתי הצפוי לעבור אל מבנה גן כ"ח – גם הם, מסתבר, לא מעוניינים בשינוי המקום ומתלוננים על כך שלגן הערבי לא נמצא פתרון אחר. שתי הקבוצות מנהלות יחד מאבק תקשורתי ודיווחים על פרשיית הגנים הופיעו בעיתונות המקומית בסוף השבוע האחרון. תגובת העיריה שנמסרה לעיתונים נקטה כי: "ההחלטה על העברת הגנים נובעת משיקולים מקצועיים והינה חלק מתכנית פדגוגית שמטרתה ליצור רצפים חינוכיים על מנת להקל על תהליך המעבר מהגן לבית הספר". עוד מסרה העיריה כי: "מאחורי ההחלטה עומד הרצון לחבר את ילדי גן 'צלף' לבית הספר 'יודפת' אליו ישובצו מרבית תלמידיו בשנת הלימודים תשע"ז, ולפיכך נבחר גן 'רימון' הנמצא בסמיכות לבית הספר. מיותר לציין כי אין קשר בין החלטה זו להעתקת גן 'ניצן' בו לומדים ילדים ערבים. הגן בסך הכל נרתם להחליף את משכנו לטובת התכנית ללא כל שינוי בהיקף ובאופן פעילותו"

ההורים, מצידם, לא מקבלים את ההסבר ומתכוונים להפגין ביום שישי הקרוב מול בנין העיריה. "כל התנהלות העיריה הייתה פוגענית", אומרת דבורה. "עלינו לארץ, למדינה יהודית, ופתאום אומרים לנו שאנחנו לא צריכים ללכת לחינוך דתי. מגיע לנו לקבל חינוך דתי באותם תנאים כמו כולם – לא כמו סרדינים".

תגיות:נצרת עיליתגןערבים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה